مقاله های قهوه

شیر مناسب قهوه (راهنمای انتخاب بهترین شیر برای تهیه قهوه)

ریختن شیر روی فنجان قهوه و دانه های قهوه

شیر مناسب قهوه را چگونه باید انتخاب کرد؟ وقتی شما به یک کافی شاپ می روید با انواع نوشیدنی های بر پایه قهوه روبه رو می شوید. بعضی از این نوشیدنی ها مانند اسپرسو از قهوه خالص هستند و برخی دیگر مانند کاپوچینو، لاته و ماکیاتو از ترکیب شیر و قهوه تهیه می شوند.

بسیاری از دوستداران قهوه علاقه دارند که قهوه خود را با شیر تهیه کنند. شیر می تواند جایگزین مناسبی برای آب در تهیه قهوه باشد. باریستاها شیر را به عنوان یک فاکتور مهم در تهیه برخی قهوه ها استفاده می کنند. لاته و ماکیاتو از نوشیدنی های بر پایه قهوه هستند که در تهیه آنها از شیر و فوم شیر استفاده می شود.

در این مقاله ترکیبات شیر، تهیه فوم شیر و تهیه قهوه با شیر را بررسی می کنیم.

چرا به قهوه شیر اضافه می‌کنیم؟

یکی از مهمترین دلایل استفاده از شیر در قهوه مزه ی شیر است. همانطور که گفته شد در تهیه بسیاری از نوشیدنی های قهوه مانند کاپوچینو و لاته از شیر استفاده می شود. شیر باعث می شود که طعم قهوه بهتر و جذاب تر شود. بنابراین عده زیادی از افراد طعم جذاب قهوه با شیر را بیشتر دوست دارند. اما علاوه بر مزه دو دلیل دیگر نیز وجود دارد که شیر مناسب قهوه است.

طراحی قهوه با شیر

شیر منبع غنی ویتامین D و کلسیم است. به همین دلیل برای سلامتی بدن و استحکام استخوان ها بسیار مفید است. بعضی افراد نمی توانند شیر را به تنهایی میل کنند زیرا شیر حاوی آنزیم هایی است که با معده بعضی افراد سازگاری ندارد. از طرف دیگر قهوه خاصیت اسیدی دارد و ممکن است سیستم گوارش و معده را دچار مشکلاتی بکند. استفاده از شیر در قهوه باعث تعادل در اسید معده شده و مثل یک پوشش قوی برای قهوه عمل می کند. در نتیجه باعث می شود مشکلات گوارشی هنگام مصرف قهوه کم شود.

ترکیبات شیر

ترکیبات اصلی شیر آب، پروتئین، چربی، مواد معدنی و قند هستند که همه این مواد برای سلامت بدن بسیار مفید بوده و استفاده از آنها در برنامه غذایی ضروری است. میزان این مواد در شیر قند از همه بیشتر بوده و بعد از آن چربی و پروتئین در رتبه بعدی و درصد کمی از مواد معدنی هستند.

قند موجود در شیر لاکتوز می باشد. شیر کامل بیشترین میزان چربی را دارد. اما با فرآوری شیر کامل چربی های شیر را به صورت کره گرفته و بقیه آن را با چربی های کنترل شده به شیر پرچرب و شیر کم چرب تبدیل می کنند. در واقع در فرایند هموژنیزه کردن شیر ذرات چربی جدا شده از شیر به طور هماهنگ در کل آن پخش می شوند.

حدود 3.5 درصد از ترکیبات شیر را پروتئین تشکیل می دهد. پروتئین های موجود در شیر دو نوع کازئین و سرم (آب پنیر) هستند.

در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل نوع پوشش گیاهی متفاوت برای تغذیه گاوها میزان ترکیبات شیر با هم متفاوت است. البته نحوه نگهداری گاو ها و همینطور فرآیندهایی که روی شیر انجام می شود در مناطق مختلف با هم متفاوت است. پس در نتیجه میزان مواد اصلی شیر در نقاط مختلف با هم متفاوت است.

فرایند فوم‌گیری شیر

شیر مناسب قهوه باید فوم گیری شود. شیر فوم گیری مقداری هوا وارد آن شده و گرمای آن بیشتر خواهد شد. در عین حال از فوم شیر برای روی نوشیدنی هایی مانند ماکیاتو استفاده می شود.

می توانید طرز تهیه فوم شیر را در سایت فروشگاه قهوه کویز مطالعه کنید.

تاثیر پروتئین در فوم‌گیری

درصد بالایی از شیر را آب تشکیل می دهد. پروتئین موجود در شیر به صورت رشته هایی به هم پیچ خورده اند. در شیر گرم این پیچ ها باز می شوند. یک سر مولکول های پروتئین آب گریز است. بنابراین با دور شدن این سر از آب دور حباب های هوا قرار می گیرد و مانند یک لایه محافظ آن عمل می کند. در نتیجه این اتفاق فوم شیر ایجاد می شود.

تاثیر چربی در فوم‌گیری

کیفیت فوم شیر در شیرهای کم چرب و پر چرب با هم متفاوت است. در شیرهای کم چرب سر آب گریز پروتئین به سمت حباب های هوا می رود و باعث بوجود آمدن فوم می شود. این فوم سفت بوده و ماندگاری بیشتری دارد. در شیرهای پر چرب قسمت آب گریز پروتئین به سمت مولکول های چربی می روند. فوم شیر پر چرب روان بوده و حالت خامه ای دارد و ماندگاری آن هم کمتر است.

یک فنجان قهوه و یک ظرف شیر فوم گرفته

بهترین شیر برای تهیهٔ قهوه کدام است؟

با توجه به آن چه گفتیم شیر مناسب قهوه به دو عامل پروتئین و چربی شیر بستگی دارد. حالا باید ببینیم مقدار مناسب پروتئین و چربی چه اندازه باشد تا فوم بهتر و قهوه خوشمزه تری تهیه کنیم.

فوم ایجاد شده از شیر کم پروتئین و کم چرب بسیار ناپایدار بوده و سریع از بین می رود. زیرا حباب های هوا نمی توانند در دام پروتئین موجود در شیر بیفتند. اگر پروتئین شیر کم بوده و شیر پر چرب باشد پروتئین به سمت مولکول های چربی می رود. در نتیجه فوم شیر روان تر و ماندگاری آن کمتر خواهد بود. بنابراین بهترین شیر برای تهیه قهوه آن است که نسبت پروتئین و چربی به یک اندازه باشد تا فوم ایجاد شیر لطیف تر و خامه ای بوده و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

جمع بندی شیر مناسب قهوه

دیدیم که پروتئین و چربی موجود در شیر دو فاکتور اساسی برای انتخاب شیر مناسب قهوه هستند. در واقع بهترین شیر آن است که فوم بهتری ایجاد کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد. شیر فوم گیری شده بهترین شیر برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه مانند کاپوچینو، لاته، ماکیاتو و … است و باعث می شود طعم قهوه جذاب تر و دلپذیر تر شود.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *