مقاله های قهوه

دابل اسپرسو یا دوپیو چیست؟|طرز تهیه دابل اسپرسو

دو فنجان دابل اسپرسو

دابل اسپرسو (Double espresso) یا دوپیو (Doppio) یک نوشیدنی ایتالیایی از خانواده اسپرسو است. این نوشیدنی در بین افرادی که مایلند یک فنجان قهوه قوی تر از اسپرسو سینگل را تجربه کنند بسیار پر طرفدار است. این نوشیدنی حجمی دو برابر اسپرسو سینگل دارد.

اسپرسو در واقع یک نوع روش دم آوری قهوه است. اولین بار دستگاههای اسپرسو ساز در ایتالیا اختراع شدند. به مرور این دستگاهها بهتر شدند تا امروزه دستگاههای اسپرسو ساز مدرن با تنوع بالا وارد بازار شدند.

دوپیو دو شات اسپرسو در یک فنجان یا شات است. میزان کافئین آن نسبت به اسپرسو سینگل بیشتر است و طعم قوی تری دارد.

دابل اسپرسو یا دوپیو چیست؟

دستگاه اسپرسو ساز یک سبد پورتا فیلتر دارد که پودر قهوه درون آن قرار می گیرد. و با نفوذ آب به درون پرتا فیلتر قهوه عصاره گیری می شود. اگر حدود 7 گرم پودر قهوه را درون سبد پرتا فیلتر دستگاه اسپرسو بریزید یک شات اسپرسو 25 میلی لیتر درست می شود. اگر دو برابر یعنی حدود 14 گرم پودر قهوه بریزید اسپرسو دوبل با حجم دو برابر حدود 50 میلی لیتر درست می شود.

یک لیوان دابل اسپرسو
حجم دابل اسپرسو بین 50 تا 60 میلی لیتر است

برای تهیه اسپرسو سینگل از سبد کوچک و برای اسپرسو دابل از سبد بزرگتر پرتا فیلتر باید استفاده کرد. چون حجم اسپرسو دوبل دو برابر حجم اسپرسو سینگل است.

طرز تهیه دابل اسپرسو

بهترین راه برای تهیه اسپرسو دوبل یا دوپیو استفاده از دستگاه اسپرسو ساز است. با این دستگاه یک قهوه دوپیو بسیار با کیفیت و طعم عالی تهیه می شود. در کافی شاپ ها برای تهیه قهوه اسپرسو دوبل از دستگاههای اسپرسو ساز استفاده می شود.

می توان با استفاده از موکاپات هم دابل اسپرسو را تهیه کرد. موکاپات در خانه یک قهوه اسپرسو دوبل با کیفیت و طعم عالی برای شما فراهم می کند.

طرز تهیه دابل اسپرسو با استفاده از موکاپات

برای تهیه اسپرسو دوبل با موکاپات شما باید اسپرسو را تهیه کنید. بستگی به حجم موکاپات میزان قهوه را در فنجان نسبت به اسپرسو سینگل دو برابر یعنی به اندازه دو شات در هر فنجان بریزید. به عنوان مثال اگر گنجایش موکاپات 4 کاپ است شما باید آن را در دو فنجان سرو کنید.

نکات تهیه دابل اسپرسو

برای تهیه اسپرسو دوبل بهتر است یک سری نکات رعایت شود تا قهوه شما طعم بهتر و کیفیت بالاتری داشته باشد.

  • دانه های رست شده قهوه را بلافاصله قبل از تهیه اسپرسو دوبل آسیاب کنید. این کار باعث می شود قهوه تازه تر و خوش طعم تر باشد. قهوه از قبل آسیاب شده بعد از مدتی عطر و کیفیت خود را از دست می دهد. بنابراین توصیه می شود حتما قبل از تهیه اسپرسو دانه های قهوه را آسیاب کنید تا طعم واقعی و عالی قهوه را تجربه کنید.
  • بهتر است از آب تصفیه شده بدون املاح برای تهیه دابل اسپرسو استفاده کنید. آب شیر کیفیت قهوه اسپرسو را به میزان زیادی پایین می آورد.
  • دستگاه اسپرسو ساز باید قبل از استفاده کاملا تمیز و پاکیزه باشد. بعد از هر بار استفاده دستگاه را کاملا تمیز کرده و قسمتهای قابل شستشو را تمیز بشورید. برای تهیه اسپرسو مطمئن باشید که دستگاه اسپرسوساز کاملا تمیز است. برای شستشوی دستگاه پودر یا قرص شستشو را داخل فیلتر مخصوص شستشو بریزید و دستگاه را کاملا تمیز کنید.

در صورتی که این نکات رعایت شود بی شک قهوه اسپرسو دوبل شما طعم و کیفیت بی نظیری خواهد داشت.

یک دابل اسپرسو با طعم عالی

برای این که طعم اسپرسو شما عالی باشد علاوه بر رعایت نکات بالا دقت کنید که برای تهیه یک اسپرسو دوبل باید یک زمان مناسب وقت بگذارید. این زمان نباید زیاد طولانی یا کوتاه باشد. یک اسپرسوی خوب طعم متعادلی از تلخی و اسیدیته بودن دارد. یعنی تلخی بیش از حد یا اسیدی بودن زیاد قهوه کیفیت آن را کاهش می دهد. اگر قهوه کامل و درست عصاره گیری شود طعم دلخواه آن به دست می آید.

لیوان دابل اسپرسو

نکات اصولی برای تهیه اسپرسو دوبل

فشار مناسب

میزان فشار دستگاه اسپرسو ساز بسیار مهم است. برای اینکه قهوه دابل اسپرسو طعم متعادل و مناسبی داشته باشد روند عصاره گیری نباید خیلی طولانی باشد. حدود 25 تا 30 ثانیه زمان مناسبی است که قهوه دم بکشد. برای رسیدن به این زمان درجه آسیاب قهوه بسیار مهم است. برای تنظیم فشار زمانی که آب با دمای بالا درون پودرقهوه در سبد پرتا فیلتر دستگاه وارد می شود پودر قهوه اگر بیش از حد ریز باشد. آب نمی تواند به راحتی به درون قهوه نفوذ کند. بدین ترتیب کیفیت قهوه پایین می آید.

کیفیت دانه های قهوه

برای داشتن یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم مهمترین مسئله طعم و کیفیت دانه های قهوه است. معمولا از قهوه عربیکا با درصد های متفاوت مثل خرید قهوه عربیکا 70 درصد و خرید قهوه عربیکا 60 درصد، برای تهیه اسپرسو دوبل استفاده می کنند. چون کیفیت و طعم ملایم تری نسبت به دانه های ربوستا دارد. البته بعضی باریستاها از ترکیب دانه های عربیکا و ربوستا مثل خرید دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50 برای تهیه دوپیو استفاده می کنند.

گرم کنید

برای بهتر شدن کیفیت قهوه اسپرسو دوبل بهتر است فنجان و سبد پورتا فیلتر قبل از شروع عصاره گیری گرم شوند. این کار طعم مطلوب تری به قهوه می دهد. برای گرم کردن فنجان آن را به طور وارونه روی دستگاه اسپرسو ساز قرار دهید.

کِرماژ و تمپ

برای تهیه یک فنجان قهوه خوش عطر میزان پودر قهوه بسیار مهم است. باید به اندازه کافی پودر قهوه داخل سبد پورتا فیلتر بریزید. فشار وارد شده به پودر قهوه با تمپر هم باید مناسب باشد. تمپ کردن بیش از حد پودر قهوه باعث می شود آب به سختی به قهوه نفوذ کند. در نتیجه عصاره گیری خوب آنجام نمی شود و کرما و طعم قهوه مطلوب نخواهد شد.

جمع بندی

برای تهیه یک فنجان دابل اسپرسو یا دوپیو عالی باید به نکاتی که در این مطلب اشاره شد دقت کرد. توجه داشته باشید دوپیو طعم تلخ با اسیدیته بالا ندارد بلکه طعم یک اسپرسو دوبل عالی ملایم و قوی است.

البته مهمترین نکته برای تهیه انواع نوشیدنی های قهوه خرید قهوه با کیفیت و مناسب هر نوشیدنی است.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه عربیکا 100 درصد، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا 100 درصد، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50 و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *