مقاله های قهوه

دستگاه قهوه ساز و طرز تهیه قهوه با آن

دستگاه قهوه ساز و دانه های قهوه

دستگاه قهوه ساز برای تهیه انواع نوشیدنی قهوه استفاده می شود. امروزه خرید قهوه عربیکا 60 درصد به عنوان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان به‌حساب می آید. در نتیجه محبوبیت قهوه صنعت قهوه پیشرفت چشمگیری کرده است. قهوه جوش های دستی و برقی زیادی وارد بازار شدند و تهیه قهوه را برای دوستداران آن روز به روز راحتتر کرده اند.

تهیه قهوه با قهوه ساز بسیار راحت است. کافی است طرز کار با آن را یاد بگیرید. به راحتی می توانید در خانه یک فنجان قهوه خوش طعم مطابق با ذائقه خود تهیه و میل کنید.

در این مقاله با انواع دستگاه قهوه ساز و تهیه قهوه با آنها آشنا خواهیم شد.

دستگاه قهوه ساز خانگی، فیلتری، اتوماتیک یا برقی چیست؟

این قهوه ساز یک سبد فیلتر دارد که پودر قهوه درون آن قرار می گیرد و یک مخزن آب دارد که آب را روی قهوه می ریزد. کار با این قهوه ساز دشوار نیست فقط باید آن را روشن کرد. آب به درون سبد پرتا فیلتر می رود و وارد پودر قهوه می شود. در نهایت عصاره گیری قهوه شروع می شود و قهوه دم آوری می شود.

برندهای زیادی دستگاه قهوه ساز را ساخته اند. برندهای دلونگی، فلورا، فیلیپس، بوش و … از این جمله اند. قهوه سازهایی که این برندها تولید کردند از نظر ساز و کار شبیه به هم هستند. اما طراحی آنها با هم متفاوت است. در نهایت کار با آنها بسیار ساده و راحت است.

باید دستگاه را روشن کنید آب درون مخزن دستگاه داغ می شود. سپس آب داغ به درون سبد پرتا فیلتر می رود و وارد قهوه می شود. قهوه عصاره گیری می شود و به راحتی قهوه دم آوری می شود.

تهیه قهوه با دستگاه قهوه ساز

دستگاه قهوه ساز و دو فنجان قهوه

مواد و وسایل مورد نیاز برای تهیه قهوه با قهوه ساز

  • دستگاه قهوه ساز
  • فیلتر کاغذی (پلاستیکی) مخصوص دستگاه
  • پودر قهوه با میزان رست مدیوم و درجه آسیاب متوسط
  • آب

طرز تهیه قهوه با قهوه ساز

همانطور که اشاره شد تهیه قهوه با این دستگاه بسیار ساده و راحت است. در واقع شما قرار نیست کار خاصی انجام دهید و فقط باید کار با دستگاه را بلد باشید. افرادی که وقت کافی برای تهیه قهوه ندارند با خرید یک دستگاه به راحتی می توانند هر روز صبح یک قهوه خوشمزه و دلپذیر را تهیه و میل کنید.

روش کار با این دستگاه بدین صورت است :

در مرحله اول باید آب را داخل مخزن دستگاه بریزید و پودر قهوه را نیز درون سبد پرتا فیلتر دستگاه بریزید.

در مرحله بعد دستگاه را روشن می کنید. فرآیند عصاره گیری قهوه شروع می شود و قهوه دم آوری می شود و وارد قوری مخصوص در دستگاه می ریزد.

به همین سادگی قهوه با دستگاه قهوه ساز آماده می شود. می توانید آن را داخل فنجان بریزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

مقدار پودر قهوه در قهوه ساز :

دانه های قهوه باید ابتدا برای استفاده در قهوه ساز به میزان مناسب آسیاب شوند. درجه آسیاب بهتر است مدیوم باشد یعنی نه خیلی ریز مانند آرد باشند و نه خیلی درشت مانند قهوه ای که در فرنچ استفاده می شود باشند. تقریبا درجه آسیاب مانند دانه های شکر باشد.

اندازه قهوه ای که استفاده می کنید معمولا 20 گرم پودر قهوه به ازا هر 300 میلی لیتر آب است. البته هیچ استانداردی وجود ندارد و اندازه پودر قهوه کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. اگر مایلید قهوه شما قوی تر و غلیظ تر باشد از میزان قهوه بیشتری استفاده کنید و اگر قهوه سبک تر با طعم ملایم را دوست دارید اندازه پودر قهوه را کمتر در نظر بگیرید.

استفاده از فیلتر کاغذی قهوه در قهوه ساز

دستگاههای قهوه ساز در درون خود یک فیلتر از جنس پلاستیک دارند. اما می توان به جای این فیلتر از یک فیلتر کاغذی استفاده کرد. فیلترهای کاغذی نسبت به فیلترهای پلاستیکی مزیت هایی دارند.

استفاده از فیلترهای کاغذی بسیار راحت است و تهیه قهوه سریع تر انجام می شود. این فیلترها یک بار مصرف بوده و بعد از هر بار استفاده دور ریخته می شوند. قیمت آنها هم ارزان و به صرفه است. فیلترهای کاغذی روغن قهوه را نیز می گیرند و از افزایش کلسترول خون جلوگیری می کنند. اما فیلترهای پلاستیکی باید مرتب شسته شوند و بعد از چند بار استفاده رنگ آنها زرد می شود. این فیلترها روغن قهوه را جذب نمی کنند.

از معایب فیلترهای کاغذی این است که قهوه نهایی ممکن است طعم کاغذ بگیرد. اما این مشکل یک راه حل دارد به این ترتیب که فیلتر کاغذی را درون دستگاه قهوه ساز قرار می دهیم. دستگاه را روشن می کنیم و قوری را برمی داریم تا فیلتر توسط آب داغ دستگاه خیس شود. سپس قوری را در دستگاه قرار می دهیم تا آب داخل آن بریزید. آب را دور بریزید.

با این روش بوی کاغذ فیلتر از بین می رود و قوری هم گرم می شود. قهوه تهیه شده با قهوه ساز را قهوه دمی یا فیلتری می گویند.

نکات تهیه قهوه با قهوه ساز

فیلترهای کاغذی قهوه را می توانید از فروشگاههایی که تجهیزات قهوه را به فروش می رسانند خریداری کنید. از آنجا که این فیلترها یک بار مصرف هستند بلافاصله بعد از دم آوری قهوه فیلتر کاغذی را از دستگاه خارج کنید و دور بریزید.

برای این که قهوه شما سریع سرد نشود بهتر است قبل از ریختن پودر قهوه در دستگاه مخزن آن را به آب پر کنید و دستگاه را روشن کنید تا قوری، فیلتر و … با آب داغ گرم شوند.

دستگاه قهوه ساز و شیرینی

بعضی از دستگاههای قهوه ساز مجهز به سیستم گرم کن قوری هستند. بدین صورت که قهوه داخل قوری تا مدتی گرم می ماند. البته بهتر است قهوه بلافاصله بعد از دم آوری مصرف شود.

شما می توانید با قهوه ساز یک قهوه سنگین با کافئین بالا تهیه کنید. بدین ترتیب که قوری را بردارید و سپس دستگاه را که پودر قهوه و آب درون آن قرار دارند روشن کنید تا عصاره گیری انجام شود. با این روش قهوه و آب به مدت طولانی تری عصاره گیری می شوند. هر زمان که به نظرتان قهوه به اندازه کافی غلیظ است قوری را در زیر دستگاه قرار دهید تا قهوه درون آن بریزد.

بهتر است در حین استفاده از دستگاه درب بالای آن باز بماند تا بخار در آن جمع نشود.

باید هر چند وقت یک بار قهوه ساز خود را رسوب زدایی کنید. برای این کار مقداری سرکه سفید را داخل مخزن آب دستگاه ریخته و دستگاه را روشن کنید تا دستگاه رسوب زدایی شود و آب و سرکه کاملا از دستگاه خارج شوند.

جمع بندی

دستگاه قهوه ساز به راحتی و در مدت زمان کوتاهی یک فنجان قهوه را برای شما آماده می کند. البته بهتر است در خرید قهوه دقت کنید تا یک قهوه خوش عطر و طعم را مطابق با ذائقه خود خریداری کنید. خرید قهوه ربوستا 70 درصد با کیفیت در این دستگاهها به بهترین شکل دم آوری می شوند و یک فنجان قهوه خوشمزه و دلپذیر را برای شما به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *