مقاله های قهوه

زنگ برگ قهوه چیست؟| استفاده از قارچ کش برای درمان زنگ برگ

زنگ برگ گیاه قهوه

زنگ برگ قهوه در واقع نوعی قارچ است که گیاهان قهوه را تخریب می کند. این قارچ مخرب تقریبا در زمین های کشاورزی کل جهان به غیر از جزایر هاوایی می باشد. این قارچ به صورت یک هاگ یا لکه های زرد رنگ روی برگ گیاهان قهوه به وجود می آید.

قارچ زنگ برگ به سرعت در کل مزرعه و زمین کشاورزی پخش می شود و باعث آلودگی همه گیاهان می شود. بنابراین وقتی لکه های زرد هاگ مانند روی برگ درختان قهوه ظاهر شود بلافاصله باید مزرعه سم زدایی شود.

بهترین راه برای درمان این قارچ استفاده از قارچ کش های مناسب است. در این مقاله با انواع قارچ کش و روش استفاده از آن ها آشنا خواهید شد.

فنجان قهوه و برگ های زنگ برگ گرفته

درمان زنگ برگ با قارچ کش های بر پایه مس

بیماری زنگ برگ قهوه از راههای مختلف مانند باد، باران، تماس انسان و حتی ابزارآلات و تجهیزات کشاورزی به سرعت انتقال می یابد. معمولا توصیه می شود پیشگیری لازم را انجام دهید تا مزرعه قهوه به این آلودگی دچار نشود. اما حتی با وجود احتیاط و پیشگیری امکان گسترش این قارچ وجود دارد.

قارچ کش های بر پایه مس برای سم زدایی گیاهان قهوه به منظور پاک شدن از زنگ برگ استفاده می شوند. معمولا در اوایل آلودگی گیاهان به این بیماری از قارچ کش های مسی استفاده می شود. اگر آلودگی در کل مزرعه پخش شده باشد از قارچ کش های سیستمیک که یک نوع ترکیبی و بر پایه مس هستند برای شیوع گسترده استفاده می شود.

البته بالا رفتن بیش از اندازه و کنترل نشده سطح مس در خاک می تواند برای گیاهان قهوه بسیار ضرر داشته باشد. زیرا خود سم تولید می کند. بنابراین توصیه می شود از قارچ کش های مسی در مواردی که کل مزرعه به زنگ برگ قهوه مبتلا شده استفاده کنید. چون در صورت آلودگی زیاد می توان استفاده از قارچ کش مسی را توجیه کرد.

هزینه قارچ کش برای زنگ برگ

یکی از مدیران آسیب شناسی گیاهی به نام آلوارو گایتان معتقد است اغلب کشاورزان وقتی با آلودگی مواجه می شوند مدتی صبر می کنند. و مایل به پرداخت هزینه نیستند تا آلودگی تقریبا ده درصد مزرعه را فرا گیرد. در این زمان شروع به استفاده از قارچ کش می کنند اما تقریبا دیر شده و آلودگی تمام مزرعه را فرا می گیرد. بهتر است به محض دیدن اولین نشانه های زنگ برگ قهوه اقدامات پیشگیرانه سریع انجام شود.

برای درمان زنگ برگ باید از قارچ کش مناسب استفاده کرد. این قارچ کش بر اساس درمان گیاه، مدت زمان و میزان استفاده از قارچ کش هزینه های متفاوتی دارد. گاهی نیاز است از قارچ کش چند بار استفاده کرد. قیمت این قارچ کش ها از 100 تا 400 دلار در هر هکتار زمین متغیر است.

یکی از بنیان گذاران کمپانی Truth trading به نام کریس استاری که جزو تولید کنندگان قهوه در گواتمالا است عنوان می کند : زمانی که در یک مزرعه قهوه قارچ زنگ برگ مشاهده می شود به سرعت از مزرعه بازدید می کنیم. اگر میزان قارچ مخرب زیاد باشد به سرعت شروع به سم زدایی با قارچ کش می کنیم. البته این مناطق چند بار مورد بازدید قرار می گیرند تا این بیماری کاملا درمان شود.

کریس استاری معتقد است وقتی زنگ برگ قهوه در یک مزرعه مشاهده شد کل مزرعه باید با قارچ کش سم زدایی شود. چون آلودگی خیلی سریع به کل مزرعه منتقل می شود. در عین حال سعی می کنند راههای تماس را که یکی از روش های انتقال است کم کنند. معمولا از قارچ کش ترکیبی که ترکیب سولفات مس و هیدرات کلسیم (بوردو) است استفاده می کنند.

قارچ کش های سیستمیک برای درمان زنگ برگ

معمولا قارچ کش های مسی برای درمان زنگ برگ قهوه به صورت گسترده مناسب نیستند. وقتی آلودگی کل مزرعه را فرا می گیرد بهترین قارچ کش ها برای سم زدایی قارچ کش های سیستمیک هستند. قارچ کش سیستمیک ترکیبی بر پایه مس است. بهترین قارچ کش ها برای درمان این قارچ مخرب ترازول و استروبیلورین هستند.

قارچ کش های سیستمیک از نوع طبیعی نیستند اما بر روی دانه های قهوه تاثیری نمی گذارند. مشکل بزرگ آنها بالا بردن میزان سطح مس در خاک است و چون افزایش مس در خاک باعث سمی شدن آن می شود و به محیط زیست و اکو سیستم ضرر زیادی می زند. هر چند امروزه قیمت آن به صرفه است اما قبلا بسیار گران بوده و هزینه زیادی را بر کشاورزان تحمیل می کرد.

قارچ کش سیستمیک برای درمان زنگ برگ قهوه بسیار موثر است. اما به دلیل ضرر بسیار زیاد به محیط زیست و اکو سیستم تولید کنندگان قهوه را در استفاده از آنها دچار تردید کرده اند. برای همین بسیاری از تولید کنندگان قهوه بعد از مشاهده زنگ برگ تمام جوانب را برای استفاده از قارچ کش در نظر گرفته و بررسی می کنند.

شیوه های طبیعی درمان زنگ برگ قهوه

یکی از راههای طبیعی برای درمان زنگ برگ قهوه استفاده از قارچ کش های طبیعی است. این قارچ های طبیعی هاگ های قارچ زنگ برگ را خورده و بدین ترتیب زنگ برگ نابود می شود. البته همانطور که می دانیم برگ ها مهمترین قسمت گیاهان هستند که عمل فتوسنتز را انجام می دهند. هر چند قارچ کش های طبیعی زنگ برگ را درمان می کنند اما چون برگ گیاه از بین می رود کل گیاه و میوه آن هم از بین می رود.

زنگ برگ قهوه

تحقیقات زیادی برای تولید قارچ کش های طبیعی انجام شده است. اما متاسفانه تا کنون هیچ کدام از ارگانیسم های طبیعی برای دفاع از گیاه قهوه در برابر زنگ برگ ها به مدت طولانی موثر نبوده اند. آن ها پس از مدت کوتاهی کارآیی خود را از دست می دهند.

برای استفاده از این قارچ کش ها باید یک تعادل بین تمام فاکتورها از قبیل هزینه، تاثیر بر روی محیط زیست و اکوسیستم و عوامل دیگر برقرار شود.

جمع بندی

زنگ برگ قهوه یک قارچ مخرب است که خیلی سریع شیوع پیدا می کند و کل مزرعه را درگیر می کند. برای درمان آن باید از قارچ کش های طبیعی و غیر طبیعی استفاده کرد. همه این قارچ کش ها اعم از طبیعی و غیر طبیعی نکات منفی زیادی برای استفاده دارند. بنابراین بهترین راه پیشگیری از این قارچ و کنترل سریع بیماری قبل آلودگی کل مزرعه است. قطعا هزینه پیشگیری بسیار کمتر از درمان خواهد بود.

وقتی برای خرید قهوه به یک فروشگاه قهوه مراجعه می کنید شاید متوجه نباشید دانه های قهوه چه مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده اند و با چه خطراتی مواجه شده اند تا به دست شما برسند.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه فوری کلاسیک ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید پودر کافی میت و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *