مقاله های قهوه

موکاپات، فرنچ پرس و ایبریک چه تفاوتی با هم دارند؟

ایبریک و دانه های قهوه

موکاپات، فرنچ پرس و ایبریک هر سه جزو قهوه سازهای دستی هستند. اغلب علاقمندان به قهوه مایلند هر روز قهوه خود ر در منزل تهیه کرده و میل کنند. برای برخی خرید دستگاه قهوه ساز چندان به صرفه نیست. قهوه سازهای دستی این مشکل را حل کرده اند.

اما تهیه قهوه با هر کدام از آنها روش خاص خود را دارد. در این مقاله چگونگی دم آوری قهوه با هر کدام از آنها و تفاوت های تهیه قهوه با هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

تهیه قهوه با ایبریک

ایبریک یک ظرف مخصوص برای دم آوری قهوه است. معمولا از آن برای تهیه قهوه ترک استفاده می کنند. شکل جذوه (ایبریک) شبیه به شیر جوش است و جنس آن اغلب مس، آلومینیوم، روی و یا برنج است. کار با این قهوه ساز دستی بسیار راحت است بطوریکه افراد راحتی و طعم خوش یک فنجان قهوه با آن را ترجیح می دهند.

تاریخچه قهوه ساز ایبریک (جذوه) به کشور ترکیه و زمان امپراطوری عثمانی بر می گردد. دم آوری قهوه با آن هر چند ساده است اما لِم های خاص خود را دارد که باید آنها را یاد گرفت.

دم کردن قهوه در آن به این صورت است که قهوه کاملا در آب غوطه ور است و تماس مستقیم آب و قهوه منجر به یک فنجان قهوه بی نظیر و خوش طعم خواهد شد. بعد از دم آوری قهوه روی ظرف ایبریک مقداری کف جمع می شود و ته ظرف مقداری از قهوه ته نشین می شود.

قهوه در ایبریک روی شعله مستقیم تهیه می شود. وقتی که قهوه آماده شد و آن را داخل فنجان سرو کردید اجازه دهید پودر قهوه در ته فنجان ته نشین شود.

موکاپات

موکاپات، فرنچ پرس و ایبریک هر سه به صورت دستی قهوه را عصاره گیری می کنند. اما موکاپات و ایبریک با استفاده از شعله مستقیم قهوه را تهیه می کنند اما برای فرنچ پرس از شعله مستقیم استفاده نمی شود.

تهیه قهوه با موکاپات

از موکاپات برای تهیه اسپرسو به صورت دستی استفاده می کنند. در واقع به آن اسپرسو ساز دستی می گویند. تهیه اسپرسو با آن آسان بوده و طعم اسپرسو بسیار خوش طعم و عالی خواهد بود. برخی افراد برای تهیه نوشیدنی قهوه بر پایه اسپرسو مانند کاپوچینو از موکاپات استفاده می کنند.

موکاپات به دلیل حجم کوچکی که دارد به راحتی در خانه و مسافرت قابل استفاده است. می توان آن را روی حرارت مستقیم اجاق گاز و یا ذغال قرار داد. به همین دلیل کسانی که عاشق قهوه مخصوصا اسپرسو هستند می توانند با خرید یک موکاپات به راحتی در همه جا از آن استفاده کنند.

قهوه ساز موکاپات با سه محفظه طراحی شده است. آب در قسمت پایین قرار می گیرد و پودر قهوه در محفظه وسط درون یک فیلتر قرار دارد. در قسمت بالا یک لوله که سوراخی در بالای آن تعبیه شده است. آب بعد از جوش آمدن به درون دانه های قهوه نفوذ کرده و بعد از دم آوری قهوه با فشار از داخل سوراخ به درون محفظه بالا می ریزد.

تهیه قهوه با آن بسیار راحت بوده و طعم آن ملایم و متعادل است. هر چند غلظت قهوه با آن مانند دستگاههای اسپرسو ساز نیست اما طعم مطبوع و خوبی دارد.

تفاوت موکاپات و فرنچ پرس

فرنچ پرس یک قهوه ساز دستی است که روی حرارت قرار نمی گیرد. آب جوش را داخل فرنچ پرس ریخته و پودر قهوه را درون سبد کوچک روی دسته داخل آن می ریزیم. چند دقیقه صبر کنید تا قهوه و آب با هم در تماس مستقیم بوده و قهوه دم بکشد. سپس اهرم روی در فرنچ پرس را با فشار دست بالا و پایین می بریم. با این فشار قهوه خوب دم می کشد.

در موکاپات آب جوش درون فیلتر قهوه و سپس با فشار قهوه دم آوری وارد محفظه بالا می شود. اما در فرنچ پرس دم آوری قهوه با فشاری که از طریق اهرم روی درب آن با دست وارد می شود انجام می شود. تفاوت دیگر موکاپات و فرنچ پرس این است که در تهیه قهوه با موکاپات آب به مرور با فشار به سمت بالا و درون قهوه نفوذ می کند. پس تماس قهوه با آب به صورت مستقیم نیست. اما در تهیه قهوه با فرنچ پرس قهوه کاملا در آب غوطه ور است تا به خوبی با فشار اهرم دم بکشد. در واقع تماس قهوه با آب کاملا مستقیم است.

فرنچ پرس

یکی دیگر از تفاوت های این دو قهوه ساز میزان آسیاب دانه های قهوه است. در موکاپات دانه های قهوه باید کاملا ریز آسیاب شوند اما درجه آسیاب دانه های قهوه در فرنچ پرس درشت تر است. در موکاپات هر چه دانه ها ریزتر آسیاب شوند آب بهتر به درون پودر قهوه نفوذ می کند. طعم قهوه جذاب تر خواهد شد. اما در فرنچ پرس پودر قهوه درشت داخل سبد آن قرار می گیرد و باعث می شود طعم قهوه بسیار جذاب شود.

قهوه تهیه شده با موکاپات غلیظ تر از قهوه تهیه شده با فرنچ پرس است.

زاویه قیاسی را پررنگ کنیم

موکاپات، فرنچ پرس و ایبریک سه قهوه ساز دستی هستند که هر کدام در یک کشور ساخته شده اند. موکاپات اولین بار در ایتالیا ساخته شد و فرنچ پرس در کشور فرانسه اختراع شد. ایبریک هم اولین بار در کشور ترکیه اختراع شد. این قهوه ساز ها به دلیل ویژگی های خاص خود می توانند از قهوه یکسان طعم های متفاوتی ایجاد کنند. زیرا روش دم آوری هر یک از آنها خاص و منحصربفرد است.

زمان دم آوری قهوه هم در هر یک از این قهوه سازها متفاوت است. در عین حال قهوه در ایبریک غلیظ تر است اما در موکاپات و فرنچ پرس این غلظت را ندارد.

جمع بندی

کسانی که طرفدار پرو پا قرص قهوه هستند و می خواهند خیلی راحت و سریع یک فنجان قهوه خوش طعم تهیه کنند. می توانند هنگام خرید قهوه با توجه با ویژگی های موکاپات، فرنچ پرس و ایبریک یکی از این قهوه سازهای دستی را انتخاب و خریداری کنند. با هر کدام از آنها می توانید قهوه دلخواه خود را مطابق با ذائقه تان به راحتی تهیه کنید.

بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 70 درصد، خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 70 درصد ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *