مقاله های قهوه

قهوه برزیل را بهتر بشناسید

یک فنجان قهوه برزیلی

قهوه برزیل جزو معروف ترین قهوه های جهان است. در این مقاله با کشور برزیل و قهوه های آن آشنا خواهید شد.

حدود 60 درصد قهوه جهان را کشور برزیل تامین می کند. این کشور به دلیل وسعت زیادی که دارد حدود 150 سال است که بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده قهوه در جهان است. یعنی یک سوم قهوه جهان در این کشور پرورش می یابد.

کشور برزیل سالانه 40 تا 60 میلیون کیسه قهوه تولید می کند. قهوه در این کشور در ارتفاع بین 400 تا 1600 متر از سطح دریا کشت می شود. ماه های می و سپتامبر فصل برداشت محصول در این کشور است.

تاریخچه قهوه در کشور برزیل

قهوه ابتدا در قرن هجدهم وارد این کشور شد. تا اوایل قرن نوزدهم به عنوان بزرگ ترین تامین کننده قهوه جهان در اوج بود. اما از اواسط قرن نوزدهم تولید قهوه در جهان افزایش پیدا کرد. و همین علت باعث شد سهم برزیل از تولید جهانی کمتر شود.

ایالات متحده در صادرات و واردات با برزیل شریک شد. و کمک شایانی به قدرتمند شدن این کشور در زمینه صادرات قهوه جهان کرد.

در سال 2011 کشور برزیل به عنوان رهبر قهوه جهان معرفی شد.

بهترین نوع قهوه ای که در برزیل کشت می شود، قهوه عربیکا است. تقریبا 85 درصد قهوه عربیکا جهان در کشور برزیل پرورش داده می شود. اما این کشور علاوه بر عربیکا تقریبا 30 درصد قهوه ربوستا در جهان را هم تولید می کند.

نقشه برزیل و دانه های قهوه برزیلی

طعم قهوه های برزیل

قهوه عربیکا میزان اسیدی بودن آن کم است. طعم آن ملایم و تقریبا شیرین است.

قهوه عربیکا در برزیل نسبت به مناطق دیگر در ارتفاعات پایین تر رشد می کند. به همین دلیل تراکم دانه ها کمتر است. و طعم آن کمی ضعیف تر از قهوه هایی است که در ازتفاعات بالا رشد می کنند.

رست کردن قهوه عربیکا متوسط است. اما بعضی مواقع به صورت دارک رست می شود. بهتر است رست کردن آن مدیوم باشد. چون دارک رست ممکن است سبب تلخی آن شود.

قهوه ی عربیکا در برزیل به تولید انبوه رسیده است. طعم آن بسیار ملایم و از نظر قیمت بسیار ارزان و به صرفه است.

تاثیر ارتفاع بر طعم قهوه

طعم قهوه در ارتفاعات مختلف متفاوت است. به عنوان مثال طعم قهوه در ارتفاعات پایین بسیار ملایم و ساده است. کمی ارتفاع بیشتر شود طعم آن شیرین تر خواهد شد.

در ارتفاع حدود 1200 متر طعم های متفاوتی از ترکیب وانیل، شکلات، آجیل و مرکبات دارد. در ارتفاعات خیلی بالا طعم قهوه بسیار تند است.

نحوه تولید قهوه در مزارع برزیل

در کشور برزیل به دلیل شرایط آب و هوایی بیشتر از روش پردازش خشک برای تولید قهوه استفاده می شود. البته در بعضی نقاط دو روش پردازش نیمه مرطوب و مرطوب هم کاربرد دارد.

اما دلیل استفاده از پردازش خشک فاصله زمانی مناسب بین فصل بارندگی و فصل های خشک سال است. بنابراین کشاورزان به اندازه کافی زمان برای تولید قهوه به صورت خشک را دارند.

البته روش پردازش خشک بسیار حساس است. و چون از نظر هزینه ای بالا است باید دقت شود که در طول فرایند خشک شدن اشتباهی صورت نگیرد. چون تاثیر منفی بر عطر و طعم قهوه ایجاد می کند.

خواص قهوه برزیل

این قهوه همانطور که گفته شد از نظر هزینه به نسبت ارزان است. علاوه بر طعم ملایم و مطبوعی که دارد. خاصیت ها و فایده های زیادی دارد.

خواص و فواید قهوه عبارتند از :

  • خاصیت انرژی بخش و آنتی اکسیدان
  • بالا بردن سطح هوشیاری
  • چربی سوزی و کاهش وزن
  • پیشگیری از بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، آلزایمر، سرطان
  • کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون
  • کاهش سکته های قلبی
  • افزایش طول عمر

خرید قهوه

مهم ترین نکته ای که هنگام خرید قهوه باید به آن توجه کنید این است که قهوه کاملا تازه باشد. حتما به تاریخ تولید آن توجه کنید. اگر قهوه در بسته بندی استاندارد به فروش می رسد. باید حداکثر 2 تا 3 هفته از تاریخ رست آن گذشته باشد. قهوه آسیاب شده هم باید حداکثر یک هفته بعد آن را مصرف کرد.

طعم قهوه های تازه تولید شده در برزیل ملایم و طعم قهوه کهنه بی مزه است.

طرز تهیه و استفاده از قهوه های برزیلی

از قهوه های برزیل به دلیل داشتن طعم ملایم در ترکیبات مختلف قهوه برای متعادل کردن طعم آن ها استفاده می شود. می توان از این قهوه برای تهیه اسپرسو و قهوه های سرد استفاده کرد.

یکی از پرطرفدارترین قهوه ها به نام کافه زینو است که در برزیل بسیار معروف است. دستور تهیه آن مانند اسپرسو است. فقط اول آن را شیرین می کنند.

کیسه های قهوه برزیل

شهرهای قهوه خیز در برزیل

مساحت قابل توجهی از کشور برزیل به کاشت این محصول اختصاص دارد. در شش شهر آن قهوه به میزان بالا کاشته می شود.

مینا گرایس (Minas Gerais)

مینا گرایس بزرگ ترین شهر برای رشد قهوه در برزیل است. تقریبا 50 درصد این محصول در این شهر کاشته می شود.

اسپیرو سانتو (Espírito Santo)

بعد از مینا گرایس این شهر دومین تولید کننده در برزیل است. بیشترین محصولی که در آن رشد می کند قهوه ربوستا است.

سائو پائولو (São Paulo)

شهر سائو پائولو سومین و شهر تاریخی تولید قهوه در این کشور است. محصول اصلی این شهر سانتوز نام دارد.

باهیا (Bahia)

این شهر از دهه هفتاد شروع به تولید قهوه باکیفیت بوسیله تکنولوژی پیشرفته کرد. عمده ترین قهوه موجود در این شهر عربیکا است.

راندونیا (Rondônia)

در این شهر به دلیل داشتن آب و هوای گرم و همینطور ارتفاع پایین فقط قهوه ربوستا کشت می شود.

پارانا (Paraná)

بیشترین کشت در این منطقه قهوه عربیکا است. و محصول بسیار باکیفیت با بهره وری بالایی دارد.

سخن پایانی

کشور برزیل بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده قهوه در جهان است. در شهرهای زیادی از این کشور قهوه رشد میکند. در این مقاله به مهمترین این شهرها اشاره شد.

شما می توانید قهوه عربیکا و ربوستا با درصد های مختلف نظیر خرید قهوه ربوستا 70 درصد، خرید قهوه عربیکا 80 درصد، خرید قهوه ربوستا عربیکا 50*50 مربوط به کشور برزیل را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *