مقاله های قهوه

تاثیر قهوه بر کبد چگونه است؟

یک فنجان قهوه و تاثیر آن بر کبد

تاثیر قهوه بر کبد یکی از موضوعاتی است که برای طرفداران قهوه بسیار اهمیت دارد. قهوه نوشیدنی است که علاوه بر طعم خاص و منحصربفردی که دارد خواص زیادی هم دارد. از آنجا که قهوه برای سلامت بدن مفید است و از بسیاری بیماری ها مانند پارکینسون، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و … جلوگیری می کند. تمام این خواص و مزایا باعث می شود قهوه محبوبیت زیادی پیدا کند.

کسانی که به قهوه علاقه زیادی دارند یکی از دغدغه هایشان تاثیر قهوه بر اندام های بدن است. یکی از این اندام ها کبد است. متاسفانه کبد انسان به دلایل زیادی مانند تغذیه نادرست و یا عدم فعالیت های ورزشی چرب می شود. کبد چرب بیماری خطرناکی است که باید هر چه زودتر درمان شود.

یک فنجان قهوه و تاثیر آن بر کبد

در این مقاله درباره قهوه و تاثیر آن بر کبد چرب را بررسی می کنیم.

رابطه قهوه با کبد چرب

همان طور که اشاره شد قهوه بر سلامت بدن تاثیر زیادی دارد. قهوه برای بدن و کبد هم بسیار مفید است. اغلب پزشکان به افرادی که بیماری کبد چرب دارند و یا به هپاتیت C مبتلا هستند توصیه می کنند که قهوه را در برنامه روزانه خود قرار دهند. کافئین موجود در قهوه باعث می شود که روند بیماری کبد چرب و زخم های کبد کند شود. در عین حال از آسیب جدی به DNA نیز جلوگیری می کند.

هر چند ثابت شده قهوه برای کبد مفید است اما نکته قابل توجه میزان مناسب مصرف و دوز مناسب کافئین است. یعنی باید دید که چه مقدار قهوه در روز می تواند به سلامت کبد کمک کند. در عین حال افرادی که به زخم کبد یا بیماری کبد چرب مبتلا هستند باید درباره انواع قهوه های مختلف اطلاعاتی داشته باشند تا هنگام خرید قهوه بتوانند بهترین نوع را انتخاب کنند.

طبق تحقیقاتی که در سال 2015 میلادی انجام شد حدود سه فنجان قهوه در طول روز می تواند برای سلامت کبد بسیار مفید باشد. این مقدار قهوه می تواند در ساعت های مختلف روز نوشیده شود. هر چند به طور کلی توصیه می شود برای داشتن خواب خوب در شب حدود 6 ساعت قبل از خواب از مصرف قهوه خودداری کنید.

ارزش تغذیه ای قهوه

قهوه از نظر ارزش غذایی حاوی 0.3 گرم پروتئین، یک کالری، 6 میلی گرم سدیم بوده و قند یا چربی ندارد. شاید در نگاه اول قهوه چندان مواد مغذی ندارد اما آنچه واضح است قهوه برای سلامتی بسیار مفید است. این جواهرات ارزشمند باعث بهبود بعضی سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ، کبد، مری، پستان، پروستات، لوزالمعده، تخمدان و کلیه نام برد. در عین حال قهوه باعث درمان بیماری های کبدی می شود.

پس طبق مطالعات انجام شده در زمینه قهوه تاثیر این نوشیدنی بر کبد بسیار مثبت است. توصیه می شود افرادی که به بیماری های کبدی مبتلا هستند بهتر است قهوه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

قهوه و کبد

هنوز برخی افرادی که به بیماری های کبدی مبتلا هستند تصور می کنند قهوه برای کبد مضر است و یا حداقل مطمئن نیستند قهوه برای این بیماری مفید است. اما طبق مطالعاتی که در این زمینه انجام شده مصرف قهوه یک نوع آسیب کبدی (فیبروز) را که در مراحل پیشرفته بیماری به آن سیروز کبدی می گویند درمان می کند.

نه تنها قهوه برای فیبروز کبدی مفید است بلکه در بهبود بیماری هایی مانند هپاتیت C و هپاتیت B و کبد چرب بسیار کمک می کند. البته می توان گفت افرادی که به بیماری های کبدی هم مبتلا نیستند در صورت مصرف قهوه آنزیم های کبدی بهبود یافته و نسبت به افرادی که قهوه مصرف نمی کنند کمتر به التهابات کبدی دچار میشوند.

البته قهوه به هر نوعی که باشد برای کبد مفید است اما بهتر است قهوه به تنهایی و بدون مواد افزودنی مصرف شود. در این صورت تاثیر قهوه بر کبد بیشتر می شود.

یکی از بیماری های مرتبط با کبد هپاتیت C است. هر چند قهوه می تواند ویروس های مرتبط با این بیماری را کاهش دهد اما برای درمان آن باید از داروهای ضد ویروس این بیماری استفاده کرد. البته مصرف قهوه می تواند خطر پیشرفت بیماری هپاتیت C را به طور چشمگیری کاهش دهد. بنابراین قطعا قهوه برای درمان بیماری های کبدی مفید است.

آیا زیاده روی در مصرف قهوه برای کبد مضر است؟

همان طور که اشاره شد مصرف قهوه برای بسیاری بیماری ها از جمله بیماری های کبدی بسیار مفید است اما نکته مهم میزان مصرف قهوه است. مصرف بیش از حد قهوه عوارض زیادی برای بدن ایجاد می کند. از این عوارض می توان به افزایش ضربان قلب، درد و سوزش معده و اضطراب زیاد اشاره کرد.

تمام این عوارض به دلیل وجود کافئین در قهوه است. زیرا کافئین یک محرک بسیار قوی است که اضطراب را بالا می برد و باعث بی خوابی می شود. در عین حال باعث درد و سوزش در معده و ایجاد رفلاکس معده می شود.

پس می توان گفت قهوه باید به اندازه مناسب مصرف شود تا اثرات آن مثبت باشد. حدود 3 تا 4 فنجان قهوه در طول روز می تواند بیشترین تاثیر مثبت را در بیماری های کبدی و بسیاری بیماری های دیگر داشته باشد.

یک فنجان قهوه و دانه های قهوه و تاثیر آن بر کبد

نقش قهوه در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب می تواند به دلیل مصرف بیش از حد الکل باشد. البته حتی افرادی که الکل هم مصرف نمی کنند در اثر فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و چاقی می توانند به این بیماری مبتلا شوند. کبد چرب می تواند باعث بیماری های کبدی نظیر سیروز کبدی و سرطان کبد شود.

تحقیقات نشان می دهد مصرف قهوه باعث کاهش التهاب در کبد و سرطان کبد شود. بنابراین تاثیر قهوه بر کبد چرب مثبت است. همچنین قهوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد شود. این موضوع طبق تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شده ثابت می کند مصرف حدود 3 فنجان قهوه در روز بین 38 تا 40 درصد بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

جمع بندی

قهوه برای بیماری های کبد بسیار مفید است. هر چند تاثیر قهوه بر کبد مثبت است اما باید به این نکات توجه کرد که ورزش منظم و تغذیه مناسب که غنی از ویتامین، پروتئین، سبزیجات، میوه ها و … می تواند در کنار قهوه برای سلامتی بدن و جلوگیری از بیماری های کبدی بسیار موثر باشد.

شما می توانید انواع قهوه های باکیفیت مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید قهوه عربیکا 80 درصد ، خرید پودر قهوه سبز ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک و.. را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *