مقاله های قهوه

آسیاب کردن قهوه و نکات مهم آن

دانه های قهوه و پودر قهوه آسیاب شده

آسیاب کردن قهوه یکی از مهمترین فرایندها در تهیه یک فنجان قهوه است. امروزه قهوه سازهای زیادی برای تهیه قهوه در بازار موجود است. کسانی که قهوه را روزانه میل می کنند باید اطلاعات کافی درباره دستگاه قهوه ساز خود داشته باشند. چون درجه آسیاب دانه های قهوه برای هر کدام از این دستگاهها متفاوت است.

برای تهیه یک فنجان قهوه با کیفیت عالی و عطر و طعم دلپذیر فاکتورهای زیادی وجود دارد. مهم ترین عامل خرید قهوه مناسب و یک دستگاه قهوه ساز دستی یا برقی است. جدا از این ها درجه رست دانه ها و درجه آسیاب آنها هم تاثیر زیادی در عطر و طعم قهوه دارد. البته میزان ریز یا درشت تر بودن پودر قهوه برای دستگاههای مختلف تفاوت دارد. حتی اگر تمام عوامل به درستی انتخاب شوند اما دانه های قهوه درست آسیاب نشده باشند نوشیدنی عطر و طعم لازم را نخواهد داشت.

دانه های قهوه برای آسیاب کردن و پودر قهوه

در این مقاله اندازه مناسب پودر قهوه برای قهوه سازهای مختلف را بررسی می کنیم.

نکات مهم درباره آسیاب قهوه

هنگام عصاره گیری قهوه آب از میان دانه های قهوه عبور می کند. اگر پودر قهوه درشت باشد آب به راحتی از میان آن عبور می کند و البته طعم قهوه به خوبی استخراج نمی شود. اگر پودر قهوه خیلی ریز باشد آب به سختی از میان پودر قهوه عبور می کند و عصاره گیری طولانی تر و قهوه تلخ تر می شود. نکته مهم در آسیاب یکسان پودر شدن دانه های قهوه است. زیرا اگر میزان آسیاب دانه ها یکنواخت نباشند تاثیر بسیار زیادی بر طعم قهوه نهایی می گذارد و کیفیت آن را پایین می آورد.

میزان رست و برشته کردن دانه های قهوه هم تاثیر زیادی در طعم قهوه دارد. پس قبل از آسیاب، دانه ها را چک کنید تا اگر بعضی از آنها به طور یکنواخت رست نشده اند خارج شوند. حالا شما به یک ابزار برای آسیاب کردن قهوه نیاز دارید. آسیاب می تواند برقی یا دستی باشد. هنگام آسیاب دقت کنید دستگاه تمیز باشد و از پودرهای قهوه قبل چیزی نمانده باشد.

در این قسمت چند نوع از دستگاههای آسیاب را بررسی می کنیم. شما می توانید انواع آسیاب قهوه (دستی یا برقی) را از سایت فروشگاه قهوه کویز مطالعه بفرمایید.

دستگاه های آسیاب قهوه

آسیاب تیغه ای

این دستگاه خانگی و کارکرد آن بسیار راحت است. از نظر قیمت هم بسیار به صرفه است. از معایب آن این است که قهوه به صورت یکنواخت و یکسان پودر نمی شود. در عین حال در مدت زمان کوتاهی دستگاه داغ می شود و باعث برشتگی بیشتر دانه های قهوه می شود. این معایب تاثیر زیادی در طعم قهوه نهایی می گذارد.

آسیاب چرخ دنده ای دیسکی یا فلت

این دستگاه دارای دو چرخ دنده است که بر روی هم سوار شده اند. قهوه در وسط این دو چرخ دنده در اثر چرخش سریع پودر می شود. از معایب آن صدای زیادی است که تولید می کند. البته نسبت به آسیاب مخروطی بسیار سریع تر است.

آسیاب مخروطی

یکی از بهترین و گرانقیمت ترین دستگاههای آسیاب قهوه نوع مخروطی است. سرعت این دستگاه بالاتر و صدای آن کمتر از انواع دیسکی است. در عین حال پودر قهوه نسبتا یکنواخت و یکسان است و به علت سرعت بالا دستگاه داغ نمی کند. در این مدل مقدار بیشتری قهوه را می توان آسیاب کرد.

میزان آسیاب

بسیار درشت “Extra Coarse Grind“

این میزان درشت ترین حالت آسیاب کردن قهوه است. از این میزان آسیاب برای انواع قهوه های دم سرد استفاده می شود. معمولا دستگاههای قهوه ساز کابوی و “Toddy brewer” از پودر قهوه بسیار درشت استفاده می کردند.

درشت یا “Coarse Grind“

میزان آسیاب کردن قهوه در این حالت مانند نمک دریایی است. پودر قهوه ای که برای فرنچ پرس استفاده می شود از این نوع است. کاپرها هم برای کاپینگ (عملیات چشیدن قهوه) از این درجه آسیاب استفاده می کنند. یک نوع قهوه ساز به نام پروکولاتور نیز از این آسیاب استفاده می کند.

متوسط  درشت یا “Medium Coarse Grind“

در این نوع از آسیاب، دانه های قهوه مانند شن درشت می شوند. میزان آسیاب دانه های قهوه در قهوه ساز کمکس و کافه سولو بهتر است به این اندازه باشد.

متوسط یا “Medium Grind“

میزان آسیاب قهوه در این حالت مانند شن ریز است. اگر از دستگاههای قهوه ساز خانگی استفاده می کنید و میزان آسیاب دانه های قهوه متوسط است بهتر است از یک فیلتر کاغذی استفاده کنید. یا میزان آسیاب قهوه را از این حد ریزتر کنید.

متوسط  ریز یا متوسط  نرم “Medium Fine Grind“

برای قهوه سازهایی مانند سایفون، آروپرس و قهوه سازهای مخروطی مانند (V60, clever) از این درجه آسیاب استفاده می شود. البته در قهوه سازهای مخروطی بسته به زمان دم آوری قهوه اگر زمان کوتاه تر انتخاب شود بهتر است درجه آسیاب قهوه ریزتر باشد. همچنین در آروپرس اگر زمان دم آوری بیشتر شود (بیشتر از 3 دقیقه) بهتر است درجه آسیاب قهوه درشت تر انتخاب شود.

دانه های قهوه و آسیاب قهوه برای آسیاب کردن

نرم یا ریز “Fine“

در دستگاههای اسپرسو ساز و موکاپات از این درجه آسیاب کردن قهوه استفاده می شود. البته برخی معتقدند که برای دستگاههای اسپرسو ساز بهتر است از این میزان نرم تر هم باشد. در این درجه از آسیاب پودر قهوه باید ریزتر از نمک سفره است.

خیلی ریز یا خیلی نرم “Extra Fine or Super Fine“

درجه آسیاب قهوه در این حالت ریزترین حالت ممکن و مانند آرد است. این درجه با اغلب دستگاههای قهوه ساز سازگار نیست. معمولا قهوه های ترک و عربی که در ایبریک قهوه را تهیه می کنند از این میزان آسیاب استفاده می کنند. در این میزان آسیاب قهوه کاملا پودر می شود و هیچ دانه خرد شده قهوه ای احساس نمی شود.

جمع بندی

آسیاب کردن قهوه یکی از مهم ترین قسمت های فرایند تهیه قهوه است. شما به راحتی می توانید میزان پودر قهوه را برای قهوه سازهای مختلف تشخیص دهید. البته امتحان کردن و تجربه هم باعث می شود بهترین میزان آسیاب را انتخاب کنید. فقط به این نکته دقت کنید که دانه های قهوه به صورت یکنواخت آسیاب شوند.

برای خرید قهوه‌های عربیکا و ربوستا باکیفیت و خوش طعم و با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 100 درصد، خرید قهوه ربوستا 100 درصد و… میتوان به فروشگاه قهوه کویز مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *