مقاله های قهوه

اسپرسوساز راک لذت طعم واقعی اسپرسو در خانه

اسپرسوساز راک

اسپرسوساز راک (Rok Espresso Maker) یکی از دستگاهها برای تهیه اسپرسو است که برخی معتقدند اصالت قهوه اسپرسو را از بین می برد. اما در واقعیت این ایده درست نیست. در سال 1884 برای اولین بار دستگاههای اسپرسو اختراع شدند و تا سال 1906 با تغییرات زیادی مواجه شد و هر روز کارآمد تر شدند. در این دستگاهها با فشار آب را از بین پودر قهوه عبور می دهند و نهایتا قهوه اسپرسو توسط دستگاه درست می شود.

بعد از این که اسپرسو وارد ایتالیا شد باعث تحول زیادی در صنعت قهوه شد. جذابیت طعم اسپرسو در ایتالیا باعث شد خیلی زود این قهوه جایگاه خاصی در این کشور پیدا کرد. به تدریج در ایتالیا توانستند با قهوه اسپرسو نوشیدنی های دیگری مانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو و … تهیه و به صنعت قهوه معرفی کنند.

اسپرسو ساز راک چیست؟

در دستگاههای اسپرسو ساز اغلب با فشار 9 بار آب از میان پودر قهوه عبور کرده و یک فنجان اسپرسو غلیظ و دلچسب تهیه می کند. اسپرسویی که توسط اسپرسو ساز راک درست می شود از نظر غلظت شبیه به اسپرسویی است که توسط دستگاههای اسپرسو ساز است. البته اسپرسو با این قهوه ساز به موکاپات نیز شبیه است. اما فعالان محیط زیست می گویند این دستگاه را ترجیح می دهند.

اسپرسوساز راک

این اسپرسو ساز با فشار دست توسط یک اهرم آب داغ را از پودر قهوه عبور داده و ظرف مدت چند ثانیه یک فنجان اسپرسو خوش طعم و دلپذیر تهیه می کند.

هر چند اصالت اسپرسو به کشور ایتالیا برمی گردد اما اسپرسوساز راک توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شد. این اسپرسو ساز دستی اولین بار در سال 2004 تولید و به بازار عرضه شد. به تدریج تا سال 2019 در این قهوه ساز تغییراتی ایجاد شد و نمونه های بهتری وارد بازار شد. در این تغییرات قهوه ساز راک فشار 5 تا 10 بار تولید می کند. در نتیجه این فشار، اسپرسو غلیظ تر نسبت به دستگاههای اسپرسو ساز تهیه می شود.

هر چند برخی معتقدند اسپرسو با این اسپرسو ساز مانند دیگر دستگاهها نیست اما با تکامل یافتن این دستگاه کیفیت اسپرسو بالاتر رفته است. البته کار با این دستگاه آسان است اما باید به نکات ظریف آن دقت کرد تا بتوان به بهترین اسپرسو دست یافت.

جذابیت اسپرسو ساز راک

علیرغم منفی بودن نظر برخی درباره این دستگاه ما متوجه شدیم که اسپرسویی که با آن تهیه می شود چیزی از اسپرسو دیگر قهوه سازها کم ندارد. حال مزایای این دستگاه اسپرسو ساز را بررسی می کنیم.

اولین و مهم ترین مزیت دستگاه اسپرسو ساز راک قیمت مناسب و به صرفه آن است. این دستگاه با توجه به تهیه یک شات اسپرسو خوش طعم و با کیفیت نسبت به دیگر دستگاهها ارزان تر بوده و قیمت مناسب تری دارد.

کار با این دستگاه اسپرسو ساز بسیار آسان و راحت بوده و تنها به فشار فیزیکی دست نیاز دارد. با فشار یک اهرم توسط دست و بازوها می تواند فشار لازم برای تهیه یک اسپرسو تامین شود.

این دستگاه اسپرسو ساز طراحی زیبا و مدرن دارد. جنس این دستگاه از فلز با کیفیتی است که براق بوده و بسیار ارگونومیک است. سایز آن کوچک است و به راحتی در تمام مکان ها جا داده می شود.

این اسپرسو ساز ساختار بسیار زیبایی دارد که از یک آلیاژ فلز بسیار شفاف و با کیفیت درست می شود. نمونه های جدید این دستگاه مقاومت بیشتری نسبت به مدل های اولیه دارد. بازوهای این دستگاه در مدل های جدید محکم تر از نمونه های قبلی است هر چند هنوز مشکلاتی وجود دارد. در مدل های اولیه هنگام کار با دستگاه لرزش بوجود می آمد اما در مدل های جدید با استفاده از یک لاستیک زیر بازوها لرزش کم شد.

یک شات اسپرسو با اسپرسوساز راک

در این قسمت طرز تهیه اسپرسو با این دستگاه و کار با آن را توضیح می دهیم. در مرحله اول باید پورتا فیلتر دستگاه و محفظه آن با استفاده از آب داغ گرم شود. گرم کردن این دستگاه یک نکته ضروری و مهم است.

در مرحله بعد باید قهوه را درون پورتا فیلتر دستگاه بریزید و با ابزار تمپر پودر قهوه را تمپ کنید. تمپ کردن پودر قهوه بسیار مهم و ضروری است. زیرا وقتی پودر قهوه در سبد پورتا فیلتر فشرده می شود و سطح آن صاف و یکدست می شود آب با فشار متعادل از درون پودر قهوه عبور کرده و در نتیجه فرایند عصاره گیری بهتر انجام می شود.

تمپ کردن پودر قهوه در پورتافیلتر اسپرسوساز راک

در این مرحله باید سبد پورتا فیلتر را داخل دستگاه قرار داد و مخرن دستگاه را با آب داغ پر کرد. البته به این نکات توجه کنید که مخزن دستگاه کامل پر نشود. در ضمن آب نباید بجوشد بلکه باید نزدیک نقطه جوش باشد.

در مرحله آخر باید بازوهای دستگاه را بالا بکشید و با فشار بر بازوها و رد شدن آب از میان پودر قهوه اسپرسو تهیه می شود. با این دستگاه اسپرسو ظرف مدت فقط 30 ثانیه آماده می شود.

نوشیدنی های بر پایه اسپرسو

بسیاری از نوشیدنی ها بر پایه اسپرسو تهیه می شوند. یعنی در تهیه آنها از یک یا چند شات اسپرسو استفاده می شود. از نمونه های این نوشیدنی ها می توان کاپوچینو، لاته، ماکیاتو، ریسترتو، لاته ماکیاتو و … نام برد.

به هر حال مهم ترین نکته در تهیه این نوشیدنی ها درست کردن اسپرسو است. این اسپرسو می تواند با دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات، اسپرسوساز راک و … تهیه شود. بعد از تهیه اسپرسو از آن در نوشیدنی های متفاوت بر پایه اسپرسو استفاده می شود. حال اگر ذائقه شما طعم تلخ اسپرسو را بیشتر می پسندد می توانید از توشیدنی هایی استفاده کنید که میزان اسپرسو در آنها بیشتر است. اما اگر به دنبال طعم های متفاوت تر با تلخی کمتر هستید می توانید نوشیدنی های دیگر بر پایه اسپرسو را انتخاب کنید.

جمع بندی

اسپرسوساز راک یک دستگاه برای تهیه اسپرسو است. این دستگاه با طراحی زیبا و کارایی ساده و قیمت به صرفه یک فنجان اسپرسو دلچسب و لذت بخش را برای شما آماده می کند. کافیست شما با خرید قهوه مناسب مانند خرید قهوه عربیکا 80 درصد و خرید قهوه ربوستا 80 درصد و همچنین یک دستگاه راک به راحتی ظرف مدت کوتاهی اسپرسو را تهیه کنید. از این اسپرسو می توانید برای تهیه انواع توشیدنی های قهوه بر پایه اسپرسو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *