مقاله های قهوه

اثر قهوه بر تیروئید چگونه است؟

خانمی با مشکل تیروئید

برای طرفداران قهوه اثر قهوه بر تیروئید یک موضوع بسیار مهم است. قهوه یکی از نوشیدنی های بسیار محبوب است که امروزه جزو لاینفک زندگی بسیاری از افراد است. حال اگر فردی قهوه مصرف می کند و به بیماری خاصی مبتلا است باید در مصرف قهوه با احتیاط عمل کند. یکی از بیماری هایی که برخی افراد به آن مبتلا هستند تیروئید است.

با توجه به بیماری های خاصی مانند تیروئید افرادی که به آنها مبتلا هستند باید در مصرف بعضی مواد با احتیاط عمل کنند. یعنی قبل از مصرف درباره آن ماده و عوارض احتمالی آن بر بیماری تحقیق کنند. یکی از این مواد مصرفی قهوه است و یکی از این بیماری ها تیروئید است.

حال اگر جزو عاشقان قهوه باشید قطعا باید درباره تاثیر آن بر تیروئید اطلاعاتی به دست آورید. در این مقاله این موضوع را بررسی می کنیم.

رابطه بین قهوه و بیماری تیروئید

بیماری تیروئید یک بیماری شایع در جامعه است. این بیماری به دو نوع تیروئید پرکار و تیروئید کم کار تقسیم می شود. اگر جزو کسانی هستید که تیروئید شما پرکار است وقتی قهوه مصرف می کنید به دلیل این که قهوه یک محرک است باعث افزایش ضربان قلب می شود. همچنین فشارخون را بالا برده و سیستم گوارش را به هم می ریزد. پس می توان نتیجه گرفت قهوه می تواند علائم پرکاری تیروئید را تشدید کند.

حال اگر به کم کاری تیروئید مبتلا هستید معمولا برای درمان آن از داروی هورمونی لووتیروکسین (Levothyroxine) استفاده می کنند. از آنجا که این دارو را در صبح مصرف می کنند با قهوه صبحگاهی تداخل پیدا می کند. در واقع مصرف قهوه با این دارو می تواند تاثیر دارو را کم کرده و تاثیر منفی بر روند درمان داشته باشد.

یک فنجان قهوه و دانه های قهوه ومشکل تیروئید

کافئین موجود در قهوه روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث می شود سوخت و ساز بدن افزایش یابد. از طرف دیگر غده تیروئید متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند. مصرف کافئین می تواند باعث فعالیت زیاد غده تیروئید برای تنظیم متابولیک در بدن شود. پس اثر قهوه بر تیروئید زیاد است.

البته مصرف داروهای تیروئید زمانی تاثیر مثبت دارد و روند بیماری را بهبود می بخشد که درست و در زمان مناسب مصرف شوند. به همین دلیل توصیه می کنیم داروی تیروئید را با معده خالی در اول صبح مصرف کنیم. بعد از مصرف داروهای تیروئید حدود یک ساعت صبر کنید و سپس صبحانه یا قهوه خود را میل کنید.

قهوه، کافئین و جذب لووتیروکسین

مطالعات نشان می دهد مصرف قهوه همزمان با داروی تیروئید می تواند فرایند جذب دارو را توسط روده ها مختل کند. در واقع اثر قهوه بر تیروئید به دلیل وجود کافئین است. زیرا کافئین سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث تحریک روده ها می شود. وقتی روده ها تحریک می شوند آب زیادی وارد آنها می شود و در نتیجه فرد دچار اسهال می شود.

به دلایل گفته شده در مورد کافئین قهوه می توان گفت وقتی داروی تیروئید با قهوه مصرف شود به دلیل رفتن آب زیادی به روده ها دارو سریع تر وارد روده ها شده و دفع می شود. در نتیجه می توان گفت تاثیر دارو بسیار کم شده و قبل از اثر گذاری از بدن خارج می شود.

افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند و داروی لووتیروکسین در صبح مصرف می کنند. اگر قبل از یک ساعت از زمان مصرف آن قهوه میل کنند باعث کاهش جذب دارو در بدن خواهد شد. به همین دلیل محققان توصیه می کنند اگر از داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین استفاده می کنید. حتما بعد از مصرف آن حداقل یک ساعت صبر کنید و سپس قهوه میل کنید.

البته دقت کنید این مشکلات به دلیل وجود کافئین در قهوه بوجود می آید و اثر داروهای تیروئید هم به همین دلیل از بین می رود. بنابراین مصرف تمام مواد کافئین دار مانند چای یا نوشابه های انرژی زا هم می تواند این مشکلات را بوجود آورد.

آیا راه حلی برای مصرف لووتیروکسین و قهوه وجود دارد؟

داروی لووتیروکسین یا L-T4 فرمولاسیون های جدیدی ارائه داده است. فرم ژله ای آن به نام تیروزینت (Tirosint) و یا فرم مایع آن به نام تیروزینت_سول (Tirosint-Sol) تولید شده اند. این فرم ها سریعتر از فرم های قبل جذب می شوند و برای کسانی که مشکلات حساسیتی یا مشکل گوارشی دارند عملکرد بهتری دارند.

بنابراین طبق تحقیقات کسانی که مشکل تیروئید دارند و داروی L-T4 مصرف می کنند می توانند از فرم های جدید آن بدون نگرانی استفاده کنند. چون فرم های جدید به دلیل جذب سریع با کافئین قهوه تداخل پیدا نمی کنند. در نتیجه مشکلی برای تیروئید بوجود نمی آید. در عین حال توصیه می شود اگر به بیماری هایی مانند تیروئید مبتلا هستید در مورد مصرف قهوه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

تغییر داروی تیروئید

برخی از افرادی که مشکل تیروئید دارند درباره اثر قهوه بر تیروئید نگرانند و گاهی به تغییر داروی L-T4 فکر می کنند. این راه حل چندان مناسب نیست و در پزشکی کلا تغییر دارو راه حل پذیرفته شده ای نیست. البته پیشنهاد می کنیم با پزشک خود درباره فرم های جدید داروی L-T4 و مصرف آنها مشورت کنید.

خانمی با مشکل تیروئید

آیا قهوه بدون کافئین (Decaf) میتواند گزینه مناسبی باشد؟

درباره این مسئله نمی توان اظهار نظر دقیقی داشت. اما به دو دلیل قهوه دی کاف یا بدون کافئین برای کسانی که تیروئید دارند مناسب نیست. اول این که عده زیادی از تاجران قهوه برای از بین بردن کافئین قهوه از روش های شیمیایی استفاده می کنند و این مواد شیمیایی ممکن است خطرناک تر باشد. نکته دوم این است که وجود کافئین در قهوه باعث خواص بیشتر آن می شود. بنابراین قهوه بدون کافئین دیگر خاصیت لازم را نخواهد داشت.

درباره اثر قهوه بر تیروئید می توان گفت که قهوه بدون کافئین نمی تواند راه حل مناسبی باشد. هر چند کافئین با داروی تیروئید مشکل ایجاد کند.

جمع بندی

هر چند اثر قهوه بر تیروئید در واقع کاهش جذب داروی L-T4 است. اما تحقیقات نشان می دهد که بر داروهای دیگر تیروئید مانند تیروکسین تاثیر چندانی ندارد. البته به این نکته توجه کنید که قهوه به هیچ عنوان نمی تواند باعث بدتر شدن یا بهتر شدن تیروئید شود. یعنی هیچ خوراکی در روند درمان تاثیر مثبت یا منفی ندارد.

اگر خرید قهوه و مصرف آن جزو زندگی روزانه شما است و به بیماری خاصی مبتلا هستید حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

شما می‌توانید برای خرید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 60 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک و… به فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *