مقاله های قهوه

تاثیر قهوه بر دندان و محافظت از دندان در برابر قهوه

یک فنجان قهوه و طرح دندان روی آن

تاثیر قهوه بر دندان موضوع مهمی است که باید هنگام مصرف قهوه به آن توجه کرد. قهوه یک نوشیدنی پر طرفدار است. اغلب افراد صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب برای داشتن انرژی لازم در طول روز قهوه می نوشند. برخی شاید حتی تا سه یا چهار فنجان قهوه ممکن است روزانه مصرف کنند. اما مسئله مهم بعد از مصرف هر ماده غذایی و نوشیدنی از جمله قهوه محافظت از دندان هاست.

دندان عضو مهم بدن است که به مراقبت های زیادی نیاز دارد. دندان سالم و تمیز هم از نظر سلامتی و هم از نظر زیبایی بسیار مهم است. نوشیدن قهوه می تواند باعث لکه دار شدن دندان ها شود. بعضی سوال میپرسند که آیا قهوه باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شود؟ آنها باید به این مسئله توجه کنند که هر ماده ای که لکه آن بر روی لباس باقی بماند باعث تغییر رنگ و ایجاد لکه در دندان می شود.

در مورد دندان و ایجاد لکه روی آنها باید گفت که مصرف قهوه به مرور زمان باعث رسوب روی مینای دندان می شود. در نتیجه در طولانی مدت باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان می شود. پس اینگونه نیست که پس از مصرف یک یا دو فنجان قهوه شاهد تغییر رنگ در دندان ها باشیم. اما اگر از دندان ها مراقبت نکنیم همان یک فنجان قهوه در روز به مدت طولانی می تواند باعث بروز لکه روی دندان ها شود.

خانمی در حال نوشیدن قهوه و سلامت دندان

متاسفانه پاک کردن لکه های قهوه از روی دندان ها کار آسانی نیست. اما نمی توان گفت غیر ممکن است. در این مقاله با ما همراه باشید تا نحوه پاک کردن لکه قهوه از روی دندان را با هم بررسی کنیم.

جلوگیری از لکه شدن دندان با قهوه

بعضی می گویند تاثیر قهوه بر دندان و تغییر رنگ دندان آن قدر زیاد است که بهترین راه برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان نخوردن قهوه است. اما این راه حل اصلا منطقی نیست و پاک کردن صورت مسئله است. برای جلوگیری از لکه دار شدن دندان بعد از نوشیدن قهوه راههای زیادی وجود دارد که در این قسمت هر یک از آنها را شرح می دهیم.

مسواک زدن

اگر بعد از مصرف هر ماده غذایی بهترین راه برای محافظت از دندان استفاده از مسواک است. لایه روی دندان که مینای دندان نام دارد یک لایه سخت با فرورفتگی هاو ناهمواری است. تانن موجود در قهوه روی این ناهمواری و فرو رفتگی ها باعث ایجاد رسوب در دندان می شود. در نتیجه باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ در دندان می شود. اگر بعد از مصرف قهوه مسواک بزنیم این رسوبات باقی مانده روی مینای دندان پاک می شوند.

البته دقت کنید هر ماده ای که حاوی اسید باشد باعث نرم شدن مینای دندان می شود. چون قهوه حاوی اسید است بهتر است بعد از نوشیدن آن حدود نیم ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید. اگر بلافاصله بعد از مصرف قهوه مسواک بزنید به دلیل اسید قهوه باعث آسیب به دندان ها می شود.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان تاثیر زیادی در سلامت دندان ها دارد. مسواک و نخ دندان با هم می تواند تاثیر قهوه بر دندان و ایجاد لکه روی آن را از بین ببرد. چون نخ دندان باعث تمیز شدن پژک دندان می شود.

استفاده از آب

اگر در شرایطی هستید که نمی توانید از مسواک یا نخ دندان استفاده کنید بهتر است یک لیوان آب بعد از مصرف قهوه بنوشید. این کار رسوب قهوه روی دندان را تمیز می کند. البته می توانید از دهان شویه هم برای تمیز کردن دهان و دندان ها استفاده کنید. دهان شویه بسیار مفید بوده و از دندان ها به شدت محافظت می کند. اغلب پزشکان دهان شویه را توصیه می کنند چون از رشد باکتری ها هم جلوگیری می کند.

اضافه کردن شیر به قهوه

اضافه کردن شیر به قهوه باعث کاهش لک روی دندان می شود. چون کازِئین موجود در شیر به تانن موجود در قهوه چسبیده و هر دو وارد معده می شوند. در نتیجه تانن روی مینای دندان باقی نمی ماند و ایجاد لکه نمی کند. البته کازئین فقط در شیر حیوانی وجود دارد و شیرهای گیاهی فاقد آن می باشند.

اضافه کردن شیر به قهوه برای دندان

البته دقت کنید که قند موجود در شیر برای دندان می تواند ضرر داشته باشد و باعث پلاک های چسبنده روی دندان شده و تانن ها بیشتر به مینای دندان بچسبند. در نتیجه باعث ایجاد لکه روی دندان شود. پس توصیه می شود بعد از مصرف قهوه چه با شیر سرو شود چه بدون شیر مسواک بزنید.

استفاده از نی

نوشیدن قهوه با نی شانس تماس زیاد دندان ها با قهوه را کم می کند. در حالی مصرف قهوه با فنجان باعث می شود بیشتر با دهان و دندان ها تماس داشته باشد. این مسئله احتمال بروز لکه روی دندان را بیشتر می کند. پس می توان گفت استفاده از نی تاثیر قهوه بر دندان را کاهش می دهد.

نوشیدن سریع قهوه

برای محافظت از دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی و لکه دار شدن آنها بهتر است قهوه را سریع میل کنید تا تماس کمتری با دندان ها داشته باشد. اگر قهوه جرعه جرعه و آرام مصرف شود کاملا بر روی دندان نشسته و تاثیرات منفی دارد. بنابراین بهتر است که آن را سریع مصرف کنید. اگر مایلید قهوه را با حوصله میل کنید حتما بعد از آن مسواک بزنید.

راههای دیگر برای جلوگیری از تاثیر قهوه بر دندان

چون قهوه به دلیل وجود کافئین باعث ایجاد لکه و پوسیدگی در دهان می شود می توانید از قهوه بدون کافئین و کم کافئین استفاده کنید.

نحوه دم آوری قهوه و نوع قهوه هم می تواند در محافظت از دندان موثر باشد. بعنوان مثال قهوه تهیه شده در قهوه جوش کمتر به دندان آسیب می زند. یا مصرف قهوه ترک باعث آسیب بیشتری به دندان ها میشود.

جویدن آدامس بعد از قهوه باعث ترشح بزاق دهان و کاهش اسید قهوه می شود. پس می تواند از دندان ها در برابر قهوه محافظت کند.

مصرف سیب سرخ بعد از قهوه هم می تواند به سلامت دندان کمک کند.

را‌ه‌های از بین بردن لکهٔ قهوه از روی دندان

اگر به هر حال روی دندان ها لکه هایی به دلیل مصرف قهوه زیاد بود می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید :

استفاده از میوه هایی مانند سیب و سبزیجاتی مانند هویج و کرفس بعد از مصرف قهوه می تواند از دندان ها به طور چشمگیری محافظت کند.

استفاده منظم از خمیر دندان های ضد لک با نوارهای سفید برای کاهش لکه ها مفید است. همچنین استفاده از مسواک های برقی نیز می تواند کمک کند.

مراجعه به دندانپزشکی و جرم گیری دندان ها و چک کردن آنها هم یک راه مهم است.

جمع بندی

امروزه خرید قهوه و مصرف آن در دنیا بسیار مورد توجه است. داشتن اطلاعات کافی درباره تاثیر قهوه بر دندان می تواند به ما در محافظت از دندان ها و جلوگیری از لکه یا پوسیدگی آن ها کمک می کند.

در این مقاله با راههایی جلوگیری از لکه و آسیب دندان ها و همینطور درمان آن صحبت کردیم.

شما می‌توانید برای خرید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید پودر کافی میت و… به فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *