مقاله های قهوه

اسیدیته قهوه چیست؟

چند فنجان قهوه با اسیدیته و طعم متفاوت و دانه های قهوه

اسیدیته قهوه میزان اسید موجود در قهوه است. اسید موجود در قهوه باعث طعم ترش آن می شود. دانه های قهوه به طور طبیعی تلخی دارند اما وقتی آن را می نوشیم یک طعم ترشی را هم احساس می کنیم. این احساس ترش به دلیل وجود اسید در آن است. اسیدهای مختلفی در دانه های قهوه وجود دارد.

برای تهیه یک فنجان قهوه باید عوامل زیادی دست به دست هم بدهند تا قهوه طعم و کیفیت عالی و مطلوب مطابق با ذائقه ما داشته باشد. البته افراد طعم ترش قهوه را نمی پسندند و دوست دارند ترشی آن تا حد امکان کم شود.

عوامل زیادی میزان اسید در نوشیدنی قهوه را تعیین می کنند. در این مقاله عوامل موثر بر اسید قهوه را بررسی می کنیم.

یک فنجان قهوه با اسیدیته مناسب

اسیدیته چیست؟

مواد در حالت کلی اسید، باز و یا خنثی هستند. میزان اسیدی بودن یا بازی بودن آنها بوسیله PH آنها مشخص می شود. دستگاههای سنجش PH بازه ای بین یک تا چهارده دارند. PH هفت نشان دهنده خنثی بودن است. PH بین یک تا هفت میزان اسیدی بودن ماده و PH بین هفت تا 14 بازی بودن ماده را نشان می دهد.

قهوه چون اسیدی است PH زیر هفت دارد. معمولا PH آن حدود 4.5 تا 5 است. البته نمی توان فقط گفت که اسیدی بودن قهوه باعث طعم ترش می شود. بلکه طعم های مختلفی که از قهوه احساس می شود به دلیل اسیدی بودن آن است.

اسیدهای موجود در قهوه

در دانه های سبز قهوه چند نوع اسید مختلف وجود دارد. این اسیدها را به دو دسته کلی تقسیم می کنند :

  • ارگانیک اسیدها
  • کلروژنیک اسیدها

ارگانیک اسیدها را به گروههای سیتریک اسید، مالیک اسید، کوئینیک اسید، استیک اسید، سوسینیک اسید و تارتاریک اسید نام گذاری می کنند. تمام این اسیدها باعث بوجود آمدن طعم میوه ای در قهوه می شوند. برای مثال مالیک اسید طعم سیب سبز را در قهوه ایجاد می کند. قهوه گواتمالا از این طعم است. و سیتریک اسید باعث ایجاد نت مرکبات (لیمو، پرتقال) در قهوه می شود. قهوه در کشور پرو و اتیوپی این طعم را دارد. تارتاریک اسید هم نت انگور داشته و قهوه هندوراس این طعم را دارد. قهوه کنیا و اوگاندا هم حاوی اسید استیک هستند و طعم شراب دارند.

کلروژنیک اسیدها شامل کوئینیک اسیدها و کافئیک اسیدها هستند که در فرآیند رست دانه های قهوه در اثر شکسته شدن کلروژنیک ها بوجود می آیند. کوئینیک اسید ها باعث تلخ شدن و ترش شدن قهوه می شوند. در نتیجه هر چه میزان رست دانه ها بیشتر و تیره تر باشد میزان تلخی قهوه بیشتر می شود و اگر میزان رست دانه ها کمتر و روشن باشد طعم قهوه ترش تر می شود. در واقع میزان برشته کردن قهوه باعث ایجاد تعادل بین اسید قهوه و تلخی قهوه شده و عطر و بدنه آن را به تعادل می رساند.

دانه های سبز قهوه حاوی کلروژنیک اسید بوده که این اسید هم حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. بنابراین قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است. البته این اسید در دانه های قهوه ربوستا بیش تر از عربیکا است.

عوامل موثر بر اسیدیته قهوه

یکی از مهم ترین عوامل در اسیدیته قهوه میزان رست یا برشتگی دانه ها است. زمان رست دانه ها و دمای رست می تواند میزان اسیدیته قهوه را تغییر دهد. کلروژنیک اسید در دانه های قهوه سبز بسیار زیاد است. هر چه دانه های سبز بیشتر برشته می شوند میزان اسیدیته آنها کمتر می شود.

عامل موثر دیگر بر اسیدیته میزان آسیاب دانه های قهوه است. دانه های قهوه ای که خیلی ریز آسیاب می شوند به دلیل آن که سطح تماس با آب بیشتر می شود اسید بیشتری از پودر قهوه استخراج می شود.

یکی دیگر از عوامل موثر در اسیدیته چگونگی دم آوری و مدت زمان دم آوری قهوه است. بعضی روش های دم آوری مانند قهوه سرد دم میزان اسیدیته کمتری دارند. در عین حال هر چه زمان دم آوری قهوه بیشتر می شود میزان اسیدیته آن کمتر می شود و بالعکس زمان کوتاه دم آوری باعث بالا رفتن اسیدیته می شود.

تاثیر اسیدیته بر سلامت جسم

اسیدی بودن قهوه تاثیر زیادی بر سلامتی ندارد اما می تواند بیماری هایی مانند رفلاکس معده، زخم معده و یا سندروم روده تحریک پذیر را تشدید کند. پس افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند بهتر است از قهوه ها با اسید کمتر استفاده کنند یا از روشهایی برای کم کردن اسید قهوه استفاده کنند.

نحوه تهیه قهوه با اسیدیته کم

بعضی دانه های قهوه میزان اسیدیته کمتری دارند. بعضی از دانه ها نحوه تولید آنها به گونه ای است که اسید کمتری دارند. برخی دیگر با افزودن بعضی مواد به آنها اسیدیته آنها کمتر می شود.

دانه های قهوه عربیکا نسبت به دانه های قهوه ربوستا میزان اسید کمتری دارند. دلیل آن میزان کلروژنیک اسید است که باعث کاهش اسیدیته قهوه می شود و در دانه های قهوه عربیکا کمتر است.

گیاهان قهوه ای که در ارتفاعات بالا رشد و پرورش می یابند عطر و طعم قوی تر و پیچیده تری دارند و در نتیجه میزان اسیدیته آنها هم بالاتر است. اما دانه های قهوه در ارتفاعات پایین و دمای بالاتر کمتر اسیدی هستند. خاک های آتشفشانی باعث افزایش اسیدیته دانه های قهوه می شود.

اسیدیته چند فنجان قهوه و نت های میوه ای

میزان رست دانه های قهوه در اسیدیته آنها تاثیر دارد. هر چه میزان رست دانه ها بیشتر باشد میزان اسیدیته آنها کمتر می شود. قهوه های با رست روشن طعم مرکبات دارند که به دلیل وجود اسید در آنها است.

درجه آسیاب قهوه و روش دم آوری قهوه تاثیر زیادی در میزان اسیدیته قهوه دارد. اگر دانه های قهوه درشت آسیاب شوند میزان اسیدیته قهوه زیاد می شود. همچنین عصاره گیری قهوه در کوتاه مدت باعث اسیدی شدن بیشتر قهوه می شود.

می توانید برای کاهش اسیدیته قهوه دانه ها را بیشتر برشته کرده و در هنگام تهیه قهوه به آن شیر یا خامه اضافه کنید.

اضافه کردن مقدار کمی نمک به قهوه باعث کمتر شدن اسید آن می شود.

روش دم آوری قهوه سرد دم هم به کاهش اسیدیته قهوه کمک می کند. این روش برای کسانی که به قهوه سرد علاقه دارند مفید است.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد راههای زیادی برای کاهش اسیدیته قهوه وجود دارد. اما به نظر می رسد بهترین راهکار استفاده از دانه های قهوه ای است که خود اسیدیته کمتری دارند. این دانه ها امروزه طرفداران زیادی دارند و در مناطق زیادی کشت می شوند. پس اگر به دنبال قهوه با اسید کمتر هستید بهتر است هنگام خرید قهوه به این موضوع دقت کنید. برای خرید قهوه ربوستا و عبیکا با درصدهای گوناگون مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد و… میتوان به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *