مقاله های قهوه

کلد برو (Cold Brew) و همه چیز درباره آن

یک لیوان کلد برو

کلد برو (Cold Brew) که به آن قهوه سرد دم هم می گویند یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. مدت زمانی که این قهوه دم می کشد بیش از 12 ساعت است. طولانی بودن زمان مجاورت آب با پودر قهوه باعث می شود عصاره قهوه کاملا وارد آب شود و طعم قهوه قوی تر شود.

قهوه دم سرد وقتی حدود 12 ساعت از عصاره گیری آن گذشت و عصاره قهوه کاملا وارد آب شد باید با یک فیلتر صاف شود و تفاله قهوه از آن جدا شود. میزان آسیاب دانه های قهوه در قهوه دم سرد باید درشت باشد. زیرا قهوه مدت طولانی با آب در تماس است. میزان کافئین قهوه دم سرد هم به دلیل مدت طولانی عصاره گیری بیشتر می شود.

قهوه دم سرد یا cold brew یکی از محبوب ترین نوشیدنی های قهوه در ایران است و یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در فصل تابستان و هوای گرم است. لذت نوشیدن این قهوه در تابستان مانند لذت نوشیدن اسپرسو در فصل زمستان است.

یک لیوان کلد برو و دانه های قهوه و پودر قهوه

تفاوت آیس کافی و کلد برو

آیس کافی و قهوه دم سرد هر دو جزو نوشیدنی های سرد قهوه هستند. اما با هم تفاوت هایی دارند. مهم ترین تفاوت آنها در میان کافئین و اسیدیته آنهاست. قهوه دم سرد میزان کافئین بیشتری دارد اما میزان اسیدیته آن نسبت به آیس کافی کمتر است. نوع دانه های قهوه در قهوه دم سرد از نژادی است که اسیدیته کمتری دارند.

هنگام تهیه آیس کافی قهوه اسپرسو را با شیر و شربت یا شکر و طعم دهنده های دیگر ترکیب می کنند. اما قهوه دم سرد بیش از 12 ساعت عصاره گیری آن طول می کشد. پس می توان گفت نحوه تهیه آیس کافی و cold brew مهم ترین تفاوت آنها است

طرز تهیه کلد برو با فرنچ پرس

برای تهیه Cold Brew یا قهوه سرد دمی می توانید از فرنچ پرس استفاده کنید. برای تهیه قهوه سرد دمی با فرنچ پرس باید ابتدا دانه های قهوه برشته را با درجه درشت آسیاب کرد. می توانید در صورت نداشتن آسیاب برقی پودر قهوه را از فروشگاه خریداری کنید و یا در فروشگاه از آنها بخواهید دانه های قهوه را به صورت درشت تر آسیاب کنند.

میزان آب و پودر قهوه برای تهیه قهوه سرد دمی به ازا هر فنجان آب حدود 28 گرم پودر قهوه است. 28 گرم پودر قهوه معادل نصف فنجان پودر قهوه است.

وقتی قهوه آسیاب شد آن را داخل فرنچ پرس بریزید و مقدار کمی از آب سرد در حدود یک چهارم حجم فرنچ پرس را روی آن بریزید. باید چند ثانیه (حدود 20 ثانیه) صبر کنید تا قهوه به اصطلاح شکوفه بزند و گاز اضافی آن خارج شود. سپس باقی مانده آب را روی قهوه داخل فرنچ پرس بریزید.

درب فرنچ پرس را ببندید و شروع به پمپ زدن با اهرم روی فرنچ پرس کنید. دقت کنید که اهرم فرنچ پرس را هنگام پمپ کردن تا انتهای آن فشار ندهید و تقریبا تا نیمه فشار دهید. با این کار گازهای اضافی قهوه بهتر خارج می شوند و کافئین قهوه بیشتر می شود.

بهتر است برای تهیه قهوه سرد دمی از آب تصفیه شده استفاده کنید. آب شهری املاح زیادی دارد و سختی آن نیز بالا است و روی طعم و کیفیت قهوه به شدت تاثیر می گذارد.

برای تهیه کلد برو می توانید از دستگاه مخصوصی استفاده کنید که کیفیت قهوه آن با کمک دم آوری قطره ای بسیار بالا است و کافئین آن هم بیشتر می شود.

چند نکته و حقیقت مهم درباره کلد برو

قهوه سرد دمی (cold brew) در صورت استفاده از دانه های قهوه با کیفیت و زمان طولانی تر عصاره گیری طعم قوی تری خواهد داشت. کنستانتره cold brew کافئین بالایی دارد و نباید مصرف شود.

میزان اسیدیته قهوه کلد برو پایین است و معمولا کمتر از قهوه های دیگر مانند اسپرسو باعث درد و رفلاکس معده می شود.

هر چند این قهوه بعد از زمان طولانی عصاره گیری یک قهوه سرد دمی است اما می توانید آن را هنگام مصرف گرم کنید و به صورت یک نوشیدنی گرم میل کنید. گرم کردن تاثیری در طعم قهوه ندارد.

تهیه cold brew به زمان طولانی تری نسبت به دیگر قهوه ها از جمله دریپ کافی نیاز دارد. دلیل آن استفاده از آب سرد و آسیاب درشت دانه های قهوه است. باید زمان طولانی حدود 12 ساعت عصاره گیری انجام شود تا طعم قهوه و رنگ آن و همینطور کافئین قهوه وارد آب شود.

در فرایند دم آوری قهوه دم سرد به دلیل استفاده از آب سرد تلخی قهوه کمتر وارد آب می شود و طعم قهوه نهایی شیرین تر و دلنشین تر خواهد بود.

دستگاه مخصوص کلد برو و یک لیوان کلد برو

نوع قهوه مورد استفاده برای تهیه کلد برو

برای تهیه قهوه cold brew می توانید از هر نوع قهوه ای که دوست دارید استفاده کنید. البته بهتر است از قهوه ربوستا برای تهیه قهوه سرد دمی استفاده کنید که میزان کافئین بیشتری دارد.

برای تهیه کنستانتره کلد برو باید یک اُنس (28 گرم) پودر قهوه که با درجه درشت آسیاب شده است را با یک فنجان آب ترکیب کنید. بعد از دم آوری مقدار کنستانتره کمتر از آب اولیه خواهد بود. زیرا مقداری از آب جذب تفاله قهوه می شود. باید این کنستانتره را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید تا رقیق شود.

صاف کردن کلد برو

بعد از دم آوری قهوه cold brew یا قهوه دم سرد تفاله قهوه باید از آن جدا شود تا قهوه نهایی رقیق و شفاف شود. برای این کار می توانید از یک فیلتری کاغذی سبدی استفاده کنید و قهوه را بعد از دم آوری از آن رد کنید.

یکی دیگر از روش های صاف کردن قهوه استفاده از یک پارچه نخی نازک و بدون پرز است. پارچه را روی یک پارچ قرار دهید و قهوه را صاف کنید.

کلام آخر

قهوه کلد برو بسیار خوش طعم و قوی است و میزان کافئین بالایی دارد. قهوه سرد دمی در ایران جزو محبوب ترین نوشیدنی های قهوه است. شما می توانید به راحتی این قهوه را در منزل تهیه کنید و از طعم جذاب آن لذت ببرید.

شما می توانید انواع قهوه و پودر قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای مختلف مانند خرید قهوه عربیکا 70 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد و… را برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه ما از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *