مقاله های قهوه

باریستا یا کافی من را بهتر بشناسید

باریستا در حال آماده سازی قهوه

باریستا “barista” در واقع یک شغل است. هرچند در کشور ما یک شغل رسمی محسوب نمی شود. به اشخاصی که در کافی شاپ ها یا قهوه خانه ها قهوه اسپرسو را درست می کنند “barista” یا کافی من می گویند.

امروزه این شغل در جهان پیشرفت زیادی کرده است. بطوریکه چندین سال است که مسابقات جهانی باریستا هر ساله در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود.

در این مسابقات باریستاها از سرتاسر جهان با هم رقابت می کنند. و هر ساله ایده های نو و جدیدی به صنعت قهوه اضافه می شود. این مسئله گویای آن است که شغل “barista” یک شغل کاملا پویا است. و شخصی که آن را انتخاب می کند می تواند با خلاقیت و تبحر بالا طعم های جدید قهوه را کشف کند و در عرصه بین المللی آن را معرفی کند.

نماینده کشور ایران در سال 94 برای اولین بار در این مسایقات که در سیاتل آمریکا برگزار شد، شرکت کرد.

آقای باریستا

باریستا کیست؟

این کلمه در واقع یک واژه غیر ایرانی است. معمولا به افرادی که متصدی یک بار هستند می گویند. در ایالات متحده باریستا به شخصی گفته می شود که به طور تخصصی فقط در زمینه قهوه کار می کند. اما در کشورهای دیگر مانند ایتالیا به کسی که تمام نوشیدنی ها را سرو می کند می گویند.

می توان این شغل را این گونه معرفی کرد. باریستا به کسی می گویند که اطلاعات زیادی درباره انواع قهوه، نحوه رست هر دانه، درجه آسیاب کردن دانه ها، چگونگی عصاره گیری و دم کردن قهوه و تهیه یک فنجان قهوه بدون عیب و نقص با طعم های منحصربفرد را دارد.

با این توصیف در این شغل بازار رقابت بسیار داغ است. اگر شخصی بخواهد یک کافی من حرفه ای باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد. باید مدتها تلاش کند و شب و روز به دنبال یادگیری و تجربه باشد. این تلاش از مزرعه کاشت قهوه در نقاط مختلف گرفته تا چگونگی خشک کردن، رست، آسیاب و … می باشد. اگر شخصی این مرارت ها را تحمل کند می تواند به ایده های نو و جدیدی در صنعت قهوه برسد.

در همین راستا طعم های منحصربفردی را تهیه کند و در مسابقات جهانی آنها را به دنیا عرضه کند. پس متوجه شدیم باریستا یک شغل کاملا پویا و قابل پیشرفت است.

باریستا چه دوره ‌هایی را باید سپری کند؟

همانطور که گفته شد barista یک فرد مهم و کلیدی در کافی شاپ است که باید تخصص کافی در زمینه قهوه داشته باشد. اگر شخصی این تخصص و مهارت را نداشته باشد نمی تواند در این شغل به موفقیت برسد. باریستاهای حرفه ای علاوه بر کسب دانش و تجربه در دوره های مخصوصی هم شرکت می کنند. تا بتوانند اطلاعات خود را آپدیت کنند.

در این قسمت برخی از دوره ها را معرفی می کنیم.

دوره آکادمیک

دوره اول یا آکادمیک در واقع پایه و اساس دوره های آموزشی برای باریستاهاست. در این دوره اطلاعات جامع و کاملی درباره انواع قهوه در نقاط مختلف، انواع کاشت، انواع برداشت، درجه های مختلف رست قهوه، میزان آسیاب کردن دانه های مختلف، آشنایی با انواع دستگاههای قهوه ساز و هر آنچه که یک باریستا باید درباره قهوه بداند آموزش داده می شود. بدیهی است کسی که می خواهد یک باریستای حرفه ای شود باید این دوره را بگذراند. و اطلاعات روز دنیای قهوه را کسب کند.

دوره عملی

بعد از اینکه هنرجو دوره آکادمیک را سپری کرد و دانش خود را درباره انواع قهوه و دستگاههای مختلف قهوه ساز بالا برد. و اطلاعات لازم را به دست آورد باید در دوره عملی شرکت کند. در این دوره هنرجو می تواند روی دانه های مختلف قهوه کار کند. مقدار آنها را کم و زیاد کند، درجه های رست متفاوت و همینطور درجه آسیاب مختلف و … را امتحان کند. او باید از تمام حواس خود مانند بویایی، چشایی، بینایی و غیره کمک بگیرد تا بتواند طعم های مختلف را شناسایی کند. و بتواند طعم های مختلف را ارزیابی کند.

یک باریستا برای این که به مهارت لازم برسد باید به طور مداوم تمرین کند. بدیهی است کسانی می توانند مدرک معتبر دریافت کنند که این دوره ها را با موفقیت سپری کنند.

بررسی وظایف باریستا

قهوه یکی از اصلی ترین و مهم ترین نوشیدنی هایی است که در یک کافی شاپ سرو می شود. بنابراین باریستا مهم ترین شخص در یک کافه می باشد. هر چه قدر فضای کافی شاپ و مدیریت داخلی آن قوی باشد، مشتری به نوشیدنی قهوه ای چشم دوخته که در آن سرو می شود. اگر کافی من نتواند یک فنجان قهوه با عطر و طعم مطلوب آماده کند قطعا کافی شاپ موفق نخواهد بود.

در این قسمت وظایف باریستا را بررسی می کنیم.

  • باریستا باید اطلاعات کاملی درباره انواع قهوه موجود در منوی کافی شاپ داشته باشد. اگر مشتری نیاز به کمک برای انتخاب قهوه داشت بتواند به او کمک کند. قطعا کافی شاپ ها به دنبال یک کافی من هستند که تبحر لازم را داشته باشد.
  • باریستا وظیفه خرید قهوه و آماده کردن نوشیدنی را کامل بر عهده دارد. برای همین باید از کیفیت مواد اولیه اطمینان داشته باشد. بهتر است قهوه مورد نیاز را از فروشگاههای قهوه معتبر خریداری کند.
  • باریستا چون متصدی بار در کافی شاپ است باید مسئولیت کسانی که زیر دست او کار می کنند بپذیرد. و تمام حواس خود را برای داشتن یک مدیریت خوب جمع کند.
  • باریستا باید مرتب اطلاعات خود را آپدیت کند. چون هر روز اطلاعات جدیدی به دنیای قهوه اضافه می شود. اگر کسی بخواهد موفق شود باید دانش و مهارت خود را روز به روز بیشتر کند. و بتواند منوی کافی شاپ را متنوع تر و غنی تر کند.
باریستا در حال شیرنگاره

مهارت‌هایی که باریستا باید آموزش ببیند:

  • اصلی ترین مهارتی که یک باریستا باید بیاموزد شناختن عطر و طعم های متفاوت قهوه و نحوه عصاره گیری و دم دادن قهوه است. این مهارتها اغلب در دوره عملی به هنرجویان آموزش داده می شود.
  • یک باریستا باید دستگاههای مختلف قهوه ساز را بشناسد. و نحوه کار کردن با آنها را بداند. امروزه دستگاههای متنوع و زیادی در بازار یافت می شود و باریستا باید آموزشهای لازم درباره دستگاههای مختلف را ببیند.
  • یک باریستا باید ذوق هنری هم داشته باشد و بتواند قهوه را به بهترین شکل تزیین کند. یکی از آموزشها در این زمینه شیر قهوه نگاری است. در این شیوه بوسیله فوم شیر روی قهوه را با طرح های مختلف نقش می زنند. این مسئله باعث رضایتمندی و جذب بیشتر مشتری می شود.

سخن پایانی

برای تهیه انواع قهوه هم به مهارت بالا نیاز است و هم به ذوق هنری. یک باریستا برای موفقیت به هر دوی آنها نیاز دارد.

در این مقاله درباره باریستا و دوره ها و آموزشهایی که باید ببیند صحبت کردیم. امیدوارم این شغل را بهتر شناخته باشد.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 80 درصد، خرید قهوه ربوستا 100 درصد ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک ، خرید قهوه فوری گلد، خرید قهوه فوری کلاسیک و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *