مقاله های قهوه

آیس کافی تایلندی و طرز تهیه آن

دو لیوان آیس کافی تایلندی

آیس کافی تایلندی یکی از نوشیدنی های سرد قهوه است. وقتی درباره قهوه حرف می زنیم ناخودآگاه به فکر یک نوشیدنی گرم میفتیم. اما کسانی که به طور مداوم قهوه میل می کنند دوست دارند در فصل های گرم سال هم قهوه را میل کنند. از این رو باریستاها و کسانی که در صنعت قهوه فعالیت می کنند توانستند نوشیدنی های سرد قهوه را تهیه و به بازار عرضه کنند.

تهیه قهوه آیس یا آیس کافی با دیگر نوشیدنی های یخی قهوه تفاوت هایی دارد. در این مقاله طرز تهیه قهوه آیس تایلندی و تفاوت آن با دیگر نوشیدنی های قهوه سرد را بررسی می کنیم.

تفاوت آیس کافی و قهوه سرد دم

قهوه سرد دم یک نوشیدنی بسیار خوش طعم است که به دلیل کافئین بالایی که دارد در سالهای اخیر در بسیاری کشورها محبوبیت پیدا کرده است. هر چند که این قهوه جزو آیس کافی یا همان قهوه سرد است اما تفاوت هایی با قهوه آیس تایلندی دارد.

قهوه سرد دم در دمای معمولی حدود 20 تا 22 درجه سانتی گراد دم می کشد. چون دما در این قهوه بالا نیست پس زمان عصاره گیری قهوه بسیار طولانی چیزی در حدود 12 ساعت تا 48 ساعت خواهد بود. طعم قهوه سرد دم بسیار ملایم بوده و اسیدیته آن پایین است. عطر و بو در این قهوه نسبتا کم است.

برای تهیه آیس کافی در دمای بالا عصاره گیری قهوه انجام می شود. در نتیجه زمان دم کشیدن کوتاه خواهد بود. آیس کافی بسیار رقیق بوده و طعم آن تلخ خواهد بود. قهوه برای تهیه آیس کافی از روش های مختلف تهیه شده و سپس روی یخ ریخته می شود.

تفاوت دیگر آیس کافی تایلندی و قهوه سرد دم در میزان کافئین آن است. قهوه سرد دم به دلیل زمان طولانی عصاره گیری کافئین بیشتری نسبت به آیس کافی دارد. اما رایحه قهوه در آیس کافی بسیار بیشتر از قهوه سرد دم است. زیرا قهوه در دمای بالا عصاره گیری شده و عطر و رایحه آن قوی تر خواهد بود.

قهوه ایی که برای تهیه قهوه سرد دم استفاده می شود بهتر است از نظر طعم قوی تر باشد. پس بهترین نوع قهوه تک خاستگاه است. اما قهوه مورد استفاده در آیس کافی چندان تفاوتی ندارد. یعنی می توان از انواع قهوه ها استفاده کرد و بعد از دم آوری روی یخ ریخت.

یک لیوان آیس کافی

طرز تهیه آیس کافی

همانطور که گفتیم آیس کافی را می توان با انواع قهوه ها تهیه کرد. این نوشیدنی یکی از بهترین انتخاب ها برای فصل های گرم سال است. به خصوص برای افرادی که علاقه زیادی به قهوه دارند. قهوه ایی که برای آیس کافی درست می کنیم باید غلیظ با بدنه سنگین باشد. چون بعد از تهیه باید آن را روی یخ بریزیم پس اگر قهوه غلیظ نباشد نوشیدنی نهایی بسیار رقیق خواهد بود. البته دقت کنید از قهوه هایی استفاده کنید که در قهوه ساز از فیلتر استفاده می شود و قهوه صاف و شفاف است. در این قسمت طرز تهیه آن را با قهوه های مختلف بررسی می کنیم.

طرز تهیه آیس کافی ساده با قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو که توسط دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات، قهوه ساز فرانسه، فرنچ پرس و … تهیه می شود به دلیل داشتن فیلتر در این قهوه سازها برای آیس کافی بسیار مناسب است. اما برای مثال قهوه ترک که با ایبریک تهیه می شود چون تفاله دارد برای آیس کافی مناسب نیست.

مواد لازم برای تهیه آیس کافی ساده

قهوه اسپرسو : دو تا سه شات (60 تا 75 میلی لیتر)

شکر : سه قاشق چایخوری (بستگی به ذائقه میزان آن می تواند کمتر یا بیشتر شود)

یخ خرد شده : به میزان لازم

خامه یا شیر پرچرب : به دلخواه

طرز تهیه آیس کافی ساده

در مرحله اول با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات و یا دستگاههای ذکر شده قهوه اسپرسو را به صورت غلیظ تهیه می کنیم.

در مرحله بعد داخل یک لیوان مقداری یخ تکه ای می ریزیم. یخ باید تقریبا تا دو سانت از لبه لیوان پر شود. می توانید روی یخ خامه یا شیر پرچرب بریزید.

در این مرحله قهوه آماده شده را روی لیوان یخ و شیر می ریزیم.

در مرحله آخر شکر را به لیوان قهوه و یخ اضافه کنید. آیس کافی شما آماده است.

طرز تهیه آیس کافی تایلندی

در این قسمت طرز تهیه قهوه آیس تایلندی را بررسی می کنیم که تفاوت آن با آیس کافی ساده در افزودنی هایی است که به آن اضافه می کنیم.

مواد لازم برای تهیه قهوه آیس تایلندی

قهوه اسپرسو غلیظ : یک شات

شکر : 4 قاشق غذاخوری

خامه یا فوم شیر : 4 قاشق غذاخوری

پودر هل : دو قاشق چایخوری

پودر بادام (گردو) : یک قاشق چایخوری

یخ خرد شده : به میزان لازم

یک لیوان آیس کافی تایلندی

طرز تهیه قهوه آیس تایلندی

در مرحله اول باید قهوه غلیظ را با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات و یا دیگر دستگاهها تهیه کرد. قبل از ریختن پودر قهوه داخل دستگاه یا موکاپات پودر هل را با آن مخلوط کنید.

در مرحله بعد قهوه را با پودر بادام یا گردو و شکر ترکیب کنید. آن را خوب هم بزنید تا یک مخلوط یک دست به وجود آید. در عین حال مخلوط کمی سرد شود.

در این مرحله باید فوم یا کف شیر را تهیه کنید. می توانید طرز تهیه فوم شیر را در سایت فروشگاه قهوه کویز مطالعه کنید. می توانید فوم شیر را با استفاده از فرنچ پرس یا همزن دستی یا برقی تهیه کنید. البته نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز هم کف شیر را تهیه می کند.

در مرحله آخر داخل یک لیوان را با یخ پر کنید. ترکیب قهوه را روی یخ بریزید تا حدود دو سوم لیوان پر شود. سپس روی قهوه و یخ فوم شیر بریزید تا لیوان پر شود.

چند نکته

برای این که کف شیر به صورت زیبایی روی لیوان یخ و قهوه قرار بگیرد یک قاشق کوچک را بالای لیوان به صورت برعکس گرفته و به آرامی کف شیر را روی این قاشق بریزید.

می توانید به جای فوم شیر در تهیه آیس کافی تایلندی از خامه استفاده کنید.

در تهیه آیس کافی می توانید از شکر با توجه به ذائقه خود استفاده کنید. میزان شکر می تواند کم یا زیاد باشد و همینطور می توانید از شکر قهوه ای استفاده کنید. حتی اگر مایلید قهوه را به صورت تلخ میل کنید می توانید از شکر استفاده نکنید. هر چند معمولا در تهیه آیس کافی از شکر استفاده می شود و شکر باعث بهتر شدن طعم آن می شود.

جمع بندی

آیس کافی تایلندی یک نوشیدنی قهوه سرد با عطر و طعم جذاب و مزه خوشمزه است. اگر مایلید در فصل های گرم سال و روزهای داغ هم یک نوشیدنی قهوه میل کنید آیس کافی یک انتخاب مناسب است. دقت کنید قهوه ایی که تهیه می کنید باید بسیار غلیظ باشد تا وقتی با یخ ترکیب می شود بیش از حد رقیق نشود. برای خرید قهوه باکیفیت خوش طعم عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 80 درصد ، خرید قهوه ربوستا 70 درصد و خرید پودر کافی میت به وب سایت فروشگاه قهوه کویز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *