مقاله های قهوه

رستر قهوه کیست و تخصص او چیست؟

رستر قهوه

رستر قهوه شخصی است که وظیفه برشته یا رست دانه ها را بر عهده دارد. دانه های سبز قهوه قبل از آسیاب باید رست یا برشته شوند تا طعم واقعی آنها مشخص شود. میزان رست دانه ها از نکات کلیدی در تهیه قهوه است. برای تهیه یک فنجان قهوه نکات زیادی را باید مد نظر گرفت تا قهوه نهایی طعم و کیفیت مطلوب را داشته باشد.

از آنجا که قهوه طرفداران زیادی دارد و در روزهای پر کار و پر از مشغله می تواند خستگی را از بین ببرد و انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را فراهم کند. از این رو تهیه یک فنجان قهوه نیاز به دقت و تمرکز زیادی در تمام مراحل به ویژه مرحله رست دانه های قهوه دارد.

رست مناسب دانه های قهوه باعث می شود که عطر و رایحه قهوه در فضا بپیچد و لذت نوشیدن قهوه را چند برابر کند.

رست کردن دانه های قهوه

برشته کردن دانه های قهوه یا همان رست دانه ها است. دانه قهوه درون میوه یا همان گیلاس قهوه قرار دارد. بعد از این که گیلاس های قهوه برداشت و دانه های سبز قهوه از دل آنها خارج شد باید دانه های سبز قهوه تمیز و خشک شوند. در این مرحله دانه ها بویی مانند بوی علف و گیاه دارند و بافت آنها تقریبا نرم است.

تولید کنندگان قهوه دانه های سبز قهوه را به روش صحیح ذخیره و در انبار نگهداری می کنند. برای این که دانه های سبز قهوه آماده و به دست مصرف کننده برسند باید برشته شوند. رست دانه ها باعث می شود تغییرات شیمیایی در اثر حرارت در دانه های سبز قهوه اتفاق بیفتد و عطر و طعم قهوه کاملا بیرون بیاید. البته میزان رست دانه ها متفاوت بوده و عطر و طعم دانه ها در رست های مختلف متفاوت است.

دستگاه رستر قهوه

دانه ها بعد از برشته شدن وزن آنها کاهش می یابد. دلیل آن بالا رفتن دما در دانه های قهوه و کاهش رطوبت در آنها است. بعد از این که دانه های قهوه به میزان مناسب رست شدند کاملا ترد می شوند. در این مرحله آماده آسیاب هستند.

رست دانه ها به میزان مناسب بسیار مهم است. دانه های قهوه اگر در مدت زمان خیلی کوتاه رست شوند طعم و مزه خامی می دهند و اگر زمان برشتگی آنها بیش از حد طولانی باشد طعم و مزه سوختگی می گیرند. در عین حال رست های مختلف باعث ایجاد طعم های متفاوت خواهد شد. بنابراین رست دانه های قهوه نیاز به یک فرد متخصص دارد که اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشد.

رستر قهوه کیست؟

رستر در واقع کسی است که مسئول رست کردن دانه های قهوه است. این شخص باید بتواند با دستگاه روستر که توسط آن دانه ها برشته می شوند به خوبی کار کند. البته کار با این دستگاه چندان دشوار نیست و نیاز به تخصص خاصی ندارد. آنچه مهم است میزان رست مناسب دانه های قهوه برای رسیدن به عطر و طعم مطلوب است.

تخصص رستر چیست؟

همانطور که اشاره شد کار کردن با دستگاه رستر چندان دشوار و سخت نیست. اما یک رستر قهوه باید دانش و مهارت کافی برای برشته کردن دانه های سبز قهوه داشته باشد. دانه های قهوه برای این که به یک طعم عالی و منحصربفرد داشته باشند باید به اندازه مناسب رست شوند. این کار نیاز به دانش و اطلاعات کافی درباره دانه های قهوه در مناطق مختلف دارد.

دانش رستر

در جهان دو نوع قهوه اصلی به نام عربیکا و ربوستا کشت می شود. انواع دیگر قهوه زیر مجموعه این دو نوع هستند. رستر قهوه باید اطلاعات و دانش کافی درباره انواع قهوه ها داشته باشد.

رستر باید اطلاعات دقیقی درباره منطقه رشد قهوه و نحوه ذخیره سازی دانه ها در آن منطقه و چگونگی خرید و فروش دانه ها داشته باشد.

داشتن دانش و اطلاعات دقیق درباره میزان رست های مختلف و کدهای مخصوص برشته کردن دانه های قهوه با دامنه های مختلف بسیار ضروری است.

میزان آسیاب قهوه هم از نکات مهمی است که رستر باید دانش کافی درباره آن داشته باشد. درجه آسیاب دانه های قهوه بسته به قهوه سازهای مختلف متفاوت بوده و به شش حالت زبر، متوسط، متوسط تا نرم، نرم، خیلی نرم و اندازه قهوه ترک تقسیم می شود.

مهارت های رستر

کنترل فرایند رست دانه ها مهارتی است که یک رستر باید داشته باشد. در فرایند برشته کردن دانه ها واکنش های شیمیایی زیادی ظرف مدت کوتاهی در دانه ها اتفاق می افتد. در عین حال درجه رست دانه ها برای رسیدن به طعم مطلوب هم بسیار مهم است. بنابراین یک رستر قهوه باید به دقت تمام مراحل رست قهوه را پایش کند.

یکی از نکات مهم هنگام رست دانه های قهوه سبز یک دست بودن دانه ها است. این موضوع باعث می شود دانه ها به صورت یکسان برشته شوند و در نتیجه طعم قهوه بسیار بهتر خواهد شد. بررسی دانه های سبز قهوه از نظر یکنواخت بودن بر عهده رستر می باشد.

یکی از مهارت های رستر مقایسه و ارزیابی دانه های قهوه از ظاهر، عطر و طعم از نظر حسی خواهد بود. با این کار می توان دانه های کیفیت پایین را از دانه های باکیفیت جدا می کند.

دستگاه رستر قهوه و آقایی در حال بررسی دانه های قهوه

رستر هم چنین با مهارت خاص دانه های قهوه را با توجه به ویژگی های آنها مانند اندازه، رنگ، طعم دانه ها، میزان رطوبت و اسیدیته آنها را ارزیابی و دسته بندی کند.

یکی دیگر از مهارت های رستر ترکیب دانه های قهوه مختلف و بوجود آوردن طعم های جدید است. این طعم های خاص می تواند بعد از آزمایش به عنوان طعم جدید معرفی شود.

بررسی شرایط تولید قهوه و منطبق بودن آن با استاندارد های جهانی از دیگر وظایف رستر است.

تجزیه و تحلیل دانه های قهوه بعد از رست و دم آوری آنها و ارزیابی دانه ها از نظر طعم، عطر، اسیدیته، بدنه، شیرینی و … بر عهده رستر است.

جمع بندی

رستر قهوه در واقع یک هنرمند واقعی است که می تواند عطر و طعم دانه های قهوه را از دل آنها بیرون کشیده و یک فنجان قهوه خوش طعم را برای شما به ارمغان بیاورد. پس هنگامی که برای خرید قهوه به فروشگاه می روید و قهوه مورد نظر خود را خریداری می کنید توجه کنید که برای رسیدن این قهوه رسترها زحمت زیادی کشیدند.

در این مقاله با رسترها و تخصص آنها آشنا شدیم.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 100 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 100 درصد ، خرید پودر قهوه سبز و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *