مقاله های قهوه

جرم گیری دستگاههای اسپرسو و رسوب زدایی و تمیز کردن آنها

جرم گیری و تمیز کردن وسایل دستگاه اسپرسو

جرم گیری دستگاههای اسپرسو یکی از نکات کلیدی و مهم برای تهیه قهوه است. تمیز کردن منظم این دستگاهها و رسوب زدایی آنها باعث می شود عطر و طعم قهوه بهتر می شود. علاوه بر آن تمیز کردن منظم آنها باعث بالا رفتن طول عمر دستگاه می شود.

اگر جزو کسانی هستید که مرتب قهوه می نوشید رسوب زدایی و تمیز کردن مداوم دستگاه اسپرسو اهمیت زیادی دارد. عدم داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه تمیز کردن و رسوب زدایی این دستگاهها باعث وارد شدن هزینه زیاد می شود. و کیفیت قهوه را پایین می آورد. توصیه می شود سالانه دو تا سه بار دستگاههای اسپرسو رسوب زدایی شوند.

بعضی از این دستگاهها مجهز به سیستم تمیز کننده و رسوب گیر هستند. با وجود این سیستم بهتر است هر چند وقت یک بار به صورت دستی نیز تمیز شوند. اما دستگاههایی که این سیستم را ندارند باید به طور مداوم رسوب زدایی و تمیز شوند.

مایع جرم گیر دستگاه اسپرسو

اهمیت جرم گیری و تمیز کاری دستگاه های اسپرسو ساز

عوامل زیادی در طعم و کیفیت یک فنجان قهوه تاثیر گذار است. نوع قهوه و منطقه کشت دانه ها، نحوه ذخیره کردن و نگهداری دانه ها، درجه رست دانه ها، میزان آسیاب، نحوه دم آوری، دمای آب و مقدار آن و … همگی در طعم و کیفیت قهوه موثر هستند. اما اگر دستگاه اسپرسو شما رسوب داشته باشد حتی اگر تمام فاکتورها را در نظر بگیرید باز هم قهوه شما بی کیفیت خواهد شد.

پس جرم گیری دستگاههای اسپرسو اهمیت زیادی دارد. اکنون دلایلی که برای رسوب زدایی دستگاه اهمیت دارد را بررسی می کنیم.

عصاره گیری و طعم بهتر قهوه

اگر دستگاه اسپرسو ساز به خوبی رسوب زدایی نشود دمای دم آوری برای فنجان های قهوه تغییر کرده و در نتیجه طعم فنجان ها متفاوت خواهد شد. وقتی دمای آب در عصاره گیری قهوه افزایش می یابد طعم تلخی یا شیرینی قهوه و غلظت آن افزایش می یابد اما میزان اسیدیته قهوه کمتر می شود. اگر دستگاه اسپرسو ساز جرم داشته باشد دمای آب کاهش پیدا می کند و اسیدیته قهوه در زمان دم آوری افزایش می یابد. در نتیجه کیفیت و طعم قهوه به شدت کاهش می یابد.

همینطور ممکن است مقداری از رسوب وارد قهوه شده و روی طعم قهوه تاثیر منفی بگذارد. بنابراین اگر دستگاههای اسپرسو به طور مداوم جرم گیری شوند عصاره گیری قهوه بهتر انجام می شود و طعم و کیفیت قهوه بهتر خواهد شد.

طولانی تر شدن عمر دستگاه اسپرسو

وقتی دستگاه اسپرسو جرم می گیرد این رسوبات داخل لوله های دستگاه جمع می شوند. و باعث مسدود شدن جریان آب به درون قهوه می شود. بعد از مدتی این رسوبات باعث می شود نازل بخار دستگاه و یا قسمت های مختلف آن خراب شود. بنابراین جرم گیری دستگاههای اسپرسو به صورت مرتب و سالیانه باعث می شود دستگاه نیاز به تعمیر پیدا نکند و طول عمر مفید آن بیشتر شود.

طبق مطالب گفته شده رسوب زدایی دستگاههای اسپرسو اهمیت زیادی دارد. این جرم گیری در عین حال که عمر مفید دستگاه را بیشتر می کند باعث می شود طعم و کیفیت قهوه تغییر نکند و تمام فنجان های قهوه طعم و کیفیت یکسان و عالی داشته باشند.

چند بار باید دستگاههای اسپرسو را رسوب زدایی کرد؟

رسوب زدایی دستگاههای اسپرسو به میزان استفاده از دستگاه در طول روز و میزان سختی آب بستگی دارد. سختی آب در مناطق مختلف با هم متفاوت است. آب سخت باعث می شود دستگاه زودتر رسوب بگیرد.

  • اگر سختی آب بالا باشد و میزان استفاده از دستگاه کمتر از شش بار در طول روز باشد حتما باید هر سه تا چهار ماه یک بار دستگاه جرم گیری شود.
  • اگر سختی آب بالا باشد و میزان استفاده از دستگاه بیشتر از شش بار در طول روز باشد باید هر سه هفته یک بار دستگاه جرم گیری شود.
  • در صورت پایین بودن سختی آب و استفاده بیش از شش بار در طول روز دستگاه باید هر دو ماه یک بار جرم گیری شود.

حال باید ببینیم دستگاههای اسپرسو به چه روش هایی جرم گیری می شوند؟

رسوب زدایی دستگاههای اسپرسو با استفاده از اسید سیتریک

برای جرم گیری دستگاههای اسپرسو با اسید سیتریک کافیست دو قاشق غذاخوری از این اسید را با یک لیتر آب مخلوط کنید. سپس مخلوط آب و اسید سیتریک را داخل بویلر دستگاه اسپرسو بریزید. دستگاه را روشن کنید و بعد از اتمام کار این آب را تخلیه کنید. دقت کنید تمام قسمت های دستگاه اسپرسو از جمله نازل بخار دستگاه کاملا با این مخلوط رسوب زدایی شود.

مخلوط آب و اسید سیتریک مشکلی برای سلامتی بدن به وجود نمی آورد و شما می توانید حتی کمی از آن را بچشید. اگر سختی آب منطقه شما بالاست می توانید از اسید سیتریک بیشتری برای جرم گیری و تمیز کردن دستگاه استفاده کرد.

جرم گیری دستگاه اسپرسو با سرکه و اسید سیتریک

رسوب زدایی دستگاههای اسپرسو با استفاده از سرکه

عده ای برای جرم گیری بعضی وسایل منزل مانند سماور از سرکه استفاده می کنند. نوع سرکه برای رسوب زدایی چندان تفاوتی نمی کند و شما می توانید از انواع سرکه های طبیعی یا صنعتی برای جرم گیری استفاده کنید. اما سرکه استاندارد برای رسوب زدایی دستگاههای اسپرسو سرکه سفید است.

برای استفاده از سرکه باید آن را با آب مخلوط کرده و داخل بویلر دستگاه بریزید. بعد از روشن شدن دستگاه مخلوط آب و سرکه را از تمامی قسمت های دستگاه از جمله نازل بخار و لوله های کوچک درون دستگاه عبور دهید. وقتی آب از طریق گروپ دستگاه تخلیه شد دوباره دستگاه را با آب روشن کنید تا سرکه به جا مانده در دستگاه کاملا خارج شود. وقتی آب برای خارج کردن سرکه از دستگاه خارج می شود رنگ آن کمی متفاوت است. با این کار دستگاه اسپرسو کاملا تمیز می شود و سرکه به جا مانده و رسوبات دستگاه کاملا خارج می شوند.

جمع بندی

دستگاههای اسپرسو بعد از مدتی استفاده رسوب می گیرند. این رسوبات با جمع شدن در دستگاه باعث انسداد لوله های موجود در دستگاه و پایین آمدن دمای دم آوری و اختلال در فرایند عصاره گیری قهوه می شود. با این اتفاق علاوه بر کاهش کیفیت و طعم قهوه عمر دستگاه هم کم خواهد شد. بنابراین جرم گیری دستگاههای اسپرسو امری بسیار ضروری است.

اگر شما جزو علاقمندان قهوه هستید و روزانه از دستگاههای اسپرسو ساز برای تهیه قهوه استفاده می کنید. دقت کنید علاوه بر خرید قهوه با کیفیت و مطابق با ذائقه تان به رسوب زدایی دستگاه هم توجه کنید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا 80 درصد، فروش دانه و پودر قهوه عربیکا 60 درصد، فروش پودر هات چاکلت و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *