مقاله های قهوه

آسیاب قهوه (برقی یا دستی) کدام را بخریم؟

چند آسیاب قهوه دستی و برقی

آسیاب قهوه (Coffee grinder) یکی از ضروری ترین وسایل برای افرادی است که علاقه زیاد به قهوه دارند. طرفداران قهوه که این نوشیدنی جزو زندگی روزانه آنها است. اغلب هنگام خرید قهوه مایلند دانه های آسیاب نشده را خریداری کنند. این موضوع چند دلیل دارد. اول اینکه می توانند درجه آسیاب را با توجه به قهوه سازی که استفاده می کنند انتخاب کنند.

چون قهوه بعد از این که آسیاب شد باید ظرف مدت یک هفته تا نهایتا 10 روز مصرف شود. این افراد می توانند هر زمان نیاز داشتند قهوه را تازه آسیاب کنند.

حال این سوال پیش می آید که آسیاب برقی بهتر است یا دستی ؟

در این مقاله راجع به انواع آسیاب برای قهوه صحبت می کنیم. و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می کنیم.

آسیاب قهوه

آسیاب ها چه از نوع برقی باشند و یا دستی، کاربرد همه آنها یکی است. انواع مختلف آسیاب قادرند دانه های قهوه را با درجات مختلف آسیاب کنند. خرید آنها بستگی به موقعیتی دارد که قرار است از آن استفاده کنید. البته قیمت و هزینه ای را هم که باید برای آن بپردازید مهم است. البته منظور این نیست که آسیاب های ارزان تر کیفیت پایین تری دارند.

افراد برای خرید آسیاب مناسب باید به نیازشان توجه داشته باشند. بعضی افراد استفاده بیشتری از آن می کنند. چون روزهای پر مشغله زیادی دارند و دائم در حال نوشیدن قهوه هستند. یا فقط موقع مسافرت و تعطیلات از آسیاب استفاده می کنند.

آسیاب قهوه دستی

آسیاب دستی مناسب چه کسانی است؟

آسیاب های دستی بیشتر مناسب کسانی هستند که با مشکل کمبود جا مواجه هستند. این آسیاب بیشتر در آشپزخانه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

آسیاب های دستی سایز کوچکی دارند و به همین دلیل فضای کمی را اشغال می کنند. چون سایز آنها کوچک است به راحتی قابل حمل هستند. و در همه جا می توان از آنها استفاده کرد. از نظر قیمت بسیار به صرفه و ارزان تر از نوع برقی هستند. عده ای از عاشقان قهوه معتقدند قهوه پودر شده با آسیاب دستی کیفیت بهتری نسبت به آسیاب برقی دارد. چون طعم قهوه سبک تر است.

بعضی آسیاب های دستی با نام گریندر قهوه ترک در بازار وجود دارند. آسیاب های دستی نسبت به آسیاب های برقی که مدل ها و تنوع زیادی در بازار دارند، طرفداران بیشتری دارند. این آسیاب ها با چرخاندن یک اهرم دانه های قهوه را پودر می کند. هر چه قدر بیشتر اهرم را بچرخانید قهوه بیشتر پودر می شود. آسیاب های دستی نیاز به برق ندارند.

آسیاب برقی مناسب چه کسانی است؟

شما برای استفاده از آسیاب های برقی نیاز به برق دارید. به همین دلیل جاهایی که برق وجود ندارد امکان استفاده از این آسیاب ها وجود ندارد.

سایز این آسیاب ها بزرگ است و فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال می کنند. قیمت آنها هم نسبت به آسیاب های دستی بسیار بالاتر است.

از مزایای آسیاب های برقی می توان به این نکته اشاره کرد که در زمان بسیار کوتاه قهوه را پودر می کنند. تنوع مدل های آنها در بازار بسیار زیاد است. معمولا تا چندین سال بدون نگرانی می توانید از آن ها استفاده کنید. چون زود خراب نمی شوند و نیاز به تعمیر ندارند.

چند نمونه آسیاب برقی مخصوص قهوه

  • آسیاب تیغه ای (Blade grinders)
  • آسیاب آجدار (Burr grinders)
  • آسیاب آجدار تخت (Wheel burr grinders)
  • آسیاب صنعتی (Roller mill)

راهنمای آسیاب کردن قهوه

برای داشتن یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم باید عوامل زیادی درست اجرا شوند تا قهوه دلخواه تهیه شود. خرید قهوه خوش عطر، دستگاه قهوه ساز مناسب، درجه آب درست، عصاره گیری و دم آوری درست همگی نکاتی هستند که برای تهیه قهوه باید به آنها توجه کرد. اما یکی از مهم ترین نکات برای درست کردن قهوه درجه آسیاب آن می باشد. اگر قهوه به اندازه مناسب آسیاب نشود نمی تواند طعم واقعی خود را نشان دهد. پس بهتر است به درجه آسیاب دانه ها توجه خاصی داشته باشید.

نکات آسیاب کردن قهوه

برای آسیاب کردن دانه های شگفت انگیز به این نکته دقت کنید که دانه ها به صورت یکسان پودر شوند. این موضوع بسیار اهمیت دارد. چون درجه پودر شدن قهوه بر طعم نهایی آن بسیار تاثیر گذار است. دانه هایی که یکسان پودر شوند طعم بهتری بوجود می آورند.

اگر دانه های قهوه درشت آسیاب شوند. آب راحتتر از میان قهوه عبور می کند. مدت زمان عصاره گیری کوتاه تر است. و طعم قهوه کمتر استخراج می شود.

اگر دانه های قهوه ریز آسیاب شوند. آب به راحتی نمی تواند به درون قهوه نفوذ کند. پس مدت زمان عصاره گیری طولانی تر شده و طعم قهوه بیشتر بیرون آمده و تلخ تر می شود.

بنابراین حتما به درجه رست قهوه و یکنواخت بودن درجه آسیاب دانه ها توجه داشته باشید تا طعم قهوه محبوبتان را به دست آورید.

آسیاب قهوه برقی

تفاوت آسیاب دستی و برقی

آسیاب های دستی و برقی هر کدام مزایا و معایبی دارند. در این قسمت آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای آسیاب دستی :

  • قیمت به صرفه و کم
  • قابلیت حمل آسان
  • با دوام و محکم
  • بدون نیاز به برق
  • قابلیت شستشو و تمیز کردن آسان

معایب آسیاب دستی

  • نیاز به نیروی دست و بدن برای چرخاندن اهرم
  • مناسب برای مقدار کم قهوه
  • صرف زمان زیاد برای آسیاب کردن

مزایای آسیاب برقی

  • قابل استفاده برای مقدارهای زیاد و کم قهوه
  • صرف زمان کوتاه
  • خرد کردن دانه های قهوه بصورت یکنواخت در اندازه دلخواه

معایب آسیاب برقی

  • سر و صدای زیاد
  • قیمت بالا
  • نیاز به استفاده از برق
  • نیاز به فضای زیاد به دلیل حجم بزرگ
  • شستشو و تمیز کردن سخت

سخن پایانی

در مورد خرید آسیاب برقی یا دستی به عوامل زیادی باید توجه شود. مکانی که قرار است استفاده شود، میزان هزینه ای که باید صرف شود، نوع دانه های قهوه، زمانی که فرصت دارید و … همگی نکاتی هستند که هنگام خرید آسیاب باید به آنها دقت کنید.

در این مقاله با آسیاب های برقی و دستی و همچنین مزایا و معایب هر کدام آشنا شدیم. شما با مطالعه این نکات می توانید بهترین انتخاب را در خرید آسیاب داشته باشید.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 100 درصد، خرید قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک ، خرید قهوه فوری گلد، خرید قهوه فوری کلاسیک و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *