مقاله های قهوه

باورهای غلط درباره قهوه

یک فنجان قهوه و دانه های قهوه و باورهای غلط

عده ی زیادی از افراد تحت تاثیر باورهای غلط درباره قهوه هستند. علاقمندان به قهوه که هر روزشان را با این نوشیدنی جذاب شروع می کنند. گاهی تحت تاثیر اطرافیان فکر می کنند قهوه زیاد خطر زیادی برای آنها دارد. این موضوع بار روانی زیادی برای برای افرادی دارد که علاقه زیادی به نوشیدن قهوه دارند. و تحت تاثیر این باورها ممکن است شک کنند که مصرف قهوه را ادامه دهند.

هر ماده غذایی که در مصرف آن زیاده روی کنیم برای بدن انسان می تواند ضرر داشته و خطرناک باشد. اما برای کسانی که به نوشیدنی قهوه علاقه زیادی دارند مهم است بدانند که آیا این باورها از نظر علمی درباره قهوه درست است؟ و آیا مصرف قهوه می تواند برای آنها خطرناک باشد.

در این مقاله این باورها را از نظر علمی بررسی می کنیم.

مصرف قهوه برای سلامتی ضرر دارد

دانه های قهوه را می توان به جواهراتی ارزشمند تشبیه کرد که خواص زیادی دارند. قهوه حاوی کافئین است که مصرف به اندازه آن برای سلامت جسم و ذهن انسان بسیار مفید است. کافئین باعث می شود احساس خستگی و بی حالی بدن از بین برود. همین طور باعث بالا رفتن سطح هوشیاری، افزایش دامنه توجه، افزایش تمرکز و بی خوابی می شود. علاوه بر این خواص قهوه مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد.

از مزایای قهوه می توان به جلوگیری کردن از بسیاری بیماری ها مانند سرطان و بیماری های قلبی اشاره کرد. کسانی که زیاد قهوه می نوشند کمتر در معرض سرطان های حنجره و روده بزرگ قرار می گیرند.

یک فنجان قهوه و باورهای غلط درباره آن

بنابراین مصرف به میزان مناسب قهوه نه تنها برای سلامتی ضرری ندارد بلکه می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد.

یکی از باورهای غلط درباره قهوه این است که این دانه های ارزشمند برای سلامتی ضرر دارند و کسانی که طرفدار این نوشیدنی لذت بخش هستند تحت تاثیر این حرف ممکن است هنگام خوردن قهوه دچار استرس شوند.

مصرف قهوه باعث تپش قلب می شود

تحقیقات زیادی دریاره قهوه و مصرف آن انجام شده است. این تحقیقات و مطالعات نشان می دهد مصرف قهوه می تواند از بیماری های قلبی، عروقی جلوگیری کند. پس می توان نتیجه گرفت مصرف قهوه برای قلب و عروق مفید است.

یکی از باورهای غلط درباره قهوه افزایش ضربان قلب است. برخی معتقدند مصرف قهوه باعث تپش قلب می شود. این باور طبق تحقیقات نمی تواند صحیح باشد. مصرف قهوه نه تنها باعث افزایش ضربان قلب نمی شود بلکه از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

شاید دلیل این باور غلط به وجود آمدن جزئی تپش قلب در بعضی افراد باشد. بالا رفتن کوتاه مدت ضربان قلب در برخی افراد چندان حائز اهمیت نیست و خیلی سریع برطرف می شود. دلیل آن می تواند حساسیت به کافئین موجود در قهوه باشد. برخی افراد به طور ژنتیکی به برخی مواد غذایی و همینطور کافئین حساسیت دارند.

البته برای کسانی که دچار این مشکل می شوند بهتر است قهوه را با احتیاط مصرف کنند. اما به صورت کلی نمی توان گفت که قهوه باعث بروز تپش قلب در همه افراد می شود. البته کسانی که به قهوه حساسیت نشان می دهند در واقع بدن آن ها قهوه را به عنوان یک عنصر بیگانه و خطرناک شناسایی کرده و از خود واکنش نشان می دهد. در حقیقت این بدن فرد است که قهوه را به رسمیت نمی شناسد و با آن مبارزه میکند.

البته میزان کافئین قهوه در کشورهای مختلف متفاوت است و بستگی به میزان کافئین ممکن است بدن افراد مختلف واکنش های متفاوتی را نسبت به آن نشان دهد. اما چیزی که بر اساس مطالعات می توان گفت مصرف قهوه باعث بالا رفتن ضربان قلب و تپش قلب نمی شود.

مصرف قهوه باعث بالا رفتن اضطراب می شود

دنیای امروز با شرایط نامساعد و پر از استرس زیادی مواجه است. اغلب افراد در این شرایط نیازمند به انجام کارهایی هستند که باعث شود استرس آنها کاهش پیدا کند. یکی دیگر از باورهای غلط درباره قهوه این است که قهوه باعث اضطراب و استرس بیشتر می شود. اما بر خلاف این مطلب تحقیقات دانشمندان در زمیته قهوه نشان می دهد این نوشیدنی جذاب نه تنها باعث اضطراب نمی شود. بلکه یک فنجان قهوه می تواند به کاهش استرس کمک کند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف قهوه به دلیل وجود کافئین باعث می شود که هورمون های استرس کاهش پیدا کرده و از کار بیفتد. در نتیجه افراد بعد از یک فنجان قهوه آرامش بیشتری دارند و استرس آنها کمتر می شود.

توصیه می شود افرادی که باید در یک جای پراسترس مانند یک سخنرانی مهم یا آزمون حیاتی قرار بگیرند قبل از رفتن به مکان جلسه یک فنجان قهوه میل کنند تا آرامش بیشتری داشته باشند.

مصرف قهوه باعث کم شدن آب بدن می شود

قهوه یک ادرار آور طبیعی است. تقریبا 90 درصد یک فنجان قهوه را آب تشکیل می دهد. پس می توان گفت در حالی که قهوه یک ادرار آور ملایم است میزان آبی که وارد بدن می شود بیشتر از آبی است که به صورت ادرار از بدن دفع می شود. بنابراین قهوه اگ به اندازه مناسب مصرف شود باعث کم آبی مفرط نخواهد شد.

پس می توان گفت این موضوع هم که قهوه باعث کم آبی در بدن می شود یک باور غلطی است که در بین مردم درباره قهوه گفته می شود.

یک فنجان قهوه و باورهای غلط درباره آن

مصرف قهوه باعث بی خوابی می شود

یکی از خواص کافئین موجود در قهوه بالا بردن سطح انرژی بدن و رفع خستگی و احساس خواب آلودگی است. بر این اساس می توان گفت قهوه می تواند باعث بی خوابی شود. اما نکته قابل توجه در این مورد این است که کافئین وقتی وارد بدن می شود به سرعت وارد مغز شده و عمل می کند. اما این کافئین بعد از چند ساعت از بدن خارج می شود.

بنابراین می توان گفت زمان مناسب مصرف قهوه نمی تواند خللی در خواب ایجاد کند. مصرف یک یا چند فنجان قهوه در طرف صبح باعث بالا رفتن انرژی بدن در طول روز شده و به دلیل فاصله زمانی زیاد تا شب بر روی خواب هم تاثیری نمی گذارد. چون تا هنگام خواب کافئین از بدن خارج می شود.

بدن برخی افراد نسبت به کافئین واکنش آلرژیک نشان می دهد و ممکن است دفع آن از بدن دیرتر انجام شود. بنابراین برای افرادی که به کافئین آلرژی دارند بهتر است زمان مصرف قهوه خود را طوری تنظیم کنند تا زمان خواب این کافئین از بدن خارج شود و مشکلی در خواب شان بوجود نیاید. اگر مایلید قهوه را در ساعت های مختلف روز میل کنید بهتر است از قهوه های بدون کافئین یا با کافئین کمتر استفاده کنید.

جمع بندی

باورهای غلط درباره قهوه می تواند احساس ما را نسبت به خرید قهوه و مصرف این نوشیدنی باارزش تغییر دهد. همانطور که گفته شد قهوه فواید و مزایای زیادی برای بدن دارد و مصرف به اندازه آن می تواند برای بدن به شدت مفید باشد. پس توصیه می کنیم با نوشیدن درست قهوه از مزایای زیاد آن بهره مند شوید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *