مقاله های قهوه

دانه قهوه پی بی (Peaberry) چیست؟

دانه های قهوه پی بی

قهوه پی بی نوعی از قهوه است که به صورت جهش یافته می باشد و با قهوه های معمولی تفاوت دارد. این نوع قهوه یک دانه گرد شبیه نخود دارد و از قهوه های دیگر کمی شیرین تر است.

در این مقاله در مورد این دانه های قهوه بیشتر آشنا خواهید شد.

دانه قهوه پی بی (PEABERRY) چیست و چگونه تشکیل می شود؟

قهوه پی بی (Peaberry) همانطور که اشاره شد یک نوع گیلاس قهوه است که به طور طبیعی جهش یافته است. در نتیجه این جهش یک دانه بزرگ تر در فضای دانه رشد می کند. بنابراین درون آن بر خلاف سایر قهوه ها که دو دانه دارند یک دانه بوجود می آید. و سایز آن از دانه های قهوه معمولی کوچک تر است.

حدود 5 تا 10 درصد برداشت قهوه مربوط به قهوه پی بی است. دانه های قهوه با استفاده از یک غربال به جای ماشین آلات بر اساس وزن و اندازه جداسازی می شوند.

این قهوه در اسپانیا با نام کارالولیو (caracolillo) خوانده می شود. و علت این نام تک دانه بودن این قهوه و نداشتن قل دوم است. و چون این نوع قهوه از دیگر قهوه ها کوچک تر وگرد است به آن پی بی (Peaberry) می گویند.

دو عدد دانه قهوه

آیا دانه های پی بی بهتر از دانه های معمولی است؟

همانطور که گفته شد درون گیلاس قهوه پی بی فقط یک دانه است و به همین دلیل از سایر دانه های قهوه که دو دانه هستند کوچک تر و همین طور متراکم تر است. و به علت داشتن این ویژگی دانه ها هنگام برشته شدن به طور یکنواخت برشته شده و عطر و طعم بهتری پیدا می کنند.

قهوه سازهای حرفه ای و بعضی طرفداران قهوه معتقدند چون قهوه پی بی تک دانه است تمام مواد مغذی گیلاس قهوه را گرفته و به همین دلیل از سایر قهوه ها شیرین تر است و کافئین بیشتری دارد.

برخی طرفداران قهوه می گویند دانه قهوه پی بی می تواند یک فنجان قهوه باکیفیت و باعطر و طعم مطبوع و لذت بخش برای شما بوجود بیاورد. البته تحقیقات زیادی روی این نوع قهوه انجام نشده اما با توجه به تحقیقات موجود هنوز ثابت نشده واقعا قهوه پی بی با کیفیت تر است یا فقط از نظر ژنتیک با سایر قهوه ها متفاوت است.

بر اساس تحقیقات انجام شده کیفیت انواع دانه های قهوه به کیفیت روش کشاورزی بستگی دارد. همین طور که می دانید کیفیت تمام قهوه ها و همینطور قهوه پی بی به کشت، ارتفاع و همینطور روش رست، کنترل کیفیت انجام شده و دم کردن درست بستگی دارد.

تولید کنندگان قهوه باید کیفیت شیوه کشاورزی را در اولویت کار خود قرار دهند و با منسجم کردن روش تولید قهوه با کیفیتی را تولید کنند.

چه چیزی دانه قهوه پی بی را منحصر به فرد می کند؟

مهمترین خصیصه قهوه پی بی این است که این دانه ها کمیاب هستند. امروزه تولید قهوه در سراسر دنیا افزایش چشمگیری داشته و با این افزایش تولید قهوه پی بی هم که حدود 5 درصد قهوه جهان را تشکیل می دهد زیاد شده است.

البته کمیاب بودن این نوع قهوه در بین همتایان خود باعث شده که قهوه پی بی ارزش و قیمت بالاتری داشته باشد.

قهوه پی بی به دلیل تک دانه بودن و همینطور شکل گرد آن هنگام برشته شدن گرما را به طور یکنواخت جذب کرده و دانه ها یکسان برشته می شوند و همین موضوع باعث می شود که این نوع قهوه عطر و طعم بهتری داشته باشد.

دانه قهوه پی بی کجا رشد می کند؟

قهوه پی بی (Peaberry) در تمام نقاطی که قهوه های دیگر مانند عربیکا و ربوستا رشد می کنند می تواند رشد کند. البته قهوه پی بی ربوستا در جاهایی که قهوه ربوستا رشد می کند و قهوه پی بی عربیکا در نقاطی که عربیکا رشد می کند قابل پرورش دادن هستند.

این نوع قهوه در بعضی مناطق مانند تانزانیا، برزیل، جامائیکا و کونا بیشتر تولید می شود. چون در این مکان ها تجهیزاتی که لازم است تا این دانه های قهوه را از دانه های معمولی جدا کنند، فراهم است.

پاکت مخصوص قهوه

رست کردن قهوه پی بی

برای اینکه دانه های قهوه نتیجه بهتری داشته باشند جدای از کیفیت خوب یا بد، باید به درستی و با یک روش مناسب، رست خوب شده باشند.

برای رست کردن قهوه پی بی نکات مهمی وجود دارد که به آنها می پردازیم :

  • اولین نکته جدا کردن دانه های پی بی از دانه های معمولی است. این جداسازی معمولا بلافاصله بعد از فرایند برداشت انجام می شود.
  • دانه های قهوه پی بی از نظر چگالی و اندازه با دانه های قهوه معمولی متفاوت هستند. چون گرما به صورت متفاوت به سراسر دان انتقال می یابد باعث اختلاف این نوع قهوه در چگونگی رست شدن و همینطور سرعت رست می شود.
  • برای رست کردن قهوه پی بی بهتر است از دستگاه درام استفاده شود. چون رست کردن این قهوه از سایر قهوه ها دشوارتر است.
  • بر اساس تحقیقات انجام شده قهوه پی بی کرک اول زودتری نسبت به بقیه دارد. و به همین دلیل به توجه بیشتری در زمان رست شدن نیاز دارد و همین موضوع باعث کیفیت بالای این محصول می شود.
  • قهوه پی بی به دلیل تفاوت شکل ظاهری آن با قهوه های معمولی، طعم متفاوتی نیز دارد. و اسیدی تر است و همچنین وزن آن هم از سایر قهوه ها سبک تر است.
  • این قهوه به دلیل پرورش در مناطق خاص، برای حمل و نقل به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد.

خرید قهوه پی بری

قهوه پی بی (Peaberry) در سراسر دنیا و همچنین در ابران برای فروش عرضه می شود. اما خرید آن از هر جایی ممکن است به صرفه نباشد. بهتر است برای خرید قهوه پی بی آن را از مراکز مجاز و یا

فروشگاههای آنلاین معتبر خریداری کنید.

سخن آخر

قهوه پی بی یکی از قهوه های کمیاب است که به دلیل تک دانه بودن و شکل خاص خود مورد توجه قهوه سازهای حرفه ای و دوستداران قهوه قرار گرفته است.

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این جواهر کمیاب آشنا کنیم و همینطور نحوه رست کردن آن را بررسی کردیم. امیدوارم مفید واقع شده باشد.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *