مقاله های قهوه

قهوه دالگونا چیست؟|طرز تهیه قهوه دالگونا

لیوان قهوه دالگونا

قهوه دالگونا (Dalgona) یکی از نوشیدنی های قهوه بسیار معروف است. امروزه قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در کل جهان است. با پیشرفت چشمگیر صنعت قهوه و گسترش علاقه افراد به قهوه باریستاها و کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند. توانستند طعم های مختلف و نوشیدنی های متنوع را تهیه و به دنیا معرفی کنند.

وقتی به یک کافی شاپ می روید با یک لیست متنوع از نوشیدنی های قهوه مواجه می شوید که هر کدام طعم خاص خود را دارند. قهوه Dalgona یکی از این قهوه هاست که تهیه آن به صبر و آرامش نیاز دارد.

در این مقاله با این قهوه جذاب و هیجان انگیز و طرز تهیه آن آشنا خواهید شد.

دالگونا (Dalgona) چیست؟

قهوه Dalgona در واقع قهوه فوری است که بر روی شیر کف دار می ریزند. در تهیه بعضی قهوه ها مانند کاپوچینو یا لاته شیر کف دار را بر روی اسپرسو می ریزند و آنها را تهیه می کند. اما در قهوه Dalgona عکس این عمل اتفاق می افتد یعنی قهوه را بر روی شیر می ریزند. قهوه Dalgona را قهوه هم زده، قهوه پف دار یا قهوه کف دار هم می گویند.

دو فنجان قهوه دالگونا

این قهوه در کشورهای مختلف به نام های متفاوت شناخته می شود. “باتیدو” نام این قهوه در اسپانیا و آمریکای جنوبی، “دالگونا” نام آن در کره جنوبی، “فرآپه” در یونان و “قهوه تلخ” در هندوستان است.

وقتی که دوران کرونا شروع شد و کشورهای مختلف قرنطینه کردند مصرف این قهوه در کره جنوبی به شدت افزایش یافت. در نتیجه با نام قهوه دالگونا در جهان شهرت یافت.

چرا به آن دالگونا می گویند؟

در کشور کره یک نوع آبنبات به نام دالگونا وجود دارد که از شکر، روغن و جوش شیرین تهیه می شود. بافت این آبنبات اسفنجی بوده و تقریبا غلیظ و پف دار است. طعم آن هم قهوه است. از آنجا که قهوه Dalgona مانند آبنبات آن بافت غلیظ و حالت پف دار دارد این نام را بر روی قهوه هم گذاشته اند.

طرز تهیهٔ دالگونا کافی

مواد لازم :

قهوه فوری (پودر نسکافه) : دو قاشق غذاخوری

شکر : دو قاشق غذاخوری

آب جوش : دو قاشق غذاخوری

شیر : یک لیوان

کاسه و همزن برای مخلوط کردن مواد و هم زدن آنها

طرز تهیه :

درست کردن این قهوه بسیار ساده و مدت زمان تهیه آن کوتاه است. برای تهیه این قهوه در مرحله اول پودر قهوه، شکر و آب جوش را داخل کاسه ریخته و با همزن خوب هم بزنید. باید این مخلوط را به اندازه ای هم زد که کاملا پف دار شود.

وقتی قهوه خوب پف کرد و کاملا فرم گرفت. شیر را داخل لیوان ریخته و قهوه فرم گرفته را روی آن بریزید. به همین راحتی قهوه دالگونا تهیه و سرو می شود.

البته برای تهیه قهوه Dalgona باید با نکات مهمی توجه کنید.

نکات مهم :

برای تهیه این قهوه بهتر است به خرید پودر قهوه فوری نظیر خرید قهوه فوری گلد و یا خرید قهوه فوری کلاسیک اقدام کنید. اما می توانید از پودر نسکافه هم استفاده کنید. البته اگر قهوه بدون کافئین مصرف می کنید می توانید از پودر قهوه فوری بدون کافئین استفاده کنید.

دستور تهیه این قهوه با شکر است چون استفاده از شکر باعث می شود قهوه بهتر پف کند. اما اگر شما مایل به استفاده از شکر نبودید می توانید آن را حذف کنید. هر چند قهوه پف لازم را نخواهد داشت. البته می توانید از شکر قهوه ای، شکر خام، شکر نارگیل، عسل یا شهد گَوَن برای شیرین کردن آن استفاده کنید.

از آنجا که این قهوه بر روی شیر سرو می شود اگر مایل به شیرین تر بودن آن هستید. حتما قبل از هم زدن به قهوه شکر بیشتری اضافه کنید.

برای هم زدن مواد از یک کاسه استفاده کنید تا فضای بیشتری برای ترکیب هوا و مواد وجود داشته باشد. وقتی قهوه خوب همزده می شود طعم تلخ آن کمتر می شود.

بهترین وسیله برای مخلوط کردن آنها استفاده از همزن برقی است. این همزن ها باعث پف کردن مواد در مدت زمان کوتاهی می شوند. البته می توانید از همزن های دستی یا چنگال برای پف دار کردن مخلوط استفاده کنید. اما زمان طولانی تر خواهد شد. وقتی قهوه کاملا فرم دار شد همزدن کافیست.

می توانید این قهوه فرم گرفته را روی شیر سرد یا گرم بریزید. اگر آن را روی شیر سرد سرو کنید قهوه به صورت پف دار باقی خواهد ماند. اما در صورتی که از شیر گرم استفاده کنید مانند یک لایه فوم روی شیر قرار خواهد گرفت. البته شیر سرد با یخ هم گزینه مناسبی است.

می توانید به جای شیر از شیرهای گیاهی (شیر سویا، شیر بادام، شیر نارگیل، شیر بادام هندی، شیر گندم، …) استفاده کنید.

افزودنی های اختیاری به دالگونا

می توانید با اضافه کردن برخی افزودنی های طعم دار به این قهوه آن را به طعم دلخواهتان تبدیل کنید. این افزودنی ها عبارتند از :

عصاره وانیل (یک قطره)

شربت کارامل (یک قطره)

پودر کاکائو یا هات چاکلت (یک قاشق غذاخوری)

پودر خامه (دو قاشق چایخوری)

لیوان قهوه دالگونا و بشقاب سیب

برای غلیظ تر شدن قهوه دالگونا می توانید میزان شیر را کم کنید و برای رقیق شدن آن از شیر بیشتری استفاده کنید.

نگهداری قهوه دالگونا

قهوه آماده را می توانید در یخچال برای چند ساعت نگهداری کنید بدون این که حالت فرم گرفته و پف دار آن از بین برود. اما اگر مایل به نگهداری آن در مدت زمان طولانی تری هستید بهتر است از ظرف مخصوصی برای نگهداری آن استفاده کنید که در برابر هوا عایق باشد. نگهداری این قهوه در یخچال باعث می شود قهوه را در یخچال به مدت طولانی تر نگه داشت. البته هنگام مصرف باید مدت کوتاهی آن را هم زد تا فرم خود را به دست آورد.

استفاده های دیگر از دالگونا

وقتی دالگونا آماده شد به غیر از شیر می توانید آن را روی براونی بریزید. یا در کیک پاولوا از این ماده استفاده کنید. حتی می توانید آن را با کوکی مصرف کنید و از مزه آن لذت ببرید. حتی این مواد در فریزر تبدیل به یک بستنی خوشمزه خوهند شد.

به همین دلیل این قهوه بسیار هیجان انگیز است و می توان با خلاقیت آن را به مدل های متفاوت و با خوراکی های مختلف مصرف کرد.

جمع بندی

می توان گفت تنوع بالای نوشیدنی های قهوه افراد زیادی را برای خرید قهوه ترغیب کرده است. قهوه دالگونا جزو این نوشیدنی هاست که طرفداران زیادی دارد و می توان با خلاقیت و صبر و آرامش این نوشیدنی را هیجان انگیز تر کرد.

در این مقاله با این قهوه و طرز تهیه آن آشنا شدید. امیدوارم این نوشیدنی جذاب را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

شما می‌توانید برای خرید بهترین نوع قهوه های فوری نظیر، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر کافی میت و… به فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *