مقاله های قهوه

رفلاکس معده بعد از نوشیدن قهوه

فنجان قهوه و رفلاکس معده

رفلاکس معده در واقع برگشت غذا به مری بعد از مخلوط شدن آن به معده را می گویند. رفلاکس با سوزش سر دل روی سینه همراه است و به شدت شخص را آزار می دهد. البته این زمانی به این اتفاق بیماری میگویند که به طور مداوم حداقل هفته ای دو بار تکرار شود.

مصرف بعضی مواد خوراکی می تواند باعث تشدید رفلاکس شود. البته سوال این است که چه موادی باعث تشدید این بیماری می شوند. به عنوان مثال نوشیدنی قهوه می تواند باعث رفلاکس شود؟ اگر این مسئله درباره قهوه درست باشد. آیا باید از مصرف آن خودداری کرد؟

در این مقاله تاثیر قهوه را بر معده بررسی می کنیم.

دلیل رفلاکس معده

وقتی یک ماده غذایی را مصرف می کنیم این ماده غذایی از طریق مری وارد معده می شود. عضله ای که در حالت انقباض بین مری و معده وجود دارد هنگام مصرف ماده غذایی آزاد شده و از حالت انقباض در می آید. در نتیجه غذا به راحتی وارد معده می شود. بعد از این که ماده غذایی وارد معده شد عضله دوباره منقبض شده و راه ارتباطی بین مری و معده بسته می شود. اگر این عضله مشکل پیدا کند و نتواند به حالت انقباض در آید ماده غذایی بعد از ترکیب با اسید معده دوباره به مری برمی گردد. این اتفاق باعث احساس سوزش در مری و رفلاکس می شود.

خانمی با درد رفلاکس معده

قهوهٔ اسیدی و اسید معدهٔ اسیدی‌تر

قهوه باعث رفلاکس و در نتیجه درد و سوزش معده می شود. عده ای معتقدند که چون قهوه حالت اسیدی دارد در ترکیب با اسید معده باعث وجود ریفلاکس می شود. اما در واقع میزان اسیدیته قهوه تاثیر چندانی بر اسید معده ندارد و حتی باعث کاهش آن می شود. پس نمی توان گفت چون قهوه اسیدی است در ترکیب با اسید معده میزان آن را بالا برده و باعث رفلاکس می شود.

مشکل اصلی درباره قهوه میزان کافئین آن است. البته درباره رفلاکس باید گفت که معمولا کسانی دچار این مشکل می شوند که به این بیماری مبتلا هستند. کافئین موجود در قهوه تاثیر زیادی بر عضله بین مری و معده می گذارد. در نتیجه این عضله از حالت انقباض در می آید و رفلاکس اتفاق می اُفتد.

البته راه حل هایی برای کسانی که هنگام مصرف قهوه دچار رفلاکس می شوند وجود دارد. بنابراین اگر قهوه جزو زندگی روزمره شماست و نمی توانید از آن دل بکنید. اما به بیماری رفلاکس مبتلا هستید می توانید از این راهکارها استفاده کرده و علاوه بر مصرف نوشیدنی مورد علاقه خود مشکلی با رفلاکس پیدا نکنید.

راهکارهای مناسب برای مشکل رفلاکس بعد از نوشیدن قهوه

همانطور که اشاره شد هر چند قهوه حالت اسیدی دارد اما این اسید تاثیری بر معده و اسید آن ندارد و باعث رفلاکس نمی شود. بلکه کافئین موجود در قهوه تاثیر زیادی بر این بیماری دارد. چون کافئین می تواند روی عضله بین مری و معده تاثیر بگذارد. در نتیجه عضله از حالت انقباض در می آید. و محتویات معده که با اسید ترکیب شده اند به مری بازگشته و رفلاکس رخ می دهد.

برای رفع این مشکل دو راه حل وجود دارد که در این قسمت آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

میزان کافئین کمتر

اگر به بیماری رفلاکس معده مبتلا هستید بهتر است قهوه ای که استفاده می کنید کافئین کمتری داشته باشد. برای استفاده از قهوه با کافئین کمتر راه حل هایی وجود دارد. شما می توانید از قهوه ایی استفاده کنید که کافئین کمتری دارد. میزان رست دانه ها هم بر اندازه کافئین تاثیر می گذارد و همچنین نوع دم آوری و عصاره گیری قهوه هم بر میزان کافئین تاثیر گذار است.

میزان اسیدیته کمتر

همانطور که اشاره شد میزان اسید قهوه آن قدر زیاد نیست که تاثیر زیادی بر اسید معده داشته باشد. اما محققان طی مطالعاتی به این نتیجه رسیدند که استفاده از قهوه با اسیدیته کمتر باعث بهبود رفلاکس می شود. یعنی وقتی اسیدیته قهوه کمتر باشد اسید معده کمتر شده و در صورت رفلاکس درد آن کمتر می شود. برای کم شدن اسید قهوه چندین راه وجود دارد.

چند راه برای کاهش اسیدیته قهوه

دانه های قهوه ای که در برزیل و سوماترا کشت می شوند اسیدیته کمتری نسبت به کشور کنیا دارند. معمولا دانه های قهوه ای که در ارتفاعات پایین رشد می کنند میزان اسیدیته آنها پایین تر است. در مزارع کشت قهوه هم دانه های قهوه با ویژگی های خاص آن منطقه کشت و پرورش می یابد.

هر چه میزان رست دانه ها بیشتر شود میزان اسیدیته آنها کاهش یافته و رنگ دانه ها تیره تر می شود. بنابراین اگر مایل به خرید قهوه با اسیدیته کم هستید توصیه می کنیم دانه های قهوه تیره با رست دارک را خریداری کنید.

بعضی مواد شیمیایی در اثر واکنش شیمیایی با قهوه باعث کاهش اسیدیته آنها می شود بدون آن که در طعم و رایحه قهوه نهایی تاثیری داشته باشد. این واکنش های شیمیایی تا حد بسیار بالایی حدود 90 درصد اسید قهوه را کاهش می دهند.

فنجان قهوه و رفلاکس معده

می توان برای کم کردن اسیدیته قهوه از نمک شوکر استفاده کرد. استفاده از این نمک که دانه های آن درشت است به میزان خیلی کم (حدود یک چهارم قاشق غذاخوری در شش قاشق قهوه) می تواند میزان اسید قهوه را کم کند.

می توانید برای کاهش اسید قهوه در تهیه قهوه از شیر استفاده کنید. شیر علاوه بر کاهش اسید قهوه و متعادل کردن این اسید خواص نوشیدنی هم بیشتر می شود.

برای کاهش اسید قهوه و همینطور تلخی آن میتوانید قهوه را با پوست تخم مرغ دم کنید. به دلیل قلیایی بودن پوست تخم مرغ میزان اسیدیته قهوه کم شده و در عین حال طعم تلخ قهوه هم از بین می رود. برای این کار پوست تخم مرغ را شسته و داخل قهوه ساز بریزید. بعد از دم آوری قهوه شما خوش طعم با اسیدیته کم خواهد بود.

جمع بندی

رفلاکس معده یک بیماری آزار دهنده است که تمام کسانی که دچار رفلاکس می شوند به دنبال راهی برای خلاص شدن از آن هستند. هر چند قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث رفلاکس می شود اما همانطور که اشاره شد راههایی برای کاهش این درد و سوزش به هنگام مصرف قهوه وجود دارد.

در این مقاله راهکارهای موجود را مورد بررسی قرار دادیم. خرید قهوه باکیفیت یکی از عوامل مهم در خوش طعمی قهوه است شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه قهوه کویز، قهوه های ربوستا و عربیکا با کیفیت بالا و درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 70 درصد ، خرید قهوه ربوستا 60 درصد و… را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *