مقاله های قهوه

تمپر قهوه چیست و تمپ کردن چگونه است؟

تمپر قهوه

تمپر قهوه یکی از ابزارهای مهمی است که یک باریستا از آن استفاده می کند تا یک فنجان قهوه اسپرسو با طعم عالی و کیفیت بالا داشته باشد.

این دستگاه کوچک و کاربردی پودر قهوه را کاملا فشرده می کند. به این فشرده سازی تمپ کردن می گویند. بعد از اینکه پودر قهوه کاملا فشرده شد، حجم آن کاهش پیدا می کند و قهوه متراکم می شود و وقتی

آب جوش با فشار بالا وارد قهوه می شود، یک نوشیدنی عالی با طعم فوق العاده به دست می آید.

تمپر قهوه چیست؟

همانطور که اشاره شد تمپر قهوه دستگاهی است که کار فشرده سازی پودر قهوه را انجام می دهد و معمولا جنس آن از پلاستیک و یا استیل است. باریستاها معمولا از جنس استیل ضد زنگ استفاده می کنند، هر چند مدل های پلاستیکی وزن کمتری نسبت به مدل استیل دارند.

در دستگاههای اسپرسوساز، باید پودر قهوه داخل پرتافیلتر ریخته شده و سپس با استفاده از تمپر آن را فشرده کنید.

برای اینکه تمپ کردن به بهترین شکل ممکن صورت گیرد، باید نیروی کافی به قهوه پودر شده وارد شود. برای این کار بهتر است مچ دست به صورت مستقیم قرار گیرد و آرنج، زاویه 90 درجه داشته باشد.

چون اندازه قطر پرتافیلتر در دستگاههای مختلف با هم تفاوت دارد، اندازه های تمپر قهوه هم متفاوت است. البته برای این که تمپر در اغلب دستگاهها قابل استفاده باشد اندازه قطر آن را بیش از 58 میلی متر در نظر میگیرند. برای تمپ کردن بهتر باید قطر خارجی تمپر با قطر پرتا فیلتر یکی باشد.

برای این که تمپ کردن کاملا یکدست باشد، باید نیرویی که به آن وارد می شود در تمام قسمت ها یکسان باشد.

پودر قهوه درون پورتافیلتر و تمپر قهوه

سه دلیل اهمیت تمپر

فشرده سازی (تمپ کردن) پودر قهوه بسیار با اهمیت است.

  1. وقتی پودر قهوه کاملا فشرده و متراکم می شود، آب به سختی می تواند وارد آن شود و این موضوع باعث می شود که عطر و طعم قهوه بهتر وارد آب شده و یک فنجان قهوه باکیفیت بالاتر داشته باشید.
  2. تمپر قهوه باعث می شود پودر قهوه بعد از کاملا فشرده شده و یک سطح کاملا صاف داخل پورتا فیلتر بوجود بیاید. این سطح صاف باعث می شود آب گرم کاملا یکسان و یک دست وارد پودر قهوه شود.
  3. وقتی سطح پودر قهوه داخل پورتا فیلتر کاملا صاف شد مقداری فضای خالی روی سطح بوجود می آید که آب جوش درون آن قرار می گیرد. این فضا برای آب جوش حتما باید وجود داشته باشد تا آب به بیرون نریزد و همینطور آب جوش زمان کافی برای وارد شدن به پودر قهوه را داشته باشد.

نحوه استفاده از تمپر قهوه

  • ابتدا پودر قهوه را درون پورتا فیلتر ریخته و تمپر را روی آن قرار دهید و با سه انگشت شصت، اشاره و وسط تمپر را روی پورتا فیلتر نگه دارید.
  • بازوی خود را در حالت عمود نگه داشته و ساعد را با زاویه 90 درجه روی تمپر قرار داده، خوب فشار دهید. سپس کمی دورانی حرکت دهید تا سطح آن کاملا صاف شود.

نکاتی درباره نحوه استفاده از تمپر

برای اینکه فشرده سازی (تمپ کردن) به خوبی صورت گیرد، به این نکات توجه کنید :

باید نیرویی که هنگام تمپ کردن به پودر قهوه درون پورتا فیلتر وارد می کنید، یکسان باشد. بهترین حالت قرار دادن دست در حالت 90 درجه است تا نیرو در تمام سطح یکنواخت پخش شود.

تمام سطح دستگاه تمپر قهوه باید به یکباره وارد پورتا فیلتر شده و از یک لبه وارد نکنید.

برای اینکه سطح پودر قهوه درون پورتا فیلتر کاملا صاف شود تمپر را به درستی داخل پورتا فیلتر قرار دهید. در غیر این صورت سطح صاف مورد نظر را نخواهید داشت.

ویژگی‌های مهم در راهنمای خرید تمپر قهوه

برای خرید تمپر قهوه به این ویژگی ها دقت کنید :

اندازه یا قطر تمپر

تمپرها در اندازه های مختلف بسته به سایز پورتا فیلتر وجود دارند.

قطر آنها از 48 تا 58 میلی متر است. اغلب دستگاههای اسپرسو از سایز 58 استفاده می کنند.

وزن تمپر

وزن تمپر برای فشرده سازی پودر قهوه بسیار مهم است. معمولا باریستاهای حرفه ای از تمپر با وزن حدود یک پوند استفاده می کنند. چون معتقدند وزن آن مناسب است و خیلی سنگین نیست و کار با آن بسیار راحت است.

جنس تمپر

تمپرها از جنس پلاستیک و استیل ضد زنگ ساخته شده اند.

تمپر پلاستیکی سبک است و کار با آن راحت است. اما ممکن است بعد از مدتی سطح صاف آن از بین رفته و کج شود. همینطور چون پلاستیک چگالی کمی دارد و سبک است ممکن است نیروی لازم برای

فشرده سازی را به خوبی وارد نکند.

تمپرهایی که از جنس استیل ساخته شده اند، کیفیت بالاتری دارند و مشکلات تمپرهای پلاستیکی را ندارند. به همین دلیل باریستاها جنس استیل ضد زنگ را توصیه می کنند.

انواع سطح تمپر

سطح تمپرها با هم متفاوت است. در این قسمت سطح های مختلف تمپرها را معرفی می کنیم :

تمپر قهوه با سطح صاف

سطح تخت

سطح بعضی از تمپرها کاملا صاف و یکدست است. به همین دلیل هنگام تمپ کردن سطح با پودر قهوه یکسان در تماس است.

سطح محدب

تمپر قهوه سطح محدب باعث می شوند لبه های بیرونی هم صاف شوند. از این مدل معمولا باریستاهای حرفه ای استفاده می کنند. چون فشرده سازی پودر قهوه با این سطح کمی دشوار است.

نیمه محدب

تمپرهای با سطح نیمه محدب لبه های خمیده و میانه صاف دارند. در واقع آنها بین سطح صاف و محدب هستند. در این مدل سطح قسمت وسط به میزان بیشتری فشرده می شود.

سطح شیاردار

این مدل تمپر یک سری شیارهای دایره ای شکل در سطح خود دارند که باعث می شوند جریان حرکت آب کنترل شود.

به دلیل اینکه شستن این مدل کمی دشوار است معمولا طرفدار زیادی ندارد.

سخن پایانی

تمپر قهوه یکی از دستگاههای ضروری برای داشتن یک قهوه بسیار خوش طعم با کیفیت بالا است. البته شما با استفاده مرتب از این دستگاه و با تجربه کردن می توانید به درستی پودر قهوه را تمپ کنید.

شما می توانید این وسیله کاربردی را از یک فروشگاه قهوه خریداری کنید همچنین میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 80 درصد، خرید قهوه ربوستا 60 درصد ، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر کافی میت و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *