مقاله های قهوه

راهنمای قهوه آزمایی (چشیدن و بوییدن قهوه) برای افراد مبتدی

فنجان های قهوه برای قهوه آزمایی

راهنمای قهوه آزمایی به شما کمک می کند کیفیت و طعم قهوه را بهتر درک کنید. بررسی طعم قهوه از نظر چشایی و بویایی یکی از بهترین راهها برای شناخت طعم و کیفیت قهوه است. تمام کسانی که به نحوی با قهوه و صنعت قهوه در ارتباط هستند. مانند تولید کنندگان، کشاورزان، تاجران، رسترها و حتی مشتریان دائمی قهوه باید اطلاعاتی درباره آن بدست آورند هرچند به نظر دشوار باشد.

در این مقاله درباره آزمون چشایی و بویایی قهوه برای کسانی که مبتدی هستند و مایلند کام خود را بهبود ببخشند صحبت می کنیم.

قهوه‌آزمایی یک ضرورت صنعتی است

برای این که یک قهوه را بتوان به خوبی تحلیل کرد و از نظر کیفیت مورد ارزیابی قرار داد. یکی از بهترین روش ها می تواند قهوه آزمایی باشد. در قهوه آزمایی کیفیت کلی قهوه و همینطور تمام مشخصات فردی قهوه از نظر میزان اسیدیته، بدنه قهوه و تمام نکاتی که باید درباره قهوه بدانید مورد ارزیابی قرار می گیرد.

یکی از مدیران آموزش و آزمایشگاه قهوه The Crown: Royal Coffee Lab & Tasting Room به نام کریس کورنمان که دوره های قهوه آزمایی زیادی برای متخصصان و افراد مبتدی برگزار کرده است، می گوید : قهوه آزمایی یکی از بهترین، ساده ترین و کم هزینه ترین روش ها برای ارزیابی قهوه است.

معمولا در دوره های قهوه آزمایی انواع مختلفی از قهوه های متفاوت مورد بررسی قرار می گیرند. این قهوه ها می توانند از یک جای یکسان باشند اما نوع آنها متفاوت باشد. یا فرایند فرآوری آنها با هم تفاوت داشته باشد. به هر حال با مزه کردن قهوه و داشتن اطلاعات می توانید درباره تمام مشخصات قهوه اظهار نظر کنید.

آقایان در حال قهوه آزمایی

راهنمای قهوه آزمایی در ابتدا برای مشخص کردن عیب های احتمالی قهوه انجام می شد. اما در عین حال با مزه کردن قهوه می توان عطر و طعم آن را هم توصیف کرد.

برخی معتقدند در سال 1800 که یکی از پادشاهان در صدد خرید قهوه با کیفیت بود تصمیم گرفت با قهوه آزمایی درباره کیفیت، غلظت و دوام آن را تست کند. در سال 1999 یک سری مسابقات قهوه با قهوه آزمایی باعث بوجود آمدن انجمن تخصصی قهوه در آمریکا شد. انجمن تخصصی قهوه آمریکا توانست راهنمای قهوه آزمایی را طراحی کند که بسیار مورد توجه سایر انجمن های بین المللی در دنیا قرار گرفت.

امروزه در صنعت قهوه همانند پادشاهان قرن نوزدهم از قهوه آزمایی استفاده می کنند. کریس می گوید قهوه آزمایی یک زبان استاندارد در همه جا است که برای همه قابل فهم می باشد. در این اتفاق تمام کسانی که در زنجیره تامین قهوه هستند مانند کشاورزان، تاجران، رسترها و مصرف کنندگان با هم در ارتباط هستند. در نتیجه با بازخوردهای مناسب در اثر آزمون قهوه می توانند کیفیت قهوه را بالاتر ببرند.

چگونه قهوه‌آزمایی را انجام دهیم

برای انجام فرایند قهوه آزمایی باید یک سری کارها انجام داد. در این فرایند در واقع باید تفاوت بین قهوه های مختلف بررسی شود. و منظور نحوه دم آوری متفاوت قهوه نیست. این کار نسبتا ساده می باشد.

برای آزمون قهوه کارهای زیر را باید انجام دهید.

تجهیزات خود را جمع کنید.

برای تست قهوه به یک سری تجهیزات نیاز دارید. این تجهیزات شامل آب و کتری، فنجان، ترازو، آسیاب مخصوص قهوه، زمان سنج (یک یا دو عدد)، حوله، مداد، فرم های مخصوص قهوه آزمایی و یک میز با سطح بزرگ می باشند.

علاوه بر تجهیزات ذکر شده بهتر است اتاقی که برای این کار در نظر می گیرید آرام بوده و هیچ عطر و بوی خاصی در اتاق پراکنده نباشد. در عین حال نور کافی داشته و بدون مزاحمت باشد. با این فضا شرکت کنندگان می توانند بر نمونه های قهوه تمرکز بیشتری داشته باشند.

توصیه می شود تمام قهوه ها در فنجان های یکسان از نظر حجم و جنس آنها باشند. در این صورت می توان بهتر درباره آنها اظهار نظر کرد. و فنجان از جنس شیشه یا سرامیک دمای قهوه را در همه نمونه ها مثل هم نگه می دارد. برای همین باید فنجان ها جنس یکسانی داشته باشند.

فرم ارزیابی خود را درک کنید.

یک فرم راهنمای قهوه آزمایی وجود دارد که بهتر است اطلاعات لازم درباره آن را قبل از شروع قهوه آزمایی بدانید. در قهوه آزمایی باید بدانید چه اطلاعاتی را باید ثبت کنید. البته سازمان SCA یک فرم استاندارد قهوه آزمایی دارد که در اغلب این آزمون ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاجران قهوه در دفتر Royal’s Emeryville در قهوه آزمایی نمونه های قهوه را بر اساس حجم آنها و نه وزنشان تنظیم کرده و به روش ساده ای آنها را رد یا تایید می کنند. در این روش به ندرت نمونه های قهوه با هم ترکیب می شوند.

کاندیس مدیسون مدیر بخش برشته کاری شرکت Crown یک فرم ارزیابی مخصوص برای برشته کاری تهیه کرده است. در این ارزیابی فرمت قهوه کنترل شده مشخص است و بقیه نمونه های قهوه با آن سنجیده میشود.

پیشنهاد می کنیم قبل از قهوه آزمایی با فرمت فرم های ارزیابی را مورد بررسی قرار دهید.

آقایی در حال قهوه آزمایی

نمونه‌های خود را آماده کنید.

یک راهنمای قهوه آزمایی آماده کردن نمونه هایی است که باید ارزیابی شود. باید قبل از شروع کار آسیاب قهوه را کاملا تمیز کنید تا هیچ بو یا عطری از قهوه های قبل در آن نمانده باشد. نمونه های قهوه را قبل از آسیاب بو کنید و رایحه ای را که حس می کنید در فرم ارزیابی یادداشت کنید. سپس این دانه ها را آسیاب کرده و دم آوری کنید و دوباره عطر و بوی آنها را ثبت کنید.

متغیرهای زیادی وجود دارد که باعث درک بهتر عطر قهوه خواهد شد. به عنوان مثال درجه آسیاب قهوه، دمای آب و میزان مناسب آب و قهوه و…همگی فاکتورهایی هستند که تاثیر زیادی در قهوه آزمایی دارند.

چگونه از خطاهای متداول در قهوه آزمایی جلوگیری کنیم

قهوه آزمایی کار چندان سختی نیست. اما باید یک سری نکات رعایت شود. به عنوان مثال بحث کردن درباره طعم و بویی از قهوه را که درک می کنید می تواند باعث خطا برای بقیه شود. بهتر است طعم هایی را که درک می کنید یادداشت کرده و در آخر درباره آن بحث کنید.

خوردن مقدار زیادی قهوه می تواند شما را دچار خطا کند. چون مصرف کافئین زیاد به سرعت روی بدن تاثیر می گذارد. در نتیجه باعث تغییر ذائقه و درک نکردن عطر و طعم بقیه نمونه ها می شود. باید دقت کنید در حین قهوه آزمایی دچار گیجی و غرق شدن در رایحه های مختلف نشوید.

جمع بندی

هر چند قهوه آزمایی برای خرید قهوه در ابتدا استفاده می شد اما امروزه یکی از روش های معتبر ارزیابی دانه های قهوه از نظر طعم، عطر و بو، غلظت و دوام آن است. راهنمای قهوه آزمایی برای تاجران، رسترها، باریستاها و حتی مشتریان قهوه بسیار ضروری است و باعث می شود طعم قهوه را بهتر درک کنند.

شما می توانید انواع قهوه های باکیفیت مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید قهوه عربیکا 80 درصد ، خرید پودر قهوه سبز ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک ، خرید پودر فوری گلد، خرید پودر فوری کلاسیک و.. را از فروشگاه قهوه کویز خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *