مقاله های قهوه

رابطه قهوه و قاعدگی

خانمی با درد قاعدگی

رابطه قهوه و قاعدگی در خانم ها را نمی توان نادیده گرفت. بسیاری از خانم ها به طور روزانه قهوه مصرف می کنند. اما باید به این نکته توجه کنند که مصرف قهوه در زمان پریود می تواند مشکلاتی را برای خانم ها بوجود آورد.

اغلب خانم ها در دوران قاعدگی دچار درد و استرس می شوند. هر چند میزان آن برای هر شخصی متفاوت است. دردهایی که خانم ها در دوران پریود با آن مواجه هستند می تواند دردهای شکمی و یا سر درد باشد. دردهای شکمی به دلیل انقباضات عضلانی بوجود می آیند. اما سردرد معمولا به دلیل تغییرات هورمونی در بدن خانم ها بوجود می آید.

مصرف قهوه به دلیل وجود کافئین بالا باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می شود و در نتیجه باعث گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی بیشتر می شود.

دلایل زیادی وجود دارد که مصرف قهوه را در دوران پریود به دلیل داشتن کافئین منع می کند. در این مقاله این دلایل را بررسی می کنیم.

چرا مصرف قهوه در دوران قاعدگی کمتر توصیه می شود؟

رابطه قهوه و قاعدگی به دلیل وجود کافئین قهوه مشکل ساز است. در واقع مصرف کافئین در دوران پریود توصیه نمی شود. مواد غذایی زیادی حاوی کافئین هستند مانند نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا، چای و بسیاری مواد دیگر بجز قهوه که حاوی کافئین بسیار بالا هستند و کافئین می تواند مشکلات زیادی را برای خانم ها در طول دوران قاعدگی بوجود آورد. بنابراین مصرف قهوه و دیگر موادی که کافئین دار هستند در طول دوره پریود توصیه نمی شود.

خانمی با درد قاعدگی و فنجان قهوه

در ادامه دلایل کاهش مصرف کافئین در دوران قاعدگی را شرح می دهیم.

کافئین باعث اختلال در خواب می شود

با شروع دروه قاعدگی در خانم ها تغییرات هورمونی در بدن آن ها بوجود می آید. سطح هورمون استروژن کاهش یافته و این نوسانات باعث کاهش سطح انرژی بدن می شوند. کمبود انرژی و خستگی مفرط در این دوران می تواند به دلیل کمبود آهن نیز باشد. بیشترین چیزی که در این زمان بدن با وجود خستگی و کمبود انرژی نیاز دارد استراحت و خواب کافی است. متاسفانه مصرف قهوه با کافئین بالا باعث اختلال در خواب می شود. بنابراین توصیه می شود از مصرف قهوه و نوشیدنی های کافئین دار در دوران قاعدگی پرهیز کنید تا خواب راحت و بهتری داشته باشید.

قهوه در قاعدگی می تواند بر روحیه شما تاثیر بگذارد

در طول دوران عادت ماهانه تغییرات هورمونی در بدن اتفاق می افتد. این تغییرات و به هم خوردن تعادل هورمون ها باعث تغییرات خلق و خو، بالا رفتن اضطراب، احساس ناراحتی و در برخی خانم ها گریه کردن می شود. از طرف دیگر مصرف کافئین بر روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته و باعث ترشح هورمون آدرنالین شده و در نتیجه سبب بالا رفتن اضطراب می شود. در واقع مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه در دوران قاعدگی باعث بدتر شدن شرایط روحی، عصبانیت و اضطراب بیشتر می شود.

تا اینجا متوجه شدیم رابطه قهوه و قاعدگی اصلا خوب نیست و در دوران عادت ماهانه بهتر است مصرف مواد کافئین دار کاهش پیدا کند. هر چند راههایی برای کاهش اضطراب ناشی از مصرف قهوه وجود دارد.

مصرف قهوه در قاعدگی باعث اختلال در هضم غذا می شود

اغلب خانم ها قبل از شروع دوره قاعدگی با مشکلاتی در دستگاه گوارش مواجه می شوند. این مشکلات مخصوصا در روده ها به دلیل رفتن مقدار زیادی خون به سمت شکم و دستگاه تولید مثل بوجود می آید. بنابراین روده ها در دوران پریود تنبل تر می شوند. مصرف قهوه و مواد کافئین دار به دلیل کاهش هورمون استروژن باعث انقباض روده ها شده و عبور مواد زائد را از آنها مختل می کند.

برخی خانم ها در روزهای قبل از قاعدگی با مشکلات بیشتری در روده ها مواجه شده و به اسهال مبتلا می شوند. در عین حال مصرف کافئین می تواند باعث تحریک روده ها و تسریع در هضم می شود. بنابراین اگر در این روزها با مشکل اسهال مواجه می شوید دقت کنید که مصرف قهوه و هر گونه مواد کافئین دار می تواند اوضاع را به شدت بدتر کند.

کافئین باعث کم شدن آب بدن می شود

بدن انسان ها به آب زیادی نیاز دارد. بدن خانم ها در دوران عادت ماهانه به آب بیشتری نیاز دارد. پس توصیه می شود در این دوران آب کافی بنوشید. قهوه خاصیت ادرار آوری طبیعی دارد. مصرف قهوه و کافئین باعث از دست رفتن آب زیادی از بدن می شود. کم شدن آب بدن می تواند دردهای عضلانی ناشی از قاعدگی را بیشتر کرده و احساس درد و ناراحتی بیشتری را تحمیل کند. از طرف دیگر اگر جزو خانم هایی هستید که در قبل و دوران پریود دچار اسهال می شوید نوشیدن قهوه و مواد کافئین دار به دلیل از دست دادن مفرط آب بدن بسیار خطرناک است.

بهتر است در طول دوران قاعدگی مصرف کافئین را کم کرده و آب معدنی را جایگزین آن کنید. بدین ترتیب بدن هیدراته شده و علائم و دردهای پریود کاهش می یابد.

مصرف قهوه در قاعدگی باعث کاهش جذب مواد مغذی می شود

یکی از نیازهای بدن در طول دوران قاعدگی دریافت مواد مغذی است. کمبود این مواد می تواند به بدن خانم ها آسیب بزند. بعنوان مثال منیزیم یک ماده ضروری برای بدن خانم ها در این دوران است که کمبود آن باعث دردهای عضلانی بیشتر، بالا رفتن اضطراب و تغییر در خلق و خو می شود. مصرف قهوه و مواد کافئین دار همانطور که گفته شد باعث زیاد شدن ادرار و کم شدن آب بدن می شود. همچنین با آبی که از بدن خارج می شود مقدار زیادی از املاح و مواد مغذی بدن هم دفع می شود.

بنابراین توصیه می شود در طول دوران عادت ماهانه از مصرف کافئین جدا اجتناب کنید و از نوشیدنی هایی استفاده کنید که حاوی مواد معدنی مهم مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و … هستند.

خانمی با درد قاعدگی و فنجان قهوه

مصرف قهوه می تواند مانع جذب آهن شود

رابطه قهوه و قاعدگی تنها به موارد بالا ختم نمی شود. مصرف قهوه در دوران پریود مانع جذب آهن می شود. به خصوص در چای و قهوه ماده ای به نام تانن از دسته پلی فنول ها وجود دارد که نه تنها مانع جذب آهن در بدن می شوند بلکه ذخیره آهن موجود در بدن را هم از بین می برند. در طول دوره عادت ماهانه به دلیل خارج شدن خون از بدن مقداری سطح آهن بدن کاهش می یابد. این موضوع باعث سرگیجه و افزایش خستگی در بدن می شود. بنابراین توصیه می شود در دوران قاعدگی در مصرف چای و قهوه دقت کنید.

میزان قهوه و بهترین نوع قهوه در طول دوران قاعدگی

همانطور که گفته شد رابطه قهوه و قاعدگی چندان مناسب نیست. اما برای کسانی که عادت به نوشیدن قهوه دارند میزان کم مصرف آن مشکلی ایجاد نمی کند. حتی یک فنجان قهوه می تواند حال شما را بهتر کند.

بهترین نوع قهوه ای که در طول دوره عادت ماهانه می توانید استفاده کنید قهوه عربیکا است. این قهوه نسبت به قهوه ربوستا کافئین کمتری دارد و ملایم تر است. همچنین حاوی پتاسیم است که برای خانم ها در این دوران بسیار مفید بوده و به تراکم استخوان ها کمک می کند. قهوه عربیکا با داشتن بعضی مواد مغذی به میزان کم می تواند برای خانم ها مفید بوده و انرژی به بدن می دهد.

جمع بندی

همان طور که گفته شد رابطه قهوه و قاعدگی چندان خوب نیست. اما برای کسانی که نمی توانند از این نوشیدنی دلپذیر دست بکشند توصیه می شود میزان مصرف آن را در طول دوران قاعدگی کاهش دهند. و بهتر است از قهوه های بدون کافئین یا با کافئین کمتر استفاده کنند.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید پودر کافی میت ، خرید پودر قهوه فوری گلد، خرید پودر قهوه سبز و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *