مقاله های قهوه

قهوه ترک و تهیه آن با شیرجوش

قهوه جوش و فنجان قهوه ترک و دانه های قهوه

قهوه ترک یکی از مجبوب ترین نوشیدنی ها در دنیاست. این نوشیدنی با عطر و طعم مطبوع و دلنشین یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها در کافی شاپ هاست.

این قهوه همانطور که از نامش مشخص است از کشور ترکیه است. این نوشیدنی اولین بار از سوریه به استانبول رفت و بعد از آن در ترکیه عضو جدایی ناپذیر زندگی مردم شد. به طوریکه یکی از اصلی ترین نوشیدنی هایی شد که در دربار عثمانی و در مهمانی های خاص آنها سرو می شد. امروزه هم این قهوه در خانواده ها بسیار طرفدار دارد.

اغلب خانم ها نحوه دم کردن آن را به خوبی یاد می گیرند. این قهوه در سال 2013 ثبت آثار غیر ملموس یونسکو شد.

برای تهیه این قهوه از یک قهوه جوش خاص به نام ایبریک استفاده می کنند. طراحی ایبریک به این صورت است که دهانه اش باریک است و فوم مناسب و قوام بهتری به قهوه می دهد.

ایبریک و یک فنجان قهوه ترک

تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک :

  • پودر قهوه : 2 قاشق غذاخوری
  • آب سرد : یک پیمانه
  • شکر : یک قاشق غذاخوری
  • یخ : دو قطعه
  • شیرجوش یا قهوه جوش

طرز تهیه قهوه ترک :

در مرحله اول باید مواد را مخلوط کنید. پودر قهوه را داخل شیرجوش می ریزیم و به آن شکر اضافه می کنیم. میزان شکر بستگی به ذائقه شما دارد. البته می توانید بعد از آماده شدن فنجان قهوه به آن شکر اضافه کنید.

یک پیمانه آب را به قهوه و شکر اضافه کرده و خوب هم میزنیم. باید این مخلوط را خوب هم بزنید تا صاف و یک دست شود و به صورت گلوله نباشد. بعد یخ را به آن اضافه می کنیم.

شیرجوش را که حاوی شکر و آب را روی شعله گاز ملایم و کم قرار می دهیم. در این مرحله اصلا قهوه را هم نزنید. صبر کنید تا عطر قهوه بلند شده و در فضا بپیچد. وقتی روی قهوه فوم ایجاد شد به آرامی مقداری از آن را برداشته و داخل فنجان بریزید.

اجازه دهید که قهوه جوش آمده و بالا بیاید. بلافاصله از روی گاز بردارید و آن را داخل فنجان بریزد.

چند نکته مهم درباره قهوه ترک

  • وقتی شیر جوش را روی گاز قرار می دهید توجه داشته باشید که شعله اجاق کم باشد. به محض بالا آمدن قهوه از روی شعله بردارید. اگر قهوه بجوشد ممکن است طعم سوختگی بگیرد.
  • بعد از اینکه شیر جوش را از روی شعله برداشتید چند لحظه صبر کنید تا قهوه در شیر جوش ته نشین شود. سپس به آرامی آن را سرو کنید.
  • میزان پودر قهوه در این نوشیدنی بستگی به ذائقه شما دارد. اگر دوست دارید قهوه شما تلخ و غلیظ باشد میزان قهوه مصرفی را زیاد کنید. اما اگر دوست دارید تلخی آن کمتر و رقیق تر باشد میزان پودر قهوه را کمتر کنید.
  • میزان آب استفاده شده در قهوه ترک را کمی بیشتر از یک پیمانه در نظر بگیرید. چون یک مقدار آب در حین آماده شدن قهوه بخار می شود.
  • می توانید به قهوه ترک طعم هایی مانند پودر هل و پودر کاکائو و … اضافه کنید.
  • استفاده از شکر در این نوشیدنی بستگی به ذائقه فرد می تواند کم یا زیاد شود. حتی می توانید اصلا شکر اضافه نکنید.
  • در صورت جوشیدن قهوه ترک علاوه بر طعم سوختگی، فوم قهوه نیز از بین می رود.
  • استفاده از یخ فرایند دم آوری را طولانی تر می کند و بدین ترتیب فوم قهوه بیشتر و قوام آن بهتر خواهد شد.
  • می توانید با استفاده از دستگاه اسپرسو هم قهوه ترک را تهیه کنید.

تهیه قهوه ترک با شیر

مواد لازم برای تهیه قهوه ترک :

  • قهوه ترک : یک قاشق غذاخوری (10 گرم)
  • شیر : یک پیمانه
  • شکر : به میزان دلخواه

طرز تهیه قهوه ترک :

ابتدا پودر قهوه، شیر سرد و شکر را مخلوط کرده خوب هم می زنیم. باید پودر قهوه کاملا داخل شیر حل شود.

سپس قهوه جوش را روی شعله ملایم قرار می دهیم. دیگر نیازی به هم زدن نیست. صبر کنید تا فوم روی قهوه تشکیل شود.

وقتی قهوه جوش آمده و بالا آمد بلافاصله از روی شعله بردارید. چند لحظه صبر کنید و بعد به آرامی قهوه را درون فنجان سرو کنید.

ریختن قهوه ترک در فنجان

خواص قهوه ترک

قهوه ترک خواص زیادی دارد. این قهوه برای لاغری و کاهش وزن استفاده می شود. این قهوه انرژی لازم برای فعالیت های ورزشی را فراهم می کند. به همین دلیل اغلب ورزشکاران قبل از فعالیت بدنی از این قهوه استفاده می کنند.

همچنین قهوه ترک چربی های اشباع شده در بدن را هنگام فعالیت بدنی می سوزاند. این قهوه برای مو هم بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهد که این قهوه برای مردان هم بسیار مفید است.

نکات تکمیلی درباره قهوه ترک

هنگام آسیاب کردن قهوه ترک باید کاملا پودر شود. در واقع درجه آسیاب آن نسبت به اسپرسو که درشت تر است بالاتر است.

معمولا از قهوه عربیکا تلخ برای این قهوه استفاده می شود.

این قهوه حالت خامه ای با فوم غلیظ روی آن دارد. اگر حین دم کشیدن آن را هم بزنید فوم آن از بین می رود. همینطور اگر قهوه بجوشد هم فوم آن از بین می رود هم طعم سوختگی و تلخی می گیرد.

این قهوه باید با حرارت بسیار ملایم روی شعله دم بکشد. تقریبا حدود 7 تا 9 دقیقه طول می کشد تا قهوه آماده شود. پس لطفا صبور باشید و در این مدت زمان کاملا حواستان به نوشیدنی باشد.

بهترین ابزار برای تهیه این قهوه ایبریک (جزوه) است. اما اگر ایبریک ندارید از یک شیرجوش کوچک برای تهیه آن استفاده کنید. بهتر است شیرجوش بلند باشد.

بهترین ظرف برای سرو قهوه ترک استفاده از یک فنجان کوچک است.

سخن پایانی

قهوه ترک یکی از نوشیدنی های بسیار پرطرفدار در کل جهان است. البته عطر و طعم این قهوه بستگی به نوع قهوه ای دارد که خریداری می کنید. بهتر است در هنگام خرید قهوه برای این نوشیدنی دقت کنید.

این قهوه را می توانید بسته به ذائقه تان همانطور که گفته شد با شکر یا شیر میل کنید. در این مطلب هر آنچه نیاز بود راجع به قهوه ترک و طرز تهیه آن را بررسی کردیم. امیدوارم مفید بوده باشد.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش قهوه فوری کاسیک ، فروش قهوه ترک کلاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *