مقاله های قهوه

قهوه اندونزی را بهتر بشناسید

دانه های قهوه اندونزی

قهوه اندونزی چهارمین کشور تولید کننده و صادر کننده قهوه در جهان است. بیشترین نوع دانه های قهوه در این کشور قهوه ربوستا است که کیفیت چندان بالایی ندارد. اما این کشور تولید کننده گران ترین قهوه جهان کاپی لواک است. در واقع بیشتر شهرت اندونزی در صنعت قهوه تهیه کاپی لواک است. کشور اندونزی علاوه بر قهوه صادر کننده کاکائو و پالم نیز هست.

در این مقاله با کشور اندونزی و انواع قهوه موجود در این کشور آشنا می شویم.

تاریخچه قهوه اندونزی

اولین بار هلندی ها گیاه قهوه را به مجمع الجزایر اندونزی در حومه منطقه Batavia بردند. پس از آن کم کم درخت قهوه به مناطق دیگر کشور اندونزی از جمله جاوا و Sukabumi برده شد. کشاورزان اندونزی به دنبال منطقه ای بودند که گیاه قهوه در آب و هوای آن منطقه بهتر رشد و نمو کنند. آنها بعد از جستجو در این زمینه فهمیدند که جزیره سوماترا و منطقه سولاوسی و همینطور قسمت هایی از جاوه برای کشت و پرورش قهوه مناسب هستند.

دانه های قهوه اندونزی

امروزه مزارع کشت و پرورش قهوه در کشور اندونزی حدود 1/24 میلیون هکتار هستند. در حدود 933 هکتار از این مزارع قهوه ربوستا و 307 هکتار آنها قهوه عربیکا کشت می شود. تولید بیشتر از 90 درصد مزارع قهوه در کشور اندونزی در مقیاس کوچک و به صورت غیر عمده عمل می آید. البته اخیرا این کشور در تلاش است که به یک نوع یکپارچگی در کشت و استخراج دانه های قهوه برسد.

شرایط تجارت قهوه اندونزی

کشور اندونزی بر خلاف کشورهای دیگر تولید کننده قهوه مانند ویتنام مزارع قهوه چندان بزرگی ندارد. به همین دلیل آنها با مشکلات زیادی در نگهداری و کیفیت محصولاتشان مواجه می شوند. در نتیجه این کشور تقریبا بازار بین المللی قهوه را از دست داد.

کیفیت قهوه ربوستا در کشور اندونزی نسبت به کشور ویتنام پایین تر است. اما کیفیت قهوه عربیکا در این کشور نسبت به کشورهای آمریکا جنوبی مانند برزیل بالاتر است. با این وجود بیشترین صادرات قهوه اندونزی مربوط به دانه های قهوه ربوستا است.

قسمت هایی از سوماترا و جنوب سولاوسی بیشترین مناطق تولید کننده قهوه در این کشور هستند. هر چند قهوه در این کشور تولید و صادر می شود اما کشور اندونزی بیشتر در صدد صادرات پالم و کاکائو می باشد. زیرا این مواد سود و درآمد بیشتری نسبت به قهوه برای این کشور دارند. حتی خیلی از کشاورزان مزارع قهوه خود را تبدیل به محصولات دیگر برای صادرات کرده اند.

سالانه مصرف قهوه در کشور اندونزی بالا نیست و در سال 2012 بیش از 70 درصد محصولات قهوه در این کشور صادر می شد. تا سال 2014 مردم این کشور علاقه پیدا کردند که قهوه بیشتری مصرف کنند اما با این وجود باز هم مصرف قهوه در این کشور بالا نیست.

طعم قهوه در این کشور شربتی و میزان اسیدیته دانه های قهوه در آن کم است و دانه ها تراکم بالایی دارند. به همین دلیل قهوه این کشور طرفداران خود را در جهان دارد. در اندونزی با یک شیوه خاص و منحصربفرد دانه ها از داخل گیلاس قهوه استخراج می شوند.

در روش سنتی giling basah قبل از آن که دانه های قهوه از دل میوه استخراج شوند آنها را کمی خشک می کنند. سپس دانه های قهوه را از میوه جدا می کنند. خشک کردن میوه قبل از جدا سازی دانه باعث می شود طعم قهوه میوه ای تر و مطلوب تر شود.

این کشور از هزاران جزیره تشکیل شده است که به آن مجمع الجزایر می گویند. مشهورترین جزیره آن سوماترا است. بیشترین قهوه در جزیره سوماترا کشت و پرورش پیدا می کند.

خاستگاه قهوه

سوماترا

سوماترا خاستگاه انواع مختلفی از قهوه است. در این جزیره تولید قهوه با کیفیت های خاص مانند Mandheling, lintong و Aceh انجام می شود. اطراف دریاچه توبا عمیق ترین دریاچه سوماترا قهوه هایی از نوع Mandheling کشت می شود. نام دریاچه توبا به معنی غلیظ، تند و شربتی است که همگی از خواص قهوه سوماترا است. جنوب غربی این دریاچه خاستگاه قهوه lintong است. خاستگاه قهوه Aceh نزدیک به دریاچه تاوار است. این قهوه بدنه سبک و اسیدیته بالایی دارد.

جاوا

اولین بار قهوه توسط هلندی ها به این شهر وارد شد. این جزیره در نزدیکی جاکارتا است. در سال 1889 درختان قهوه در جاوا دچار زنگ برگ قهوه شدند و تعداد زیادی از آنها از بین رفتند. بعد از این اتفاق کشاورزان در جاوه تصمیم گرفتند قهوه را در ارتفاعات بالاتر کشت کنند. با این کار کیفیت قهوه در جاوا بهتر شد.

هر چند بیشتر مزارع در جاوا متعلق به دولت هستند اما کشاورزان به صورت خصوصی هم دانه های قهوه را کشت کردند و در این زمینه بسیار پیشرفت کردند. در نتیجه قهوه این منطقه مشتریان بیشتری را به خود جذب کرد.

قهوه فرآوری شده در جاوا دارای اسیدیته کم، بدنه غلیظ و طعم تقریبا پیچیده است. قهوه جاوا از همه نظر شبیه به قهوه سوماترا است و تنها تفاوت آنها در شیرین تر بودن قهوه جاوا است و طعم خاکی قهوه سوماترا است.

سولاوسی

این جزیره از Celebes به سولاوسی تغییر نام داده است. این جزیره خاستگاه قهوه توراجا است که در ارتفاعات بالا رشد می کند. طعم این قهوه ملایم، بدنه آن غلیظ و سنگین و میزان اسیدیته این قهوه کم است.

انواع دانه های قهوه اندونزی

بالی

بهترین قهوه های اندونزی مربوط به جزیره بالی است. زیرا در این جزیره کوههای آتشفشانی زیادی وجود دارد و در نتیجه خاک جزیره بالی آتشفشانی و حاصلخیز است و برای رشد قهوه بسیار مناسب است. طعم قهوه های بالی شکلاتی و میزان اسیدیته آنها کمی بیشتر از بقیه نقاط است.

فلورس Flores

جزیره فلورس که به دلیل گل های زیادی که دارد به flowers و یا در زبان محلی flores مشهور است یکی از نقاطی است که نوعی قهوه خاص و با کیفیت در آنجا تولید میشود. اطراف شهر باجاوا بهترین قهوه عربیکا رشد می کند. طعم قهوه های این جزیره مانند جزیره بالی شکلاتی و کاکائویی است.

جمع بندی

قهوه اندونزی یکی از معروف ترین قهوه ها در دنیا است. زیرا این کشور مناطق بسیار زیادی برای کشت و پرورش انواع قهوه دارد. امروزه با بالا رفتن تقاضای جهانی و داخلی قهوه این کشور فعالان صنعت قهوه در صدد نوآوری های جدید برای کشت و پرورش بیشتر این محصول و همین طور کیفیت بالای آن هستند. پیش بینی می شود تا 10 سال آینده صنعت قهوه در اندونزی پیشرفت زیادی داشته باشد و تولیدات آن بسیار زیاد شود. اگر به دنبال خرید قهوه ربوستا با درصدهای مختلف مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید قهوه ربوستا 100 درصد و…. هستید، می توانید به فروشگاه کویز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *