مقاله های قهوه

فیلترهای قهوه کاغذی و فلزی چه تفاوتی با هم دارند؟

فیلتر قهوه کاغذی

از فیلترهای قهوه برای جدا کردن تفاله قهوه هنگام دم آوری قهوه استفاده می شود. هنگام دم آوری قهوه از پودر قهوه استفاده می کنیم. در فرایند دم آوری آب گرم به درون پودر قهوه نفوذ می کند و یک فنجان قهوه خوش طعم سرو می شود. اما گاهی مقداری از پودر قهوه در فرایند دم آوری شرکت نمی کند و ته ظرف باقی می ماند. هنگام سرو کردن قهوه این باقی مانده پودر قهوه وارد فنجان می شود. در نتیجه هنگام مصرف قهوه این باقی مانده کاملا احساس می شود. اغلب افراد این حس را دوست ندارند.

فعالان صنعت قهوه برای رفع این مشکل از فیلتر استفاده می کنند. فیلتر ها قهوه باقی مانده ته قهوه ساز را از قهوه آماده جدا می کنند. با این کار دیگر احساس ناخوشایند پودر قهوه در دهان بوجود نمی آید.

فیلترهایی که برای قهوه اختراع شد دو نمونه کاغذی و فلزی بودند. هر کدام از آنها ویژگی هایی دارند که با داشتن اطلاعات لازم درباره هر یک از آنها می توانید فیلتر مورد نظر خود را تهیه کنید.

تفاوت فیلتر کاغذی و فلزی از لحاظ قیمت

فیلترهای کاغذی بعد از هر بار مصرف باید تعویض شوند و یک فیلتر جدید جایگزین شود. هر چند فیلتر های فلزی گران قیمت تر هستند اما می توانید بعد از یک بار خرید برای مدت ها و به صورت دائمی از آن استفاده کنید. بنابراین برای کسانی که زیاد قهوه می نوشند و از قهوه ساز زیاد استفاده می کنند فیلترهای فلزی به صرفه تر است. چون کافی است یک بار برای آن هزینه پرداخت کنید. اما اگر گاهی قهوه میل می کنید و قیمت برای شما مهم است می توانید از فیلترهای کاغذی استفاده کنید.

فیلتر قهوه فلزی

مقایسه فیلتر کاغذی و فلزی از لحاظ آسیب به محیط زیست

امروزه با گسترش آلودگی های زیست محیطی توجه به محیط زیست در تمام زمینه ها بسیار ضروری است. بنابراین در صنعت هم باید به محیط زیست توجه کنیم تا آسیبی به آن نزنیم. فیلترهای قهوه هم از این قاعده مستثنی نیستند. هر چند امکان بازیافت فیلترهای کاغذی وجود دارد اما اغلب هزینه بر بوده و خیلی بازیافت آنها انجام نمی شود. اما فیلترهای فلزی قابلیت بازیافت دارند. از این فیلترها تا زمانی که از نظر ظاهری و کارایی به مشکلی بر نخورند می توانید استفاده کنید و بعد از خراب شدن و تعویض هم قابل بازیافت هستند.

بنابراین می توان گفت فیلترهای فلزی نسبت به فیلترهای کاغذی آسیب کمتری به محیط زیست می زنند.

تمیز کردن کدام فیلتر قهوه آسان تر است

فیلترهای کاغذی یک بار مصرف هستند و بعد از هر بار که از آنها استفاده می کنبد دور انداخته می شوند. پس این فیلترها نیازی به تمیز کردن ندارند. اما فیلترهای فلزی دائمی هستند و بعد از هر بار استفاده باید به خوبی شسته شوند. چون اگر تفاله قهوه در آنها باقی بماند و خوب تمیز نشوند بر روی دم آوری قهوه و کیفیت آن تاثیر منفی می گذارد.

فیلترهای فلزی باید با ماشین ظرفشویی و یا شستشوی دسته کاملا تمیز شوند.

کدام فیلتر قهوه برای بدن مفید است؟

دانه های قهوه حاوی چربی به نام کافستول هستند. این چربی باعث افزایش کلسترول خون در بدن می شود. بنابراین کسانی که کلسترول خون بالا دارند بهتر است قهوه را با روغن کمتر مصرف کنند. فیلتر های کاغذی می توانند این روغن ها را به خود جذب کنند. این در حالی است که فیلتر های فلزی این خاصیت را ندارند. پس اگر نمی توانید روغن قهوه را به دلیل افزایش کلسترول مصرف کنید اما مایل به نوشیدن قهوه هستید از فیلترهای کاغذی استفاده کنید.

دیوکسین شدن قهوه زمان استفاده از فیلتر کاغذی

دیوکسین فرایندی است که تحت آن با استفاده از عنصرهای کلر و اکسیژن فیلتر کاغذی را سفید می کنند. فیلترهای قهوه کاغذی در دو رنگ سفید و قهوه ای در بازار وجود دارند. رنگ سفید آن با اتوکسین به این رنگ در آمده است. اتوکسین موجود در فیلترهای کاغذی برای بدن مضر است و اگر هنگام استفاده از این نوع فیلتر وارد قهوه شود به بدن آسیب می زند.

فیلترهای فلزی این مشکل را ندارند و بدون نگرانی می توان از آنها استفاده کرد. البته اگر مشکل کلسترول خون بالا دارید و می خواهید روغن قهوه گرفته شود، از فیلترهای کاغذی قهوه ای استفاده کنید. فیلتر های کاغذی که سفید نشده اند طعم کاغذ زیادی دارند و اگر از آنها استفاده می کنید قبل از ریختن پودر قهوه کمی آب داغ روی آن بریزید. وقتی فیلتر خیس شد این آب را خالی کنید. با این کار طعم کاغذ از بین میرود در نتیجه قهوه طعم کاغذ نمی گیرد.

فیلتر قهوه کاغذی

آیا نوع فیلتر بر طعم قهوه تاثیر دارد؟

روغن دانه های قهوه طعم و عطر قهوه را بهتر و دلپذیرتر می کند و باعث می شود قهوه غلیظ تر شود. فیلتر های فلزی روغن قهوه را نمی گیرند. در نتیجه طعم قهوه مطلوب تر خواهد شد. اما کافستول موجود در قهوه توسط فیلترهای کاغذی گرفته می شود. بنابراین قهوه غلظت و کِرِمای لازم را نخواهد داشت. و عطر و طعم آن کمتر می شود. ویژگی فیلترهای کاغذی فیلتر کردن زیاد قهوه است.

فیلترهای فلزی عطر و رایحه قهوه را حفظ می کند و غلظت آن را بیشتر می کند. پس اگر به دنبال خوش عطر و طعم با غلظت مناسب هستید از فیلتر فلزی استفاده کنید.

جمع بندی

فیلترهای قهوه فلزی و کاغذی هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. دقت کنید درجه آسیاب قهوه برای فیلترهای فلزی درشت تر و برای فیلترهای فلزی ریزتر است. شما با توجه به ویژگی هایی که در این مقاله درباره آنها گفته شد می توانید فیلتر مناسب را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که مهمترین نکته برای داشتن یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم خرید قهوه مناسب با ذائقه تان است.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *