مقاله های قهوه

خطاهای تاثیرگذار بر کیفیت قهوه در کافی شاپ ها

دستگاه قهوه ساز و یک فنجان قهوه و دانه های قهوه

خطاهای تاثیرگذار بر کیفیت قهوه در کافی شاپ ها را نمی توان نادیده گرفت. کسانی که تصمیم می گیرند یک کافی شاپ داشته باشند باید به نکات زیادی توجه کنند. اولین و مهمترین مرحله خرید قهوه باکیفیت و خوش عطر است. در این راستا به تمام مراحل فرایند قهوه از نوع آن، منطقه محل رویش قهوه، رست مناسب دانه های قهوه، میزان آسیاب دانه ها و عوامل زیاد دیگری باید توجه و اطلاعات داشته باشند. در این صورت می توانند نیاز مشتری را تامین کنند و در کا خود موفق باشند.

اما بعضی از صاحبین کافی شاپ ها به برخی نکات مهم درباره قهوه توجه نمی کنند. این خطاها بر کیفیت قهوه تاثیر منفی می گذارد.

در این مقاله چهار خطایی که کافی شاپ ها انجام داده و بر کیفیت و طعم قهوه تاثیر گذار است را بررسی می کنیم.

خطای اول : انبار کردن نادرست دانه های قهوه

یکی از مهمترین نکات در مورد دانه های قهوه نگهداری صحیح آن ها به هنگام ذخیره کردن می باشد. دانه های قهوه باید دور از گرما، نور و رطوبت در جای تاریک، خشک و خنک نگهداری شوند.

مالک کافی شاپ Billy’s Bar Espresso در سیدنی استرالیا به نام بیلی توسکاس یکی از موفق ترین افراد بوده است که به طور میانگین در هفته حدود 150 کیلوگرم مصرف قهوه دارد. او می داند که نگهداری و ذخیره دانه های قهوه چه قدر می تواند اهمیت داشته باشد.

بیلی توسکاس می گوید : ما بسته های قهوه را در یک زیر زمین تاریک و خنک با دمای پایدار نگهداری می کنیم و از پاکت های سوپاپ دار یک طرفه استفاده می کنیم. اگر دانه های قهوه برشته در معرض نور خورشید یا مکانهای گرم مانند آشپزخانه قرار بگیرند. دانه های قهوه بر اثر حرارت روغن پس می دهند و طعم آن ها تغییر می کند.

فنجان قهوه و کیفیت قهوه

یکی از خطاهای تاثیرگذار بر کیفیت قهوه نحوه نادرست انبار کردن و ذخیره دانه های قهوه برشته می باشد. البته شرایط آب و هوایی مناطق مختلف را هم باید در نگهداری دانه های قهوه مد نظر داشت. قهوه برای اینکه در زمان دم آوری تازه تر و طعم مطلوب تری داشته باشد باید مدتی بعد از رست دانه ها استراحت کند. شرایط آب و هوایی زمان استراحت را تغییر می دهد. به عنوان مثال در شهر سیدنی استرالیا نوسان دمای زیادی بین تابستان و زمستان وجود دارد. بیلی توسکاس معمولا 5 روز تا یک هفته استراحت در فصل تابستان و دو هفته در فصل زمستان را برای دانه ها در نظر می گیرد.

خطای دوم : غفلت در نظافت روزانه ابزار و دستگاههای قهوه ساز

اغلب کافه ها از دستگاههای اسپرسو ساز حرفه ای با قیمت بالا استفاده می کنند. اما باید به این نکته توجه کنند که نگهداری این دستگاهها بسیار اهمیت دارد. شستشوی به موقع و تمیز نگه داشتن روزانه این دستگاهها و چکاپ به موقع باعث می شود عمر دستگاه بالا رفته و کیفیت قهوه در 5000 امین فنجان هم مانند اولین فنجان باشد.

مدیر فنی کمپانی United Supplies آقای مارتین در سیدنی استرالیا معتقد است : دستگاههای اسپرسو ساز باید روزانه توسط پرسنل مراقبت و تمیز شوند و در سال دو بار توسط تکنیسین ها تمیز شده و بعضی قطعات مانند هد گروپ ها، صفحه نمایش، نازل بخار و … تعویض شود. بعضی قطعات ایمنی دستگاه هم باید به صورت سالانه بازرسی شوند.

برای اینکه دستگاهها به مشکلی برخورد نکنند و هزینه زیادی را متحمل نشوند باید یک سری فرایند توسط باریستاها به صورت مداوم انجام شود.

این فرایندها عبارتند از :

  • بعد از دم آوری قهوه دکمه هد گروپ را فلاش کنید تا اگر موادی در دستگاه باقی مانده خارج شوند.
  • برای اینکه قهوه در دستگاه نسوزد بعد از چند شات یا فنجان آن سبد فیلتر را از دستگاه خارج کنید.
  • هر روز پورتا فیلتر و گروپ هدها را شستشو داده و کاملا تمیز کنید.
  • هنگام استفاده از نازل بخار دستگاه حتما بعد از استفاده آن را تمیز بشویید.
  • بهتر است قهوه به صورت روزانه آسیاب و مصرف شود.
  • قهوه یا مایعات دیگر را درون دستگاه نگهداری نکنید. این کار باعث بروز نشتی در دستگاه خواهد شد.
  • صفحه نمایش دستگاه اسپرسوساز را هر چند وقت یک بار تمیز کنید.

خطای سوم : بی توجهی به دمای جوش دستگاه اسپرسو ساز

یکی دیگر از خطاهای تاثیرگذار بر کیفیت قهوه غفلت از دمای دم آوری قهوه است. دمای جوش دستگاه بسیار مهم است اما با برخی دستگاههای تخصصی می توان آن را اندازه گرفت. بعضی از دستگاههای اسپرسوساز قابلیت تنظیم دما را دارند.

اما اگر تنظیمات آب جوش دستگاه به هر دلیلی به هم بخورد. این دما بر کیفیت قهوه، سرعت استخراج قهوه از دستگاه و مزه های ترکیبی تاثیر زیادی می گذارد. هر نوشیدنی قهوه به دمای آب جوش خاصی نیاز دارد. یکی از مربیان قهوه به نام ملیتا می گوید : ترکیب های مختلف دماهای آب جوش متفاوتی نیاز دارند هر چند در یک دستگاه قهوه ساز یکسان تهیه شوند. به عقیده ملیتا شما با تست کردن طعم قهوه می توانید متوجه تنظیم دمای آب جوش باشید که آیا مناسب است یا خیر. تست قهوه معمولا توسط یک تیم که مسئول تامین قهوه است انجام می شود.

دستگاه قهوه ساز و تاثیر آب بر کیفیت قهوه

البته دقت کنید که ممکن است هوای سرد در زمستان بر روی آب جوش تاثیر بگذارد. و در نتیجه بر کیفیت و طعم قهوه تاثیر می گذارد.

خطای چهارم : تست نکردن کیفیت آب مصرفی

برای تهیه یک قهوه با کیفیت و خوش طعم باید از یک آب اکسیژن دار مناسب استفاده کنید که تمیز بوده و فاقد هر گونه رسوبات و مواد آلی باشد. در عین حال حاوی میزان مناسبی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و بی کربنات باشد. اگر آب معدنی به مقدار زیاد از این مواد داشته باشد باعث ایجاد گچ و رسوب در دستگاه شده و قهوه طعم گچ می گیرد. اگر مقدار مواد معدنی کم باشد طعم قهوه ترش و مانند سرکه خواهد شد.

مناطق مختلف سختی و املاح شیمیایی متفاوتی در آب خود دارند. بهتر است اطلاعات لازم درباره آب منطقه خود را به دست آورید. یکی از بهترین راهها برای تهیه آب مناسب استفاده از دستگاه تسویه آب مجهز به فیلتر کربن اکتیو یا اسموز معکوس می باشد.

در نهایت به طور مداوم از سیستم های فیلتراسیون مناسب استفاده کنید.

جمع بندی

باریستاها در کافی شاپ ها مسئول تهیه و سرو قهوه برای مشتریان خود هستند. آنها باید به تمام نکات مانند خرید قهوه، میزان رست دانه ها، درجه آسیاب و تمام آنچه باید درباره قهوه اتفاق بیفتد دقت می کنند. اگر باریستاها به خطاهای تاثیرگذار بر کیفیت قهوه هم دقت کنند می توانند بهترین قهوه را برای مشتریان خود سرو کنند.

همانطور که گفته شد خرید قهوه باکیفیت، تاثیر بسیار مهمی در طعم قهوه شما دارد برای خرید قهوه‌های ربوستا و عربیکا با درصدهای گوناگون مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 70 درصد ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک و… میتوانید به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *