مقاله های قهوه

برنامه ریزی مالی برای یک کافی شاپ موفق

کافی شاپ و برنامه ریزی مالی در آن

برنامه ریزی مالی مهم ترین بخش برای اداره کردن یک کافی شاپ است. کسانی که تصمیم به تاسیس یک کافی شاپ می گیرند باید با مدیریت درست کسب و کار به سود آوری برسند. اغلب در سال اول تاسیس یک کافه با مشکلات زیادی مواجه می شویم. اشباع بودن بازار کار، کافی نبودن سرمایه اولیه، تجربه کم و … از مشکلاتی هستند که با آن مواجه هستید. اما مهم ترین مشکل می تواند فقدان یک برنامه ریزی مناسب برای کسب و کارتان باشد.

مشکلاتی که به آن اشاره شد باعث می شود درصد بالایی از کافی شاپ ها در سال اول شروع به کار خود ورشکست شوند و مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شوند. دو تن از بزرگان صنعت قهوه در نیویورک به نام جیم استارسِو و مارک کاهون با برگزاری یک فستیوال در این زمینه در مارچ 2019 یک کمپ تمرینی برای مالکان کافی شاپ و صاحبان کسب و کار برگزار کردند.

مهم ترین موضوع مورد بحث در این کارگاهها استراتژی های مهم برای قیمت گذاری و کاهش ضررهای مالی در کسب و کار بود. در نهایت با ترفندهایی که آموزش داده شد سود آوری در کنار صرفه جویی موفق در پول اتفاق می افتاد.

کافی شاپ و برنامه ریزی مالی

در این مقاله صحبت های آنها را درباره کسب و کار موفق بازگو می کنیم.

شناخت هزینه ها و سود کافه در برنامه ریزی مالی

صاحبان کافی شاپ باید زیر و بم های هزینه ها و همینطور سودهای خود را شناسایی کنند تا بتوانند برنامه کسب و کار خود را تنظیم کنند. قبل از برنامه ریزی باید اطلاعاتی درباره قوانین و اقامه دعوا داشته باشید. این موضوع می تواند به شما کمک کند تا فاکتورهای مهم درباره افزایش جریان سود دهی را بشناسید و روی آنها تمرکز کنید.

درباره صنعت قهوه باید گفت که چندان اصطلاحات خاص و تخصصی وجود ندارد. یعنی نیاز نیست در کسب و کار خود با معناهای خاصی آشنا باشید و با آنها درگیر شوید. اکنون با برخی اصطلاحات مالی در این زمینه آشنا می شویم.

اصطلاحات مالی در کسب و کار

حاشیه سود : به درآمدی که از فروش محصولات به دست می آید و مقداری بیشتر از هزینه هایی است که انجام داده اید حاشیه سود می گویند. وقتی می خواهید یک محصول جدید را به منو خود اضافه کنید باید تمام هزینه هایی که لازم است برای آن در نظر بگیرید مانند خرید قهوه عربیکا 50 درصد، خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید پودر چای ماسالا، خرید پودر کاپوچینو، خرید پودر هات چاکلت ، خرید پودر قهوه ترک کاسیک ، خرید پودر قهوه سبز و همچنین دیگر مواد اولیه، هزینه کارگر و … را بررسی کنید تا بتوانید با یک قیمت گذاری مناسب هم تمام هزینه ها را پوشش دهید و هم به یک حاشیه سود مناسب برسید.

کمپانی های بزرگ بیانیه سود و ضرر (PNL) درآمدشان را مرتبا منتشر می کنند تا از سلامت مالی کسب و کار خود اطمینان حاصل کنند. در این بیانیه تمام هزینه های انجام شده، ترازنامه دارایی های شرکت، مسئولیت و ارزش سهام سهامداران کمپانی در یک بازه زمانی مشخص می شود.

درآمدی که از محصولات به دست می آید (COGS) و هزینه هایی که در یک کمپانی برای مواد اولیه و کارگر انجام می شود.

هزینه های اصلی : منظور از این هزینه ها کم کردن هزینه های ثابت از هزینه های مستقیم که شامل مواد اولیه و کارگر می شوند.

هزینه های ثابت : منظور هزینه هایی است که مشخص و ثابت هستند. برای مثال اجاره ساختمان و یا دستگاههای مورد استفاده در کافه

هزینه های متغیر : منظور از این هزینه ها COGS و هزینه کارگر است که باید مرتبا کنترل شوند.

در یک برنامه ریزی مالی یک کافی شاپ باید هزینه های ثابت و متغیر را در نظر گرفت تا بتوان مقدار سود را محاسبه کرد.

هزینه های مواد اولیه : منظور هزینه هایی است که صرف خرید مواد اولیه برای تهیه یک محصول می شود. برای قیمت گذاری بهتر منو کافی شاپ و سود مناسب این هزینه ها باید به درستی بررسی شوند. در واقع باید میزان دقیق هزینه ای که برای خرید مواد اولیه یک محصول خوراکی صرف می کنید و میزان فروش آن محصول را بررسی کنید تا سود کافه از آن محصول مشخص شود.

بازگشت سرمایه (ROI) : باید تمام هزینه های خرید مواد اولیه و تجهیزاتی که برای کافی شاپ نیاز دارید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خرید آنها می تواند مفید باشد.

جلوگیری از هدر رفتن محصولات در برنامه ریزی مالی

با یک مدیریت درست و دقیق می توان هدر رفتن محصولات را کاهش داد و در نتیجه از ضررهای مالی که برای کافه به وجود می آید جلوگیری کرد. برای مدیریت درست باید موجودی محصولات و مواد اولیه با فروش آنها هماهنگ باشند. اگر شما اطلاعات کافی درباره مواد اولیه موجود در کافه و یا تاریخ انقضا آنها نداشته باشید ممکن است به یکباره با مواد تاریخ گذشته ای مواجه شوید که دیگر قابل استفاده نیستند. در نتیجه با یک ضرر مالی مواجه می شوید.

بنابراین برای جلوگیری از هدر رفت مواد اولیه سعی کنید آمار دقیقی از میزان مواد موجود در کافه و استفاده از آنها داشته باشید. دقت کنید خرید محصولات به اندازه نیاز باشد. برای مثال هنگام خرید قهوه به این نکته توجه کنید که آن را مطابق با نیاز خود به صورت تازه خریداری کنید. دقت کنید مواد غذایی را بر اساس تاریخ مصرف آنها نگهداری کنید و از انبار کردن آنها برای مدت زمان بیشتر بپرهیزید.

یکی دیگر از نکات مهم برای جلوگیری از هدر رفت محصولات استفاده درست توسط کارمندان ماهر است. به عنوان مثال یک فرد ماهر می تواند تشخیص دهد برای تهیه یک لاته به چه میزان شیر بخار زده نیاز است و از شیر زیادی استفاده نمی کند که مجبور باشد آن را اضافه آن را دور بریزد. بهترین راه حل برای این مشکل گذراندن دوره های آموزشی لازم برای کارمندان است.

برنامه ریزی هوشمندانه

کارمندان مهم ترین فاکتورها در یک کافی شاپ موفق هستند. در مرحله اول دقت کنید که به تعداد مورد نیاز کارمند استخدام کنید. کارمند اضافه می تواند برای شما هزینه اضافی به همراه داشته باشد. ساعت کاری کارمندان را متناسب با کار انتخاب کنید که ضرر مالی زیادی متوجه کافه نشود. اگر شما هزینه های لازم برای آموزش کارمندان را صرف کنید و حقوق آنها را متناسب با کارشان تعیین کنید حتما به موفقیت بیشتری می رسید.

مدیریت منو کافی شاپ هم یکی از نکات کلیدی در موفقیت کافه است. با قیمت گذاری درست منو و انتخاب محصولات مناسب در منو کافی شاپ می توانید یک برنامه ریزی مالی دقیق داشته باشید و به یک حاشیه سود مطمئن برسید.

کافی شاپ و برنامه ریزی مالی در آن

اندازه فضای یک کافی شاپ و چیدمان درست وسایل در کافی شاپ هم می تواند باعث موفقیت مالی کافه شود. فروشگاههای بزرگ باید طوری برنامه ریزی کنند که مشتری روزانه زیادی را جذب کنند.

جمع بندی

برای برنامه ریزی درست در مدیریت مالی یک کافی شاپ باید برنامه ریزی مالی دقیقی را داشته باشید. به این معنا که باید تمام هزینه های ثابت و متغیر را بررسی کرد و با توجه به آنها محصولات را قیمت گذاری کرد تا بتوان تمام هزینه ها را پوشش داد و به یک سود مناسب رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *