مقاله های قهوه

فوم شیر یا کف شیر و روشهای تهیه آن

لیوان قهوه با فوم شیر

فوم شیر یا کف شیر را اغلب روی نوشیدنی های گرم که در کافی شاپ ها سرو می شود می بینید. در کافی شاپ ها برای تهیه بعضی نوشیدنی ها مانند لاته، کاپوچینو، موکا، ماکیاتو و … از شیر بدون فوم استفاده می کنند. شیری که فوم گیری باشد غلیظ تر است و باعث می شود کیفیت نوشیدنی شما بالاتر برود. در عین حال از کف شیر هم می توانید برای روی نوشیدنی استفاده کنید.

برای تهیه کف شیر نیاز به ابزار خاصی دارید. بدون ابزار امکان فوم گیری وجود ندارد. تهیه آن هم چندان کار آسانی نیست. در این مقاله درباره روشهای تهیه فوم یا کف شیر صحبت می کنیم. و با ابزار مورد نیاز برای تهیه آن آشنا می شویم.

در فرایند فوم گیری شیر هوا به داخل شیر نفوذ کرده و بوسیله پروتئین های موجود در شیر احاطه می شود. در نتیجه این هوا نمی تواند از شیر خارج شود و نهایتا شیر قوام بیشتری می گیرد. و کف شیر هم تولید می شود. در این فرایند شیر غلیظ تر شده و به دلیل آزاد شدن قند آن شیرین تر می شود.

شیر های با درصد چربی کمتر (حدود 2 درصد) بهتر فوم گیری شده و کف آن ها ثبات بیشتری دارد.

تهیه فوم شیر با اسپرسوساز

در کافی شاپ ها برای تهیه کف شیر از دستگاههای کف ساز استفاده می شود. در ادامه مطلب روشهای تهیه شیر در خانه را بررسی می کنیم.

طرز تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

فرنچ پرس یک ابزار شبیه به ماگ است که یک اهرم روی درب آن وجود دارد. فرنچ پرس برای دم کردن انواع نوشیدنی ها مانند چای، قهوه و دمنوش های مختلف استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای آن فوم گیری شیر است.

در مرحله اول شیر را گرم کنید. دمای شیر باید حدود 60 درجه سانتی گراد باشد. می توانید روی شعله یا درون مایکروویو شیر را گرم کنید.

بعد از گرم شدن آن را درون فرنچ پرس بریزید. بلافاصله اهرم فرنچ پرس را حرکت دهید. بالا و پایین کردن اهرم باعث می شود شیر از صافی که سر اهرم وجود دارد عبور کند. در نتیجه شیر شروع به کف کردن می کند. بعد از مدت زمان کوتاهی فوم شیر در فرنچ پرس ایجاد می شود.

درب فرنچ پرس را باز کرده و کف شیر را از روی آن بردارید. برای تهیه برخی نوشیدنی ها مانند کاپوچینو یا لاته از این فوم استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که مقدار شیر داخل فرنچ پرس به اندازه ای باشد که فضای کافی برای تهیه کف شیر در بالای فرنچ پرس وجود داشته باشد.

فوم گیری شیر با استفاده از دستگاه اسپرسوساز

در کافی شاپ ها برای تهیه کف شیر از دستگاه اسپرسوساز استفاده می شود. این دستگاهها قابلیت هایی دارند که کف شیر را با آنها می توان تهیه کرد.

  1. در مرحله اول شیر را داخل پارچ مخصوص دستگاه بریزید. شیر باید سرد باشد. شیر سرد در دستگاه اسپرسو فوم و کیفیت بهتری دارد.
  2. دسته بخار دستگاه اسپرسوساز را داخل پارچ قرار دهید. با فشار دادن دکمه بخار شیر شروع به گرم شدن می کند.
  3. همانطور که دمای شیر و پارچ افزایش پیدا می کند شیر شروع به کف کردن می کند.
  4. وقتی دمای شیر به حدود 65 تا 70 درجه رسید دکمه بخار دستگاه اسپرسو ساز را خاموش کنید.
  5. فوم شیر در قسمت بالای ظرف جمع می شود و می توان برای انواع نوشیدنی ها از آن استفاده کرد.

طرز تهیه فوم شیربا مایکروویو

برای تهیه کف شیر با مایکروویو به یک شیشه خالی درب دار نیاز دارید. می توانید از شیشه های سس یا مربا استفاده کنید. شیر سرد را درون شیشه ریخته و شروع به تکان دادن کنید. حدود نصف شیشه را از شیر پر کنید. حدود 45 ثانیه این کار را انجام دهید. تکان دادن شیشه باعث می شود هوای داخل شیشه بیشتر شده و حجم آن افزایش یابد.

سپس شیشه را به مدت 40 ثانیه داخل مایکروویو قرار دهید. دقت کنید دمای شیر نباید زیاد بالا رود. چون کیفیت کف شیر و شیر فوم گرفته نامطلوب می شود.

بعد از این مدت کف شیر روی شیشه قابل مشاهده است. کف را برداشته و برای نوشیدنی های مختلف از آن استفاده می کند.

کف ساز شیر با استفاده از همزن

یکی از ابزارها برای تهیه فوم شیر همزن های دستی هستند. برای تهیه کف شیر با این همزن ها شیر را داخل شیر جوش ریخته و روی حرارت مستقیم قرار دهید. با همزن دستی حین گرم شدن شیر شروع به هم زدن کنید تا کف روی شیر ایجاد شود. وقتی کف مناسب ایجاد شد شعله را خاموش کنید. دقت کنید در این روش دمای شیر نباید زیاد بالا برود.

ایراد این روش وقت گیر بودن آن است. چون زمان زیادی برای تهیه فوم در این روشها صرف می شود در کافی شاپ ها از آنها استفاده نمی شود.

تهیه فوم شیر با همزن اهرمی

تهیه فوم شیر با استفاده از دستگاه کف شیرساز دستی پمپی

ابزار کف ساز شیر پمپی تقریبا مانند فرنچ پرس است. برای تهیه شیر با این ابزار ابتدا شیر را گرم کنید. سپس شیر را داخل ظرف کف ساز بریزید و پمپ ابزار را روی ظرف قرار داده و بالا و پایین کنید. حدود 20 ثانیه این کار را انجام دهید. فوم شیر آماده است. دقت کنید چون ظرف کف ساز فلزی است شیر گرم بدنه آن را داغ می کند. حتما از یک دستمال برای نگه داشتن ظرف استفاده کنید.

تهیه فوم شیر با دستگاه کف ساز اهرمی دستی

یکی دیگر از ابزارها برای تهیه کف شیر کف ساز اهرمی است که با باتری کار می کند. استفاده از این دستگاه بسیار راحت است. کافیست شیر گرم را داخل لیوان ریخته و دستگاه را روشن کنید. شیر را به صورت دورانی هم بزنید تا کف روی آن به دست آید. کف شیر به راحتی قابل مشاهده است. به آرامی آن را برداشته و برای انواع نوشیدنی ها از آن استفاده کنید.

تهیه فوم شیر با مخلوط کن

اگر به مخلوط کن دسترسی دارید می توانید با آن شیر فوم گیری و کف شیر درست کنید. برای این کار شیر را گرم کنید سپس شیر را تا جایی داخل مخلوط کن بریزید که فضای کافی برای کف شیر وجود داشته باشد. سپس دستگاه را روشن کنید و زمان بدهید تا کف شیر ایجاد شود.

جمع بندی

بسیاری از نوشیدنی های قهوه با شیر و فوم شیر تهیه می شوند. معمولا شیرهای کم چرب و بدون لاکتوز فوم بهتری ایجاد می کنند. همانطور که گفته شد شیر فوم گرفته کیفیت نوشیدنی را به دلیل غلظت و شیرینی بیشتر بالا می برد. در این مطلب طرز تهیه فوم شیر با دستگاههای مختلف را بررسی کردیم. شما علاوه بر خرید قهوه می توانید با یکی از این دستگاهها در منزل کف شیر را درست کنید و در نوشیدنی های قهوه از آن استفاده کنید.

شما می‌توانید برای خرید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 80 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 60 درصد ، خرید کاپوچینو، خرید پودر هات چاکلت و… به فروشگاه قهوه کویز مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *