مقاله های قهوه

اسکرین سایز قهوه (Coffee Screen Size) چیست؟

اسکرین سایز دانه های قهوه

اسکرین سایز قهوه در واقع یک روش غربالگری دانه های قهوه است که روی کیفیت و طعم قهوه تاثیر زیادی دارد.

در اغلب کشورهای دنیا تولیدکنندگان از روش غربال استفاده می کنند. این روش به این صورت است که از چند ورق غربال فلزی استفاده می کنند. و غربال های فلزی از بالا به پایین دارای حفره های کوچکتر هستند.

به این ترتیب دانه های قهوه بر اساس سایز طبقه بندی می شوند. معمولا سایز دانه ها در این غربال ها بین 3 تا 8 میلی متر است.

اندازه ی یکسان دانه های قهوه در طعم نهایی قهوه تاثیر زیادی دارد. قوام و غلظت دانه های قهوه به سایز آنها بستگی دارد. اگر سایز دانه های قهوه یکسان نباشد طعم فنجان های قهوه با هم متفاوت می شود. این نکته یک ضعف بزرگ برای باریستا محسوب می شود.

بعلاوه اسکرین سایز قهوه می تواند تاثیر بسزایی در فرآیند رست قهوه داشته باشد. اگر سایز دانه ها در پروفایل رست یکسان نباشد دانه ها به یک اندازه برشته نمی شوند. در نتیجه قهوه عطر و طعم واقعی را ندارد.

اسکرین سایز قهوه

اسکرین سایز چیست؟

فرآوری دانه های قهوه از زمانی که گیلاس های قهوه از درخت چیده می شوند شروع می شود. سپس با بیرون آوردن دانه های سبز از دل میوه، خشک کردن و رست کردن دانه های سبز ادامه می یابد. می توان گفت آخرین مرحله این پروسه اسکرین سایز کردن قهوه است.

روش های زیادی برای جداسازی دانه های قهوه وجود دارد. اما اغلب تولیدکنندگان از روش غربال گری با صفحات فلزی چند طبقه استفاده می کنند.

در این روش صفحات به صورت طبقه ای قرار دارند و با ارتعاش دانه ها از طبقات بالاتر به طبقات پایین تر می ریزند. در این غربالگری دانه ها تقریبا یکدست می شوند.

برخی از متخصصین قهوه بر این باورند دانه های طبقه اول غربال که بزرگ ترند خوش طعم تر هم هستند. چون هر چه دانه بزرگ تر باشد از میوه رسیده تر به دست آمده است. البته سایز قهوه به ارتفاع کاشت و رشد قهوه هم بستگی دارد.

در بعضی نقاط نیازی به اسکرین سایز قهوه نمی باشد. چون اغلب یک نوع مشخص با سایز یک دست توسط کشاورزان کشت می شود.مثلا در کشور برزیل دانه های کاتوای کشت می شوند که همگی سایز یکسانی دارند.

روش های مختلف برای غربال گری دانه های قهوه

در کشورهای مختلف روش های متفاوتی برای اسکرین سایز قهوه وجود دارد. در این قسمت فرایند غربالگری و جداسازی دانه های قهوه را در کشورهای مختلف بررسی می کنیم.

بعضی از کشورها کیفیت قهوه را درجه بندی می کنند. اما برخی دیگر از کشورها این درجه بندی را ندارند. فاکتورهای زیادی در درجه بندی دانه های قهوه تاثیر گذارند. برای مثال اندازه دانه های قهوه، تراکم دانه ها، ارتفاع کاشت و رشد قهوه، تعداد دانه های خراب و معیوب و …در این درجه بندی موثرند.

بسیاری از کشورها از روش طبقه بندی برای اسکرین سایز قهوه استفاده می کنند. اندازه صفحات طبقه بندی از 13 تا 18 شماره گذاری می شوند.

کشورهای مختلف بر اساس سایز بندی طبقات به آنها برچسب می زنند. کد گذاری صفحات در نقاط مختلف فرق دارد. برای مثال در قسمت هایی از شرق آفریقا از حروف A, B, C, T برای درجه بندی دانه ها استفاده می کنند. برای مثال با کیفیت ترین دانه ها در این درجه بندی با برچسب AA مشخص می شوند.

برچسب طبقات در کلمبیا بر اساس سایز به صورت سوپرمو (Supremo) و اکسلسو (Excelso) می باشد.

برچسب ها در آمریکای مرکزی به شکل EP (European Prep) و American Prep می باشند.

اسکرین سایز قهوه در طعم نهایی بسیار تاثیر گذار است. شاید بتوان گفت یک کشاورز با اسکرین سایز طعم های متفاوت از یک نوع قهوه را ارائه می دهد.

آیا اندازه روی کیفیت و طعم تأثیر می گذارد؟

هنوز نمی توان با اطمینان گفت سایز دانه ها بر کیفیت قهوه تاثیر گذار است. هر چند عده ای معتقدند دانه های بزرگ تر به دلیل اینکه زمان بیشتری روی درخت بوده اند کیفیت بالاتری دارند. اما عده دیگری بر این باورند که عوامل زیادی بر کیفیت قهوه تاثیر می گذارد. برای مثال منطقه کاشت قهوه، ارتفاع رشد، چگونگی فرآوری دانه ها، چگالی دانه ها و همینطور رست دانه ها همگی بر کیفیت قهوه تاثیر می گذارند.

شاید بتوان ایده دوم را بهتر پذیرفت. چون دیده شده در ارتفاعات بالا بعضی دانه ها کشت می شوند که از نظر اندازه بزرگ نیستند، اما کیفیت آنها به دلیل مواد مغذی زیاد و چگالی بالاتر بسیار بهتر است.

البته اندازه بزرگ دانه ها همیشه مورد توجه بوده است و این دانه ها توسط بزرگ ترین تولیدکنندگان قهوه در جهان کشت می شوند. مثلا در کشور کنیا دانه های بزرگ تر قیمت بالاتری نسبت به بقیه طبقات دارند. اما در واقع کیفیت پیت بری که کوچکتر است بسیار بالاتر می باشد.

اما در کشورهایی مانند اتیوپی و کلمبیا دانه های قهوه کوچکتر با کیفیت بالاتر در ارتفاعات بالا کشت می شود.

اسکرین سایز قهوه

اهمیت اسکرین سایز دانه های قهوه

هر چند ثابت نشده اسکرین سایز قهوه بر کیفیت دانه ها تاثیر گذار است. اما می توان گفت اسکرین سایز بر طعم دانه ها تاثیر دارد.و از این نظر اهمیت دارد.

اگر دانه های قهوه به طور یکنواخت اسکرین سایز شده باشند هنگام برشته شدن حرارت به طور یکسان به دانه ها می رسد. در نتیجه فرایند رست بهتر انجام می شود. اما اگر سایز دانه ها یکسان نباشد هنگام رست دانه ها بعضی خام می مانند. این موضوع بر طعم قهوه بسیار تاثیرگذار است.

اسکرین سایز می تواند قوام قهوه را بهتر کند و این موضوع بر کیفیت قهوه بسیار موثر است.

کشاورزان می توانند با استفاده از اسکرین سایز قهوه تنوع محصولات خود را بالا ببرند. و با کشت گونه های مختلف مشتریان زیادی را به سوی خود جذب کنند.

در فرآیند رست قهوه هر چه دانه ها یکسان تر باشند بهتر برشته می شوند. و این نکته در طعم نهایی قهوه تاثیر بسزایی دارد.

سخن پایانی

اسکرین سایز قهوه می تواند تاثیر زیادی در طعم قهوه داشته باشد. هر چند نمی توان گفت لزوما اسکرین سایز بر کیفیت قهوه تاثیر گذار است.

در این مطلب درباره اهمیت اسکرین سایز قهوه و روش های غربالگری در کشورهای مختلف صحبت کردیم. شما می توانید دانه های قهوه اسکرین سایز با بهترین طعم و کیفیت را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

برای خرید انواع قهوه ربوستا و عربیکا باکیفیت و با درصدهای متفاوت نظیر خرید قهوه ربوستا 60 درصد ، خرید قهوه عربیکا 80 درصد و… میتوان به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *