مقاله های قهوه

آفات و حشرات قهوه را بشناسید

میوه قهوه و دانه های قهوه برای مصون ماندن از آفات و حشرات

آفات و حشرات قهوه برای دانه های قهوه بسیار مضر هستند. امروزه قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در جهان است. اغلب افراد صبح خود را با این نوشیدنی دلپذیر شروع می کنند. در طول روز هم بهترین نوشیدنی برای رفع خستگی قهوه است.

اغلب افراد به دنبال زندگی سالم هستند. بنابراین سعی می کنند از مواد غذایی ارگانیک استفاده کنند. یکی از مواد غذایی که ضرورت دارد سالم و ارگانیک باشد دانه های قهوه هستند. مواد ارگانیک به موادی می گویند که به طور طبیعی و هیچ نوع ماده شیمیایی از آفات مصون می مانند.

محصولات کشاورزی همواره در معرض انواع بیماری ها و آفت ها هستند. گیاه قهوه هم از این موضوع مستثنی نیست و دچار آفت می شود. کشاورزان باید تلاش کنند که گیاه قهوه و دانه های آن از حشرات مضر در امان باشند.

گیاهان و میوه قهوه و محافظت از آنها در برابر آفات و حشرات

قهوه ارگانیک چیست؟

برای ارگانیک بودن دانه های قهوه باید تمام مراحل رشد، جداسازی دانه های قهوه از گیلاس، شستشو، خشک کردن، ذخیره سازی، برشته کردن، آسیاب کردن و دم آوری باید از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشود و در تمام این مراحل از روش های طبیعی استفاده شود.

گیاه قهوه باید در خاک حاصلخیز و بدون هیچ کود و ماده شیمیایی رشد کند. و در بقیه مراحل اعم از زمان برداشت و زمان رست دانه ها و … از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشود. در این صورت دانه های قهوه ارگانیک خواهند شد.

برای این که اطمینان حاصل شود دانه های قهوه ای که وارد بازار می شوند ارگانیک باشند و در فرایند تولید آنها از هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده است. باید گواهینامه دریافت کنند.

اهمیت ارگانیک بودن قهوه

امروزه قهوه بسیار در جهان پرطرفدار است و اغلب مردم به دلیل طعم و خواص زیادی که قهوه دارد آن را می نوشند. اما باید به این نکته دقت کرد که قهوه جزو مواد غذایی است که ارگانیک بودن آن برای سلامتی بسیار اهمیت دارد. آفات و حشرات قهوه می توانند سلامتی انسان را به خطر بیندازد.

خواص قهوه ارگانیک عبارتند از :

  • پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2
  • پیشگیری از ابتلا به آلزایمر
  • کاهش احتمال افسردگی
  • سرشار از ترکیبات مفید و طبیعی برای بدن
  • جلوگیری از ورود مواد شیمیایی و انواع سموم و آفت کش ها به بدن
  • پیشگیری از احتمال ابتلا به انواع سرطان ها
یک فنجان قهوه ارگانیک و دانه های قهوه و مصون ماندن از آفات و خشرات

عواملی که باعث بیماری گیاه قهوه و حمله آفات و حشرات به آن می شود

برای این که گیاه قهوه در برابر آفات و بیماری ها مصون بماند باید به آن همیشه رسیدگی کرد و به شدت از آن مراقبت کرد. با شناخت عوامل بیماری زا می توان ایمنی گیاه قهوه را تضمین کرد.

قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها از مهم ترین عوامل هستند که باعث بیماری گیاه قهوه می شوند و به آن آسیب می زنند. نمی توان با اطمینان گفت که گیاهی که سالم است در معرض بیماری قرار نمی گیرد. زیرا آنها هم ممکن است با پوسیدگی ریشه گیاه و زنگ برگ و … مواجه شوند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده گیاهانی که از نظر فیزیولوژیکی ضعیف هستند بیشتر در معرض خطر آفات و حشرات قهوه هستند.

عواملی وجود دارند که باعث می شوند گیاه قهوه بیشتر در معرض آفت ها و بیماری ها قرار بگیرد. این عوامل عبارتند از :

ژنتیک

گیاهان قهوه بستگی به ژنتیکی که دارند ممکن است مورد تهاجم برخی آفات و حشرات قرار بگیرند. به عنوان مثال گیاه قهوه Bourbon Pointu/Laurina به طور ژنتیکی در برابر زنگ برگ قهوه بسیار حساس هستند و اغلب آنها به بیماری زنگ برگ مبتلا می شوند.

شرایط محیطی

کشورهای زیادی در جهان مانند برزیل، اندونزی، کنیا، اتیوپی و … جزو تولید کنندگان قهوه هستند. تمام این کشورها به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت در معرض آفات و بیماری های گوناگون هستند. به عنوان مثال گیاهانی که در مناطق مرطوب رشد می کنند در معرض حمله نوعی سوسک قهوه خور هستند.

البته رشد قهوه در ارتفاع نامناسب هم باعث بروز آسیب و بیماری به گیاه می شود. به عنوان مثال دانه های قهوه عربیکا اگر در مناطقی که ارتفاع پایین تری دارند و هوا در آن مکان ها گرم تر است بیشتر در معرض کرم توت قهوه است.

مدیریت زراعت

کشاورزان باید مدیریت زراعی داشته باشند. این موضوع زمانی اتفاق می اُفتد که آنها در کار کشاورزی تخصص و مهارت کافی داشته باشند. کشاورزان ماهر سالهای زیادی را برای کسب علم و دانش و بدست آوردن تجربه صرف می کنند تا بتوانند در این زمینه متخصص شوند.

مهارت و تجربه کشاورزان باعث می شود که گیاهان قهوه را به روش های طبیعی و بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی پرورش می دهند. آنها تلاش می کنند گیاه قهوه را از هر نوع آفت و قارچ های عفونی محافظت کنند. در نتیجه دانه های قهوه ارگانیک با فواید زیاد را تولید می کنند.

کشاورزان باید به نکات جزیی هم دقت داشته باشند. به عنوان مثال اگر برگ گیاه قهوه روی زمین بیفتد باعث کپک زدن و ایجاد آفت می شود. یک کشاورز ماهر به این نکات هم دقت زیادی دارد.

اقتصاد

سرمایه گذاری برای رسیدن به یک محصول با کیفیت یکی از مهم ترین عوامل برای پرورش گیاه قهوه است. بهتر است کشاورزان سرمایه کافی برای تولید و پرورش گیاه قهوه داشته باشند تا بتوانند محصول خود را از انواع آفات و حشرات قهوه مصون نگه دارند.

آفات و حشرات رایج قهوه

آفت ها و بیماری های زیادی گیاهان قهوه را در جهان تهدید می کنند. برخی از رایج ترین آنها عبارتند از :

بری بورر قهوه (Coffee Berry Borer)

یک حشره که گیاهان قهوه در تمام کشورهایی که تولید کننده قهوه هستند را تهدید می کند سوسک سیاه بری بورر است. این سوسک وارد میوه گیاه قهوه می شود و چون توسط گیلاس قهوه محافظت می شود به راحتی نمی توان حتی با سوسک کش آن را از بین برد. وقتی این سوسک به گیاه قهوه نفوذ می کند دانه های قهوه سریع از درخت می افتند و وزن آنها کمتر از معمول می شود.

ماینر برگ قهوه (Coffee Leaf Miner)

ماینر برگ نوعی پروانه است که به برگ درخت قهوه حمله می کند و باعث مرگ سلول های قهوه (نکروز) می شود. این حشره در آمریکای لاتین و برخی کشورهای آفریقایی که تولید کننده قهوه هستند دیده شده است. برگ ها در گیاهان کار فتوسنتز را انجام می دهند و آسیب آنها باعث مشکلاتی در رشد گیاهان می شود. اگر قهوه چنین درختانی برداشت و دم آوری شود طعم بسیار تلخی خواهد داشت.

زنگ برگ قهوه

زنگ برگ قهوه نوعی قارچ است که ممکن است تولید کنندگان قهوه در سرتاسر جهان را با مشکل روبه رو کند. این آفت به صنعت قهوه در کشور کلمبیا و آمریکای مرکزی خسارات زیادی را وارد کرد. درختانی که دچار زنگ برگ قهوه می شوند طعم قهوه نهایی ترش و نامطبوع می شود.

شما می توانید مقاله زنگ برگ قهوه را از سایت فروشگاه قهوه کویز مطالعه بفرمایید.

میوه قهوه سالم و میوه قهوه آسیب دیده از آفات و حشرات

پژمردگی قهوه

پژمردگی قهوه نوعی قارچ است که به تنه درخت قهوه حمله می کند و راه گردش آب و شیره درخت را مسدود می کند. در نتیجه شاخه ها مرده و برگ ها می ریزند. در نتیجه میوه درخت زودتر می رسد و طعم دانه های قهوه نامطلوب و کیفیت آنها پایین می آید.

جمع بندی

آفات و حشرات قهوه گیاهان قهوه را به شدت تهدید می کنند و باعث می شوند کیفیت دانه های قهوه به شدت پایین بیاید. در عین حال عطر و طعم قهوه نهایی نامطلوب است. پس باید به دنبال راههایی بود که قهوه از این خطرات مصون بماند. در عین حال دانه های قهوه تولید شده ارگانیک باشند.

شما می توانید انواع دانه های قهوه ارگانیک با درصدهای مختلف مانند خرید قهوه عربیکا 100 درصد ، خرید قهوه ربوستا 100 درصد را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *