مقاله های قهوه

چرخه طعمی قهوه چیست؟| چند نکته درباره چرخه طعمی قهوه

فنجان و دانه های قهوه و چرخه طعمی قهوه

چرخه طعمی قهوه اطلاعات مناسبی درباره طعم قهوه است که اغلب توسط باریستاها و یا کسانی که روی طعم ها کار می کنند. تعریف می شود. معمولا طعم غذاها را به سختی می توان تعریف کرد. و شاید خوش طعم و بد طعم تنها واژگانی باشند که درباره طعم یک غذا به کار می برند. به همین دلیل کسانی که در دنیای غذاها و خوراکی ها کار می کنند. مانند باریستاها و سر آشپزها تصمیم گرفتند برای انواع غذاها و نوشیدنی ها زیبایی طعم ها را تعریف کنند. بدین ترتیب چرخه های طعمی (Flavor Wheel) برای انواع غذاها و خوراکی ها تعریف شد.

امروزه برای اکثر غذاها و خوراکی ها مانند روغن زیتون، پنیر، عسل، آجیل، شکلات و … چرخه طعمی وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و فاکتورهای مخصوص به خود را دارند. در واقع چرخه طعمی با استفاده از تلفیق دو حس بویایی و چشایی با هم بوجود می آید. هر چند این دو حس کاملا متفاوت هستند اما ترکیب این دو باعث تشخیص طعم یک غذا می شود.

چرخه‌های طعمی چگونه ایجاد می‌شوند؟

چرخه های طعمی از تکنولوژی استفاده می کنند که از علم حواس (sensory science) بوجود آمده است و بسیار قابل استفاده می باشند. اکثر چرخه های طعمی مانند چرخه طعمی قهوه اخیرا بروزرسانی شده اند.

در چرخه های طعمی طعم های پایه ای در مرکز تعریف می شوند و در اطراف مرکز به سمت خارج طعم های خاص و منحصربفرد تعریف می شوند. در چرخه طعمی قهوه اغلب افراد After Taste میوه ای را انتخاب میکنند.

چرخه های طعمی علاوه بر تعریف طعم هایی مانند تلخ و ترش با دیدن رنگ هایی که تعریف کرده اند می توانید طعم ها را بهتر درک کنید. بنابراین این چرخه ها علاوه بر حس بویایی و چشایی از لحاظ بصری هم قابل درک برای مغز هستند.

چرخه طعمی قهوه

در این قسمت نکات مهمی را درباره چرخه طعمی قهوه بررسی می کنیم.

بررسی و نگاه کلی

وقتی به تصویر این چرخه طعمی نگاه می کنیم با یک تصویر رنگارنگ و جامع روبه رو می شویم که اطلاعات زیادی درباره انواع طعم های قهوه به ما می دهد. با دقت در رنگ ها و کلمات روی این چرخه می توانید اطلاعات زیادی کسب کنید. پس حتما با دقت فراوان به آن توجه کنید.

کمی قهوه بچشید

چرخه های طعمی قهوه برای تمام افرادی که با قهوه سر و کار دارند خواه یک باریستای حرفه ای باشند یا یک طرفدار معمولی قهوه می تواند مورد استفاده قرار گیرد. البته بهتر است علاوه بر اطلاعاتی مانند عطر و طعم قهوه و مراحل دم آوری آن مقداری از قهوه را بچشید. در این حالت بهتر می توانید طعم قهوه را با توجه به چرخه طعمی و همینطور طعمی که در دهان خود احساس می کنید، درک کنید. این چرخه یک کلید اصلی برای لذت بردن از طعم قهوه ای است که می نوشید.

از مرکز چرخه شروع کنید

چرخه طعمی قهوه به نحوی است که طعم ها و مزه های عمومی تر در مرکز این چرخه قرار دارند. از مرکز وقتی به سمت بیرون چرخه حرکت می کنیم طعم های خاص تر و منحصربفرد تر را خواهیم دید. به عنوان نمونه هنگام تست قهوه اتیوپی طعم میوه ای آن درک می شود. بعد از این که طعم عمومی آن احساس شد در لایه های خارجی این چرخه به دنبال طعم های خاص تر میوه ای مانند مرکبات، میوه های خشک و دیگر طعم های میوه ای را درک می کنیم.

واژگان بین‌المللی قهوه یا Lexicon را بخوانید

واژگان استفاده شده در چرخه طعمی قهوه بر اساس لغت نامه حسی جهانی قهوه (World Coffee Research Sensory Lexicon) طراحی شده اند. این لغت نامه یک مرجع استاندارد برای کسانی است که دوستدار قهوه هستند. برای درک بهتر طعم های چرخه باید واژگان Lexicon را بخوانید تا بهتر بتوانید ویژگی های این چرخه را توصیف کرده و درک کنید.

تسترهای حرفه ای از چرخه طعمی به عنوان یک منبع عالی و دقیق استفاده می کنند. البته تنها با استفاده از حس چشایی و طعم قهوه نمیتوان درباره آن نظر داد بلکه باید عطر و بو و همینطور بدنه آن را هم در نظر گرفت.

به منابع اصلی طعم توجه کنید

در واژه‌نامه WCR تمام ویژگی هایی که گفته می شود یک مرجع مشخص دارد. برای داشتن اطلاعات کافی درباره قهوه علاوه بر چشیدن قهوه باید به آروما و بوی قهوه نیز توجه کرد.

هنگامی که یک فنجان قهوه را میل می کنید سعی کنید علاوه بر طعم و بوی آن به بافت قهوه هم توجه کنید. در این صورت درباره غلظت قهوه، بدنه آن و تراکم قهوه اطلاعات مفیدی به دست می آورید.

توجه به عطر و طعم قهوه پس از مصرف آن

کسانی که دوستدار قهوه هستند می دانند که فقط هنگام مصرف قهوه لذت بخش نیست بلکه بعد از مصرف آن طعم و عطر واقعی قهوه درک می شود. در چرخه طعمی قهوه شما بعد از نوشیدن قهوه می توانید اطلاعات کافی درباره طعم قهوه و مدت زمان ماندگاری این طعم در دهان صحبت کنید.

چرخه‌های طعمی را مورد بررسی قرار دهید

تجربه استفاده از طعم های مختلف قهوه در کنار توجه به مرکز چرخه طعمی و استفاده از واژه نامه Lexicon به شما کمک شایانی می کند تا طعم قهوه محبوب و دلخواهتان را با توجه به ذائقه خود پیدا کنید.

در این چرخه بین طعم های مختلف تفاوت هایی وجود دارد که ممکن است زیاد یا کم باشد. توجه به این چرخه باعث درک بهتر طعم های مختلف می شود.

چرخه طعمی قهوه

از واژگان خودتان استفاده کنید

هر چند واژه نامه Lexicon یک مرجع استاندارد برای استفاده از چرخه طعمی قهوه در جهان است. اما باید به این نکته توجه کنید که می توانید بر اساس تجربه خود از مصرف قهوه های متفاوت گاهی استفاده از این واژگان تخصصی چندان جوابگو نیست. بهتر است بر اساس تجربه خود از لذت نوشیدن قهوه و درک طعم آن واژگان خود را به کار برید.

در مورد رنگ‌ها مطالعه کنید

علاوه بر حس بویایی و چشایی می توانید با استفاده از حس بینایی و مطالعه درباره رنگ های مختلف چرخه طعمی قهوه را بهتر درک کنید. زیرا ظاهر یک قهوه برای ما بسیار مهم است و با استفاده از حس دیداری میتوانیم نسبت به آن حس بهتری داشته باشیم. در این چرخه از رنگ ها در کنار واژگان استفاده می شود.

جمع بندی

چرخه طعمی قهوه برای درک بهتر این نوشیدنی بین تمام کسانی است که با قهوه سر و کار دارند. در عین حال که امیدواریم در کل جهان این چرخه روزبه روز توسعه بیشتری پیدا کند اما دقت کنید که در این راستا خسته نشوید. دقت کنید این چرخه برای شناخت بیشتر قهوه و درک طعم های آن است تا هنگام خرید قهوه بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

البته ناگفته نماند که خرید قهوه باکیفیت، تاثیر بسیار مهمی در طعم قهوه شما دارد برای خرید قهوه‌های ربوستا و عربیکا با درصدهای گوناگون مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 70 درصد و… میتوانید به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *