مقاله های قهوه

اسپرسو با شیر | تهیه انواع نوشیدنی های قهوه با اسپرسو

یک فنجان اسپرسو با شیر

اسپرسو با شیر به نوشیدنی های قهوه جذابی تبدیل می شود. اسپرسو صرفا یک نوع دانه قهوه نیست بلکه یک نوشیدنی قهوه است که نحوه دم آوری آن خاص است. امروزه اسپرسو جزو پرطرفدارترین نوشیدنی های قهوه است. دستگاههای قهوه ساز برقی و دستی زیادی برای تهیه آن در بازار وجود دارد. این دستگاهها و تجهیزاتی که در بازار موجود است امروزه تهیه این قهوه را بسیار راحت کرده است.

اسپرسو علاوه بر این که به تنهایی بسیار جذاب و دلچسب است پایه بسیاری از نوشیدنی های قهوه نیز می باشد. ترکیب این قهوه با شیر به نسبت های متفاوت نوشیدنی های قهوه متفاوت و جذابی را تولید می کند. از این نوشیدنی ها می توان به کافه لاته، لاته ماکیاتو، کاپوچینو، ریسترتو، دابل ریسترتو، آمریکانو، کن پانا و … اشاره کرد.

فنجان قهوه و فنجان پودر قهوه و دو قنجان اسپرسو با شیر

در این مقاله با چند نوع از این نوشیدنی ها و طرز تهیه آنها آشنا می شویم.

تهیه قهوه اسپرسو با شیر بدون دستگاه

برای تهیه این نوشیدنی ابتدا باید قهوه اسپرسو را با هر قهوه سازی که در دسترس دارید تهیه کنید. سپس آن را با شیر ترکیب کنید. نسبت شیری که استفاده می شود در نوشیدنی های مختلف متفاوت است. همچنین در بعضی از نوشیدنی هایی که در ترکیب آنها از قهوه اسپرسو استفاده می شود شیر می تواند به صورت فوم گیری شده باشد. گاهی از فوم شیر نیز در تهیه بعضی نوشیدنی ها استفاده می شود.

دستگاه اسپرسو ساز ظرف مدت زمان کوتاهی اسپرسو را آماده می کند. اما می توان این قهوه را بدون استفاده از دستگاه با قهوه سازهایی مانند موکاپات، فرنچ پرس، آروپرس و … تهیه کرد. کیفیت اسپرسو در این روش پایین تر از دستگاه و زمان تهیه آن طولانی تر است. وقتی قهوه اسپرسو آماده شد به آن شیر اضافه کنید.

لاته آرت یا کافه لاته

کافه لاته یکی از نوشیدنی های پر طرفدار است. به این نوشیدنی لاته آرت نیز می گویند که در واقع هنر طراحی با شیر روی نوشیدنی قهوه با شیر است. برای تهیه کافه لاته به شیر فوم گیری و کف شیر نیاز دارید. پس مواد لازم برای تهیه آن عبارتند از قهوه اسپرسو به میزان 30 میلی گرم (یک شات)، شیر فوم گیری و یک لایه نازک فوم شیر است. میزان شیر و اسپرسو در لاته آرت به نسبت سه به یک است. یعنی میزان شیر نسبت به قهوه بیشتر است. روی نوشیدنی هم با فوم شیر طراحی می شود.

در کافه لاته لایه پایین اسپرسو، لایه وسط شیر فوم گیری و لایه بالا فوم یا کف شیر است.

لاته ماکیاتو

لاته ماکیاتو هم از ترکیب شیر بخار زده، قهوه اسپرسو و فوم شیر به دست می آید. برای تهیه کافه ماکیاتو باید ابتدا اسپرسو را با دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات و یا هر اسپرسو ساز دیگر تهیه کرد. در کافه ماکیاتو نسبت قهوه، شیر و فوم شیر یکسان است. در این نوشیدنی لایه اول و پایین شیر، لایه دوم و وسط قهوه اسپرسو و در لایه آخر و بالا فوم شیر قرار می گیرد.

کاپوچینو

یکی از نوشیدنی های اصیل در کشور ایتالیا کاپوچینو (cappuccino) است. این نوشیدنی در ایتالیا بسیار پرطرفدار است. برای تهیه این نوشیدنی هم ابتدا باید قهوه اسپرسو را با دستگاه یا بدون دستگاه تهیه کرد. برای تهیه کاپوچینو هم به اسپرسو، شیر بخار زده و فوم شیر نیاز داریم. نسبت آنها مانند کافه ماکیاتو یکسان است. تفاوت آن با کافه ماکیاتو این است که قهوه در لایه پایین و شیر و فوم شیر به ترتیب در لایه های بالاتر قرار می گیرند.

البته کاپوچینو می تواند تر، خشک و خیلی خشک باشد. در کاپوچینو تر میزان شیر نسبت به اسپرسو بیشتر است. در کاپوچینو خشک میزان اسپرسو نسبت به شیر کمتر است و در کاپوچینو خیلی خشک شیر وجود ندارد و فقط از قهوه و فوم شیر تشکیل می شود.

کورتادو

نوشیدنی قهوه کورتادو اولین بار در کشورهای پرتقال و اسپانیا تهیه شد. برای تهیه این نوشیدنی هم باید ابتدا قهوه اسپرسو را با دستگاه اسپرسو ساز یا موکاپات و یا قهوه سازهای دیگر تهیه کنید. در تهیه کورتادو میزان شیر و اسپرسو کاملا یکسان است. از فوم شیر هم در تهیه آن می توانید استفاده کنید.

تهیه شیر قهوه با دستگاه اسپرسو ساز

برای تهیه شیر قهوه باید ابتدا اسپرسو را با دستگاه اسپرسو ساز تهیه کنید. برای این کار پودر قهوه را داخل سبد پورتا فیلتر دستگاه بریزید و اسپرسو را آماده کنید. شما می توانید مقاله کامل تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز را از سایت فروشگاه قهوه کویز مطالعه بفرمایید.

چند فنجان اسپرسو با شیر

در مرحله بعد شیر باید فوم گیری شود. برای این کار شیر باید گرم شود و سپس با استفاده از فرنچ پرس و یا همزن های مخصوص و وسایل دیگر شیر را هم بزنید. هوا وارد شیر می شود و غلیظ تر و نرم تر می شود و فوم شیر جدا می شود. سپس شیر قهوه را بدین صورت داخل فنجان سرو کنید. ابتدا قهوه را داخل فنجان ریخته و روی آن شیر فوم گرفته و در لایه بالا فوم شیر را بریزید.

جمع بندی

اسپرسو با شیر ترکیب منحصر بفردی را تشکیل می دهد و نسبت های مختلف آن نوشیدنی با طعم های متفاوت را ایجاد می کند. اضافه کردن شیر به قهوه باعث افزایش خاصیت قهوه می شود. زیرا شیر دارای کلسیم زیادی است و انرژی موجود در قهوه را چند برابر می کند. می توان گفت تنها مشکل شیر قهوه کالری بالای آن است که باعث افزایش وزن و چاقی می شود. زیرا قهوه به تنهایی کالری بالایی ندارد و باعث افزایش وزن نمی شود.

اگر به شیر قهوه علاقمند هستید برای جلوگیری از افزایش وزن بهتر است از شیرهای کم چرب استفاده کنید و در تهیه آنها بهتر است از شکر هم استفاده نکنید.

شما میتونید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید پودر کافی میت و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *