مقاله های قهوه

آفوگاتو یا قهوه بستنی و طرز تهیه آن

دو لیوان آفوگاتو

آفوگاتو یک دسر ایتالیایی است که از ترکیب اسپرسو و بستنی تهیه می شود. بستنی که در تهیه Affogato استفاده می شود معمولا وانیلی یا جلاتو است. تقریبا دو اسکوپ از آن را با یک شات اسپرسو ترکیب می کنند و یک قهوه بستنی داغ تهیه می کنند.

هر چند قهوه بستنی در دسته دسرها قرار می گیرد اما در اکثر کافی شاپ ها و رستوران ها به عنوان یک نوشیدنی سرو و به مشتری عرضه می شود. برخی از کافی شاپ به قهوه بستنی برخی میوه ها مانند توت فرنگی و موز و یا وانیل و شکلات اضافه می کنند. این مواد باعث تنوع طعمی در این قهوه بستنی می شود و آن را جذاب تر و خوشمزه تر می کند.

آفوگاتو چیست؟

همان طور که اشاره شد قهوه بستنی (affogato) یک نوع دسر است که از ترکیب قهوه ترجیحا اسپرسو و چند اسکوپ بستنی ترجیحا وانیلی یا جلاتو تهیه می شود. البته می توانید به جای اسپرسو از قهوه های دمی نیز استفاده کنید.

چون در تهیه قهوه بستنی از اسپرسو داغ و بستنی استفاده می شود این دسر جزو نوشیدنی های گرم محسوب می شود. هر چند در تهیه آن از اسپرسو داغ استفاده می شود اما به دلیل استفاده از بستنی چندان داغ نیست.

یک فنجان اسپرسو با یک ظرف آفوگاتو

افرادی که علاقه دارند قهوه اسپرسو را کمی شیرین تر میل کنند می توانند از این دسر استفاده کنند. قهوه بستنی لذت یک اسپرسو خوش طعم را با یک شیرینی ملایم به شما می دهد.

اگر می خواهید طعم اسپرسو در قهوه بستنی غالب باشد مقدار اسپرسو را بیشتر کنید و اگر مایلید طعم قهوه بستنی شیرین تر باشد از اسپرسو کمتری در آن استفاده کنید.

طرز تهیه آفوگاتو (Affogato)

ترکیب اسپرسو و بستنی برای تهیه قهوه بستنی کاملا به ذائقه و سلیقه افراد بستگی دارد. اما معمولا از یک یا دو شات اسپرسو (حدود 25 تا 56 سی سی ) و دو اسکوپ بستنی ترجیحا وانیلی استفاده می کنند.

برای تهیه affogato ابتدا باید قهوه اسپرسو را تهیه کنید. برای تهیه قهوه اسپرسو می توانید از دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات و یا فرنچ پرس استفاده کنید. دقت کنید اگر از موکاپات یا فرنچ پرس برای تهیه اسپرسو استفاده می کنید مقدار قهوه را بیشتر استفاده کنید تا اسپرسو غلیظ تر و قوی تر شود.

وقتی اسپرسو در حال آماده شدن است در یک لیوان دو اسکوپ بستنی بریزید. وقتی اسپرسو آماده شد آن را به صورت داغ روی لیوان بستنی می ریزیم.

اسپرسو داغ را وقتی روی بستنی می ریزیم بستنی درون اسپرسو داغ آب می شود و روی لیوان کف زیادی جمع می شود. این اتفاق به دلیل داغ بودن اسپرسو و سرد بودن بستنی است. وقتی دمای آنها به هم نزدیک شد بقیه بستنی دیگر آب نمی شود و بستنی مانند یک توپ سرد درون دسر آفوگاتو دیده می شود. البته روی این توپ به دلیل ارتباط با اسپرسو گرم نرم تر از قسمت میانی بستنی است که گرما کمتر به آن می رسد.

affogato یک نوشیدنی با طعم تلخ قهوه اسپرسو و شیرینی بستنی است. این نوشیدنی بسیار خوشمزه و دلنشین است و طرفداران بسیار زیادی دارد.

طرز تهیه انواع آفوگاتو

برای تهیه affogato یا قهوه بستنی باید قهوه اسپرسو داغ را با بستنی وانیلی ترکیب کرد تا یک دسر گرم و خوشمزه آماده شود. اما برای سرو آن می توان از روشهای مختلفی استفاده کرد. در این قسمت با چند مدل از سرو قهوه بستنی آشنا می شویم.

طرز تهیه وافلاتو (waffelato)

برای تهیه وافلاتو به یک شات قهوه اسپرسو، یک اسکوپ بستنی وانیلی و نان وافل نیاز دارید. در مرحله اول باید ابتدا اسپرسو را با دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات آماده کنید. در مرحله بعد باید یک عدد نان وافل را تهیه کنید.

وقتی مواد لازم را تهیه کردید نحوه سرو آن به این صورت است که ابتدا نان وافل را در یک بشقاب قرار می دهیم. سپس بستنی وانیلی را به صورت اسکوپ روی آن می گذاریم و در آخر اسپرسو را روی بستنی می ریزیم.

وافلاتو هم مانند آفوگاتو یک دسر قهوه بسیار خوشمزه و دلپذیر برای کسانی است که علاقه زیادی به قهوه و مخصوصا اسپرسو دارند.

طرز تهیه آفوگاتو با کیک شکلاتی

برای تهیه affogato با کیک شکلاتی شما به بستنی وانیلی، قهوه اسپرسو و کیک شکلاتی نیاز دارید.

ابتدا باید کیک شکلاتی را تهیه کنید. می توانید آن را به صورت خانگی بپزید یا از شیرینی فروشی ها کیک شکلاتی را خریداری کنید.

در مرحله بعد باید اسپرسو را با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات، فرنچ پرس و … تهیه کنید.

وقتی مواد آماده شد باید یک لایه از کیک را برش دهید و روی آن بستنی وانیلی بریزید. سپس اسپرسو را روی بستنی و کیک شکلاتی بریزید.

affogato با کیک شکلاتی آماده برای میل کردن است. طعم این دسر نیز بسیار جذاب و خوشمزه است بخصوص برای کسانی که به قهوه و شکلات و ترکیب طعم آنها علاقه دارند. ترکیب اسپرسو تلخ، شکلات و بستنی باعث ایجاد یک طعم خاص و بی نظیر می شود.

دو ظرف آفوگاتو

چند نکته در تهیه آفوگاتو یا قهوه بستنی

بهترین نوشیدنی قهوه برای تهیه affogato اسپرسو است. هر چند می توان آن را با یک فنجان قهوه دمی نیز تهیه کرد اما اسپرسو با طعم تلخ و بی نظیر قهوه باعث جذابیت بیشتر این دسر می شود. دقت کنید حتما باید اسپرسو بلافاصله بعد از تهیه به صورت داغ در قهوه بستنی استفاده شود.

بهترین طعم بستنی برای تهیه affogato بستنی وانیلی است. در ترکیب اصلی آن در ایتالیا از بستنی وانیلی یا جلاتو استفاده می کنند.

جمع بندی

دسر آفوگاتو یا قهوه بستنی به دلیل استفاده از اسپرسو در تهیه آن بین قهوه دوستان طرفداران زیادی دارد. اگر هنگام خرید قهوه برای تهیه اسپرسو از قهوه های خوش طعم و با کیفیت استفاده کنید طعم اسپرسو با یک تلخی خاص و جذاب بسیار دلنشین خواهد شد.

قهوه اسپرسو پایه بسیاری از نوشیدنی های قهوه مانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو و … است. همینطور قهوه اسپرسو در تهیه دسرهایی مانند affogato و waffelato نیز استفاده می شود. بنابراین اسپرسو یک نوشیدنی قهوه بسیار خوش طعم و کلیدی در کافی شاپ ها به شمار می رود.

طعم تلخ اسپرسو با طعم شیرین بستنی وانیلی باعث ایجاد یک طعم بسیار دلنشین می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *