مقاله های قهوه

مهارت باریستا| چند توصیه کلیدی برای باریستا

باریستا و مهارت او در سرو قهوه

مهارت باریستا در یک کافی شاپ مشخص می شود. مهم ترین دلیل اغلب افراد برای انتخاب کافی شاپ نوشیدنی قهوه ای است که توسط باریستا تهیه و سرو می شود. امروزه صنعت قهوه در جهان پیشرفت زیادی کرده است و نوشیدنی قهوه در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. پیشرفت این صنعت باعث درک افراد بیشتری از طعم این جواهرات ارزشمند است.

هر چند دلایل زیادی برای رفتن به کافی شاپ وجود دارد اما مهمترین نکته صرف یک فنجان قهوه خوش طعم است که باریستا با هنر خود آن را تهیه می کند. به همین دلیل کافیست یک بار هنر باریستا را در استخراج طعم قهوه در یک کافی شاپ حس کنید.

باریستا و مهارت او در کافی شاپ

در این مقاله چند توصیه کلیدی به باریستا ارائه می دهیم تا بتواند مشتری را جذب کند و مشتری دوباره به کافی شاپ برگردد.

مهارت باریستا در تمیز نگه داشتن کافه

یکی از نکات کلیدی که مشتریان زیادی را به خود جذب می کند این است که کافه همیشه تمیز باشد. منظور از تمیز بودن تمام میز و صندلی ها، کف راهرو ورودی و داخل کافی شاپ، آشپزخانه و تمام تجهیزاتی که در آشپزخانه است را شامل می شود.

وقتی افراد به یک کافی شاپ تمیز مراجعه می کنند قطعا برای آنها بسیار لذت بخش است. تمیز بودن حس خوبی به افراد می دهد و برداشت آنها از کافی شاپ بسیار خوب خواهد بود. این مسئله باعث می شود مشتری بعنوان یک نکته مثبت دوباره کافه را انتخاب کند و حتی به دوستانشان هم معرفی می کنند.

خوشرویی و لبخند باریستا

یکی از مهارت های باریستا این است که در مقابل مشتری اخلاق خوب داشته باشد و با خوشرویی و لبخند با آنها برخورد کند. در واقع یک باریستا باید ریلکس باشد و به افرادی که در کافه هستند نیز آرامش بدهد. او می تواند با طمانینه جواب سوالات مشتریان را درباره نوع قهوه ای که سرو می کند و هر آنچه مشتری می پرسد جواب دهد.

وقتی مشتری در کافی شاپ با برخورد خوشایند باریستا مواجه می شود و در کنار آن با یک قهوه خوش طعم و دلچسب مواجه می شود حس بسیار خوبی پیدا می کند و حتما دوباره کافه را انتخاب می کند. حالا اگر باریستا اخلاق خوبی نداشته باشد و مرتبا در حال داد و فریاد باشد حتی اگر قهوه خوش طعمی را هم سرو کند باز هم مشتری برداشت خوبی ندارد. در نتیجه احتمالا دوباره به آن کافی شاپ بر نمی گردد.

نظم و انضباط در کافی شاپ

وقتی فردی به یک کافی شاپ می رود و با یک بی نظمی و شلختگی مواجه می شود قطعا حس بسیار بدی پیدا می کند. پس یکی از مهارت های باریستا ایجاد نظم در کافه و قرار دادن هر چیزی در جایی مشخص است.

البته این موضوع به نظم فکری و ذهنی باریستا هم ربط دارد. وقتی باریستا ذهنی مشغول داشته باشد قطعا نمی تواند نظم لازم را به کافی شاپ بدهد. بنابراین توصیه میکنیم ذهن خود را آرام کنید و سعی کنید تمام فضای کافه مرتب باشد و هر چیزی سر جای مشخص قرار بگیرد. در این صورت مشتری حس بسیار خوبی می گیرد.

اعتماد بنفس بالا و اطمینان داشتن به خود

کسانی که به کافی شاپ می روند دوست دارند با یک باریستا مواجه شوند که به کار خود اطمینان کافی داشته باشد. حتما مشتری می تواند تشخیص دهد باریستا اعتماد بنفس لازم را دارد یا خیر. بنابراین توصیه می کنیم حتی اگر به کار خود اطمینان کافی ندارید حداقل طوری رفتار کنید که به کار خود مطمئن هستید. با این کار مشتری احساس رضایت پیدا می کند.

البته هنگام خرید قهوه از کیفیت قهوه ای که خریداری می کنید اطمینان حاصل کنید. هنگام دم آوری قهوه هم با اعتماد بنفس قهوه را آماده و برای مشتری سرو کنید. در این صورت مشتری به شما اعتماد پیدا می کند و در اولین برداشت حس خوبی پیدا می کند.

شخصیت شناسی افراد در کافی شاپ توسط باریستا

یک مهارت باریستا شناختن شخصیت افراد مختلف و ارتباط برقرار کردن با آنها است. افراد مختلفی بعد از دغدغه های زیاد و یک روز پرتنش به کافی شاپ می روند. اگر باریستا با گرمی با آنها برخورد کند و در لحظه ورود با آنها ارتباط صمیمی برقرار کند. این ارتباط کمک می کند که تنش افراد کم شود و احساس راحتی و آرامش پیدا کند. وقتی افراد با چنین فردی برخورد می کنند خستگی آنها در می رود و تمایل پیدا می کنند دوباره این حس را تجربه کنند.

باریستا در کافی شاپ و سرو قهوه برای مشتری

البته این کار نیاز به مهارت زیادی دارد. زیرا افراد زیادی هم تمایل ندارند با دیگران سریع ارتباط بگیرند. بخصوص افرادی که به شدت درونگرا هستند.

انعطاف پذیر بودن و دقیق بودن باریستا

یکی از مهارت های باریستا انعطاف پذیر بودن است. اگر کافه بسیار شلوغ باشد و یک به هم ریختگی وجود داشته باشد باریستا باید صلاحیت لازم برای مدیریت کافی شاپ را داشته باشد تا هم بتواند به مشتریان سرویس لازم را بدهد و هم آنها را راضی نگه دارد. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که باریستا دقت لازم را داشته باشد.

باریستا باید در دم آوری قهوه، تمیز نگه داشتن کافه، بهداشت مواد و … دقیق باشد. وقتی دقت لازم در تمام این موارد را داشته باشد قطعا به بهترین نحو می تواند کافه را اداره کند و رضایت مشتریان را جلب کند.

البته باید به تمام جزئیات دقت کرد تا همه چیز را به خوبی بتوان کنترل کرد.

جمع بندی

صاحبان کافی شاپ باید به مهارت باریستا توجه کنند. یک باریستای ماهر بیشترین تاثیر گذاری را در جذب مشتری دارد. البته مهم ترین مهارت باریستا تهیه قهوه و شیوه دم آوری آن است. اما در کنار این ویژگی ها باید به مهارت هایی که ذکر شد هم توجه شود. اگر باریستا بتواند از همه لحاظ با مشتری ارتباط خوبی بگیرد قطعا افراد بیشتری را به کافه جذب می کند.

علاوه بر مهارت باریستا، خرید مواد اولیه باکیفیت نیز تاثیر بسیار زیادی بر روی طعم قهوه می‌گذارد، برای خرید قهوه ربوستا و عربیکا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد، خرید قهوه عربیکا 100 درصد، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه کلاسیک، خرید پودر کافی میت، خرید پودر هات چاکلت ، خرید پودر کاپوچینو و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *