مقاله های قهوه

چای پوئر چیست؟

قوری و یک فنجان چای و چای پوئر

چای پوئر نوع خاصی از چای است که در استان یونان کشور چین کشت می شود. این چای با انواع دیگر چای بسیار متفاوت است و در بین چای های تخصصی قرار می گیرد. قیمت آن بسیار بالا است و برای هر پوند آن باید صدها دلار هزینه کرد. البته انواع تقلبی آن در بازار وجود دارد.

این چای تاریخچه بسیار طولانی دارد اما اخیرا به عنوان یک محصول طلایی در صنعت چای شناخته می شود. یونان یک استان بسیار فقیر در کشور چین است. اما این استان منشا قهوه و چای در کشور چین است. بیشترین قهوه ای که در کشور چین کشت می شود در استان یونان کشت می شود و معروفترین چای در استان یونان کشور چین چای پوئر است.

تا حدود 20 سال پیش این چای بسیار ارزان بود به طوریکه برای هر کیلوگرم فقط باید چند دلار پرداخت می شد. اوایل سال 2000 میلادی بود که افزایش قیمت این چای شروع شد. دلیل آن انحصار طلبی و منحصر بفرد بودن بعضی محصولات بود. این انحصار باعث احتکار بسیاری از محصولات از جمله این چای شد. تقاضا روز به روز برای این محصول بیشتر شد و بسیار شهرت پیدا کرد.

این دلایل باعث شد قیمت این محصول در سال 2007 به بالاترین میزان خود برسد. بعد از چند سال قیمت ها کاهش پیدا کردند و این کاهش قیمت تا سال 2011 ادامه یافت. اما امروزه قیمت این چای دوباره با افزایش قیمت چشمگیری روبه رو شده است.

دو فنجان چای پوئر

چای پوئر چیست؟

این چای از نظر ظاهر شبیه به چای سبز است و حتی برخی می گویند فرآوری آن هم شبیه به چای سبز است. مهم ترین اتفاق برای فرآوری برگ گیاه چای اکسیداسیون است. فرایند اکسیداسیون باعث می شود برگ چای تیره تر و پژمرده تر شود و عطر و طعم آن قوی تر و بیشتر شود.

انواع چای زمان فرایند اکسیداسیون متفاوت دارند. به عنوان مثال چای سبز زمان اکسیداسیون کمتر و چای سیاه زمان اکسیداسیون بیشتری دارد. برای توقف فرایند اکسیداسیون چای باید مرحله تثبیت یا تفت دادن اتفاق بیفتد.

وقتی مرحله توقف اکسیداسیون و تثبیت برای چای پوئر اتفاق افتاد هنگام تفت این چای بعضی از آنزیم ها همچنان فعال باقی می مانند. این آنزیم ها بعد از مدتی شروع به تخمیر می کنند. رنگ این چای ابتدا از سبز کم کم به رنگ قرمز و سپس قهوه ای تغییر می کند. همین طور که رنگ چای تغییر می کند عطر و طعم آن هم تغییر کرده و بسیار پیچیده و جذاب و در عین حال ملایم تر و از نظر مزه شیرین تر می شود.

هر چه زمان بیشتری می گذرد عطر و طعم این چای بسیار عالی، جذاب و منحصربفرد می شود.

چای پوئر را بهتر بشناسید

این چای در دو نوع اصلی خام (sheng) و (shou) وجود دارد. مرحله (shou) یک مرحله بیش از (sheng) پیش می رود به این صورت که مقدار بسیار زیادی از چای را روی هم می ریزند و بر روی آنها آب اسپری می کنند. سپس آنها را می پوشانند و حدود دو ماه در یک محیط داغ و مرطوب به طور مرتب و منظم هم می زنند تا فرایند تخمیر به طور هدفمند اتفاق بیفتد.

در نتیجه این مراحل رنگ و طعم چای مانند قهوه تیره و قوی می شود و در عین حال طعم شکلات را دارد. این فرایند تخمیر به طور طبیعی برای چای اتفاق می افتد و باعث می شود که طعم چای پوئر بسیار خاص، جذاب و منحصر بفرد می شود.

چرا افراد زیادی عاشق چای پوئر هستند؟

طعم این چای بسیار جذاب، منحصر بفرد، فوق العاده و بسیار پیچیده است. این ویژگی باعث می شود افراد زیادی به این چای علاقمند شوند. دلیل دیگر علاقه افراد به این چای این است که هر چه چای پوئر کهنه تر می شود طعم آن بهتر و ارزش آن بیشتر می شود.

این چای در عطرهای متفاوت وجود دارد. برخی از آنها میوه ای، معطر و شیرین هستند و بعضی دیگر بوی دود، خاک و چوب با طعم بسیار قوی هستند. نحوه نگهداری چای و سن آن انواع متفاوتی عطر و طعم این چای را به همراه دارد.

اغلب کسانی که به چای پوئر علاقمند هستند نسبت به آن بسیار وسواس دارند و انواع مختلف آن را با کیفیت بالا و طعم های مختلف جمع آوری می کنند. برخی از این چای ها در همان سال و برخی دیگر حدود 10 سال بعد مصرف می شوند. البته برخی از انواع چای را برای سرمایه گذاری استفاده می کنند و در مواقعی که سود بیشتری دارد به فروش می رسانند.

وقتی چای پوئر محبوبیت زیادی پیدا کرد عده ای سودجو انواع تقلبی آن را وارد بازار کردند و با قیمت بالا به فروش رساندند. کسانی که تمایل به خرید این چای دارند بهتر است آن را از فروشنده مورد اعتماد تهیه کنند.

چای پوئر محصول فوق العاده یونان

شهر یونان خاستگاه و منشا این چای است و به دلیل دور بودن آن از شهرهای توسعه یافته همچنان منطقه طبیعی استان یونان برای کشت چای حفظ شده است. در مناطق دیگر جهان به راحتی نمی توانید این چای را پیدا کنید.

امروزه در اغلب کشورها فراوری چای کاملا به صورت مکانیزه انجام می شود. اما در استان یونان همچنان این فراوری به صورت دستی انجام می شود. قدمت درختانی که در استان یونان هستند بسیار زیاد است و برخی از آنها عمری حدود 1000 سال دارند. البته می توانید با اطمینان چای مربوط به درختانی را تهیه کنید که حدود 200 تا 300 سال سن دارند و البته قیمت بسیار بالایی نیز دارد.

قوری و یک فنجان چای و چای پوئر

باکیفیت ترین و بهترین چای پوئر مربوط به درختانی است که بالای 800 سال سن دارند. به این درختان “gushu” می گویند. طعم چای این درختان ملایم تر و در عین حال عمیق تر است.

جمع بندی

استان یونان در چین به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد مزارع زیادی دارد که در آنها قهوه و چای کشت می شود. گران ترین، خوش طعم ترین و با ارزش ترین محصول این شهر چای پوئر است. این چای طرفداران بسیار زیادی دارد و قیمت آن بسیار بالاست. با این وجود نمونه تقلبی آن با قیمت های بسیار گزاف در بازار وجود دارد.

این چای خواص بسیار زیادی دارد و اگر شما مایل به خرید آن هستید از افراد مطمئن آن را خریداری کنید. برای خرید انواع دانه های قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای مختلف مانند خرید قهوه عربیکا 50 درصد، خرید قهوه ربوستا 60 درصد و همچنین خرید قهوه ترک کلاسیک می توانید به سایت فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *