مقاله های قهوه

رست خانگی قهوه از ترک اول تا پوسته نقره ای

رست خانگی قهوه

رست خانگی قهوه را کسانی انجام می دهند که دوست دارند یک فنجان قهوه را در خانه با بهترین طعم تهیه کنند. البته کسانی که می خواهند در خانه قهوه را برشته کنند باید اطلاعات کاملی درباره انواع قهوه و درجه های مختلف رست به دست آورد. البته باید بدانید که چه طعم قهوه ای با سلیقه شما سازگار است. با دانستن این موضوع می توانید بهترین نوع قهوه ای که طعم دلخواه شما است انتخاب کنید.

این تجربه بسیار لذت بخش است که شما طعم قهوه ای را بچشید که خودتان آن را برشته کرده اید. هر چند برشته کردن دانه های قهوه کار تقریبا دشواری است اما برای کسانی که به این کار علاقه دارند می تواند یک سرگرمی جذاب باشد.

در این مقاله با مفاهیم اصلی روست خانگی قهوه آشنا خواهیم شد.

تجهیزات مورد نیاز برای رست خانگی قهوه

برای برشته کردن دانه های قهوه در خانه به دستگاههای رستر نیاز داریم. بعضی از این رسترها عبارتند از :

رستر روی حرارت مستقیم گاز Stovepot roaster

برای برشته کردن دانه های قهوه در خانه می توان از یک تابه استفاده کرد که مستقیم آن را روی حرارت قرار داد. وقتی دانه های قهوه را درون تابه می ریزیم باید به طور مداوم آنها را هم بزنیم تا دانه ها به صورت یکنواخت رست شوند و میزان رست آنها هم یکسان شود. البته برشته کردن دانه های قهوه در تابه بسیار سخت است و دود زیادی را هم با خود به همراه دارد.

یکی دیگر از رسترهایی که مستقیم روی حرارت قرار می گیرند یک روستر چرخان است. این روستر یک میله در درون آن است که باعث می شود ظرف تابه مانند آن بچرخد و یک دریچه دارد که می توان میزان رست دانه ها را کنترل کرد. البته کنترل برشتگی دانه های قهوه با این رسترها هم بسیار دشوار است.

رست خانگی قهوه

مزیت این رسترها که با اجاق گاز و روی حرارت مستقیم کار می کنند این است که قیمت بسیار مناسبی دارند.

رستر هوایی Air Roaster

یک نوع رستر خانگی قهوه برشته کن هایی هستند که با هوا کار می کنند. در این رستر هوا گرم می شود و گرمایی که تولید می شود باعث برشته شدن دانه های قهوه می شود. رست دانه ها با این رستر یکنواخت تر از رستر حرارت مستقیم است. افراد زیادی علاقمندند که از این رستر استفاده کنند.

رستر دیگدار استوانه ای  Drum Roaster

این رسترها دارای یک دیگ هستند که دانه های قهوه در آن برشته می شوند. رست خانگی قهوه با  Drum Roaster به این صورت است که به آرامی دانه های قهوه برشته می شوند. مقدار قهوه ای که در این روش در هر بار رست می شود بیشتر از روش های قبلی است. این رسترها مجهز به یک فناوری دودگیر هستند که به راحتی می توان در فضای بسته دانه های قهوه را برشته کرد.

دیگر تجهیزات رست خانگی قهوه

سینی جمع کننده پوست قهوه

یک پوسته نازک روی دانه های قهوه وجود دارد که هنگام برشته کردن دانه های قهوه از آن جدا می شود. یکی از تجهیزاتی که برای جمع کردن پوسته قهوه نیاز است یک سینی جمع کننده است.

خنک کننده

وقتی فرایند رست خانگی قهوه تمام می شود باید دستگاه به سرعت خنک شود. پس به یک خنک کننده نیاز است تا دانه ها بیش از حد برشته نشوند.

ثبت مراحل رست خانگی قهوه

وقتی شما تصمیم می گیرید قهوه را در خانه برشته کنید باید به مراحلی که انجام می دهید خوب دقت کنید. بهتر است تمام این مراحل را به دقت ثبت کنید. در این صورت اگر شما به میزان درست رست در یک قهوه پی ببرید با ثبت مراحل می توانید دوباره مراحل آن را تکرار کنید.

مشخصات انواع رست قهوه Profle roast

رست روشن light roast

دانه های قهوه در رست روشن به اندازه ای برشته می شوند که رنگ دانه ها هنوز روشن است. در این رست دانه ها به اولین ترک می رسند. طعم قهوه در رست روشن میوه ای و اسیدی است.

رست متوسط Medium roast

در رست مدیوم دانه ها بیشتر از رست لایت برشته می شوند. در این رست دانه ها تا حدود ترک دوم برشته کردن پیش می رود.

رست تیره Dark roast

در رست دارک رنگ دانه ها تیره می شوند. میزان برشته کردن دانه ها بیشتر از ترک دوم آنهاست. طعم دانه ها در رست تیره تلخ تر، اسیدیته کمتر و بدنه قوی تر است. دانه های قهوه در رست تیره روغن آنها بیرون می آید.

مراحل رست خانگی قهوه

دمای بارگذاری اولیه Charge temperature

وقتی شما قصد دارید قهوه را در خانه برشته کنید باید دیگ به دمایی برسد که بتوان قهوه را درون آن ریخت و برشته کرد. دما بارگذاری اولیه هر چند جزو مراحل رست خانگی قهوه نمی باشد اما بسیار مهم است زیرا تاثیر زیادی در رست دانه ها دارد.

نرخ بالا آمدن دما (RoR)

منظور از این دما سرعت افزایش دما هنگام رست دانه ها است که باید کنترل شود. کنترل دما تاثیر زیادی در رست قهوه و طعم نهایی قهوه همراه با بدنه و اسیدیته آنها دارد. بنابراین نرخ بالا آمدن دما بسیار مهم است.

واکنش میلارد/قهوه ای شدن دانه های قهوه

واکنش میلارد در واقع فرآیند شیمیایی است که در اثر برشته کردن دانه ها اتفاق می اُفتد. در این واکنش رنگ دانه ها تیره و قهوه ای می شود و طعم دلنشین قهوه را به وجود می آورد.

رست خانگی قهوه

مراحل ترک دانه های قهوه در رست خانگی

ترک اول First Crack

در ترک اول بلافاصله از شروع آن با صدای ترک متوجه می شویم. این ترک اولین مرحله رست است که قهوه برای آسیاب و دم آوری آماده می شود.

ترک دوم Second Crack

ترک دوم به زمانی گفته می شود که بیشتر دانه های قهوه ترک می خورند. رنگ دانه های قهوه تیره تر می شود. وقتی دانه ها نزدیک به این ترک می شوند رست مدیوم و وقتی از این ترک عبور می کنند رست دارک است.

استراحت دانه ها

وقتی دانه ها برشته شدند باید مدتی صبر کرد تا گاز داخل آنها خارج شود. به این ترتیب عطر و طعم دانه ها بسیار بهتر خواهد شد.

جمع بندی

رست خانگی قهوه نیاز به مراحلی دارد که افرادی که تصمیم دارند آن را انجام دهند باید درباره آن بدانند. اما ابتدا باید هنگام خرید قهوه اطلاعات کافی درباره انواع دانه های قهوه، عطر و طعم و … داشته باشید.

شما می توانید انواع دانه های قهوه ربوستا و عربیکا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه ربوستا 100 درصد ، خرید قهوه عربیکا 100 درصد و.. را از سایت فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *