مقاله های قهوه

زمان نگهداری قهوه و تاریخ انقضا دانه های قهوه

نگهداری انواع دانه های قهوه سبز و رست شده

زمان نگهداری قهوه برای دانه های قهوه سبز با زمانی که قهوه رست می شود متفاوت است. وقتی دانه های قهوه سبز از دل میوه بیرون می آیند باید به درستی ذخیره و نگهداری شوند. دانه های سبز باید یک مسیر طولانی را طی کنند تا بدست رسترها برسند. وقتی دانه های سبز به قسمت رست می رسند باید به میزان لازم و در درجه های مناسب برشته شوند.

حالا باید دانه های قهوه با رست های متفاوت ذخیره و به درستی نگهداری شوند تا به دست مصرف کننده برسند. البته باید به تاریخ انقضا آنها هم توجه کرد که بیش از حد کهنه نباشند. دانه های قهوه قبل از دم آوری باید آسیاب شوند و بعد عصاره گیری شوند. نگهداری پودر قهوه در شرایط مناسب بعد از آسیاب هم بسیار مهم است.

در این مقاله مدت زمان و شرایط نگهداری دانه های سبز قهوه، دانه های برشته و پودر قهوه را بررسی می کنیم.

پاکت های قهوه برای نگهداری قهوه و دانه های قهوه

مدت زمان نگهداری قهوه

مدت زمانی که دانه های قهوه سبز می توانند نگهداری شوند با دانه های قهوه برشته و پودر قهوه متفاوت است. دانه های سبز قهوه باید از مزرعه به سمت روستری ها انتقال یابند. این مسیر ممکن است طولانی باشد اما نکته مثبت در این است که دانه های قهوه سبز ماندگاری طولانی تری نسبت به دانه های برشته دارند.

دانه های قهوه را بعد از رست شدن حدود یک ماه می توان نگهداری کرد. اما از وقتی دانه های قهوه آسیاب می شوند باید ظرف مدت حداکثر یک هفته مصرف شوند. البته این مدت زمان نگهداری در شرایط مناسب است. دقت کنید قهوه بعد از این زمان دیگر کیفیت و طعم اولیه را ندارد.

همان طور که اشاره شد شرایط نگهداری بسیار مهم است. البته این مدت تا زمانی است که درب بسته بندی قهوه هنوز باز نشده است. هر زمان که درب پاکت باز شد بهتر است هر چه سریعتر مصرف شود.

شرایط نگهداری قهوه

شرایط نگهداری در هر کدام از مراحلی که قهوه قرار دارد متفاوت است. دانه های قهوه سبز نسبت به رطوبت بسیار حساس هستند به طوریکه در رطوبت بالا مزه قهوه تغییر می کند و احتمال کپک زدگی نیز وجود دارد. در صورتی که رطوبت کامل از بین برود و دانه های سبز خشک باشند در زمان برشته کردن آنها به رطوبت برای بهتر شدن طعم قهوه نیاز داریم.

دانه های سبز قهوه بهتر است در دمایی حدود 23 درجه و حرارت تقریبا 60 درصد نگهداری شوند. بهتر است دانه های سبز قهوه که به صورت خام هستند در کیسه های پلاستیکی بریزید و در شرایطی قرار دهید که هوا به آنها نفوذ نکند. برخی از ظروف مناسب این کار هستند.

وقتی دانه های سبز قهوه برشته می شوند شرایطی که باید آنها را نگه داشت متفاوت است. چون دانه های برشته از دانه های سبز بسیار حساس ترند. دمای نگهداری دانه های رست باید حدود 23 درجه باشد اما محیطی که باید این دانه ها را نگه داشت بهتر است تاریک و دور از رطوبت باشد. بهتر است دانه های قهوه در دمای اتاق نگهداری کرد.

ظروفی که می توان قهوه را در آنها نگه داشت باید ویژگی هایی داشته باشند. مناسب ترین گزینه ها ظروف شیشه ای مات، ظروف سرامیکی، ظروف پلاستیکی شفاف و ظروف فلزی هستند. مهمترین ویژگی این ظروف محافظت دانه های سبز قهوه از نور و گرما است.

نکات مهم درباره تاریخ انقضا قهوه

مهم ترین نکته درباره دانه های قهوه میزان رطوبت مناسب آنها است. رطوبت بالا سبب تغییر در مزه و طعم آنها می شود و باعث می شود دانه ها کپک بزنند. دقت کنید قاشقی که درون قهوه هم می زنید خشک باشد و رطوبتی را وارد قهوه نکند.

بهترین شرایط نگه داشتن قهوه در دمای اتاق است و بهتر است آن را داخل یخچال قرار ندهید. به خصوص در کنار ادویه های دیگر قرار ندهید.

بهترین قهوه برای تهیه یک فنجان قهوه دلپذیر یک قهوه تازه است. قهوه بعد از اینکه تاریخ انقضا آن می گذرد به تدریج عطر و طعم خود را از دست می دهد.

بهترین شرایط نگهداری پودر قهوه خلا است. بهتر است بعد از هر بار که کیسه پلاستیکی را باز می کنید و از آن استفاده می کنید دوباره هوای داخل کیسه را کاملا خالی کنید و سپس درب آن را ببندید.

نگهداری قهوه در شیشه

بهتر است قهوه را برای مدت طولانی ذخیره نکنید. توصیه می کنیم قهوه یک هفته خود را تهیه کنید و آن را تازه به تازه استفاده کنید. چون بهترین زمان دم آوری قهوه بلافاصله بعد از آسیاب دانه ها است.

بهتر است فاصله رست دانه های قهوه تا آسیاب آنها هم خیلی طولانی نباشد. نزدیک بودن فاصله این دو فرآیند باعث می شود طعم و عطر قهوه بهتر و دلنشین تر باشد.

دانه های قهوه برای نگهداری بهتر از قهوه آسیاب شده هستند. زیرا قهوه ای که آسیاب می شود سطح تماس بیشتری با هوا پیدا می کند. در نتیجه قهوه در تماس با هوا سریعتر عطر و طعم خود را از دست می دهد.

برای خرید قهوه دقت کنید که آن را هر هفته و تازه خریداری کنید. زیرا قهوه تازه عطر و طعم دلپذیر و فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورد.

جمع بندی

حتما زمان خرید قهوه به تاریخ انقضا آن توجه کنید. البته قهوه را می توان به دو صورت دانه و پودر خریداری کرد. وقتی قهوه را به صورت پودر خریداری می کنید باید توجه کنید که از تاریخ تولید آن بیشتر از 45 روز نباشد. دانه های قهوه برشته نیز نباید از زمان رست دانه ها بیشتر از دو تا سه ماه گذشته باشد.

زمان نگهداری قهوه آسیاب شده بسیار مهم است. اگر از تاریخ انقضا آن زمان زیادی گذشته است به هیچ عنوان آن را مصرف نکنید و حتما آن را دور بریزید. توجه نکردن به تاریخ مصرف قهوه می تواند لطمات جبران ناپذیری را برای شما به وجود آورد.

شما می توانید انواع دانه های قهوه تازه و پودر قهوه تازه مانند خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر فوری کلاسیک، خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 80 درصد و… را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *