مقاله های قهوه

گونی قهوه و علائم روی آن

دانه های قهوه در گونی با یک فنجان قهوه

برای جابه جایی دانه های قهوه از یک مکان به مکان دیگر از گونی قهوه استفاده می شود. این گونی ها کیسه های تقریبا بزرگی هستند که برای حمل و نقل و ترابری از آن استفاده می شود.

دانه های قهوه وقتی از گیلاس قهوه استخراج شدند و خشک شدند در گونی های مختلف براساس نوع و اندازه قهوه قرار می گیرند. روی گونی ها علائمی وجود دارد که قهوه درون گونی را مشخص می کند.

در این مقاله با علائم روی گونی های قهوه آشنا خواهید شد.

جنس گونی های قهوه

جنس کیسه های قهوه از جوت و کنف است و اغلب پارچه ای هستند. معمولا از این گونی ها برای جابه جایی و حمل و نقل و همینطور انبار کردن دانه های قهوه استفاده می شود.

اولین بار کشور برزیل برای بسته بندی و صادرات قهوه از گونی قهوه استفاده کرد. بعد از محبوبیت دانه های قهوه و صادرات آنها به سراسر جهان کم کم این کیسه ها به یک استاندارد جهانی تبدیل شدند.

قبلا کیسه های قهوه واحد شمارش آنها برای فروش محسوب می شدند. امروزه کیسه های 60 و 70 کیلوگرمی در قوانین مربوط به صادرات قهو توسط سازمان کشاورزی ملل متحد بعنوان استاندارد در جهان قرار دارند.

برای اینکه استقامت گونی های از جنس کنف را بالا ببرند از روغن مینرال استفاده می کنند. چربی بدن وال ها از روغن مینرال است. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد این روغن که گونی های قهوه را با آن چرب می کنند آلودگی چندانی برای قهوه ایجاد نمی کند. زیرا همیشه این سوال وجود داشت که آیا هیدروکربن های گونی قهوه با این روغن آلودگی و خطری برای دانه های قهوه ایجاد می کند؟ البته امروزه دیگر از روغن مینرال برای چرب کردن کیسه های قهوه استفاده نمی کنند.

گونی های قهوه

امروزه گونی های قهوه را از جنس الیاف مصنوعی مانند بافت های حصیری یا پلاستیکی می سازند. ویژگی مهم الیاف مصنوعی این است که قابل بازیافت هستند. هم اکنون مشمع های گرین پرو جای کیسه های قهوه را گرفته اند. ویژگی بارز آنها ضد رطوبت بودنشان نسبت به کیسه های کنفی است.

نشانه یا ICO Mark (International Coffee Organization)

بر روی تمام گونی ها یا کیسه ها باید یک کد ICO وجود داشته باشد. این کد در واقع مثل شناسنامه قهوه می ماند. بر اساس قوانین سازمان بین المللی قهوه فروشندگان وظیفه دارند این کدها را که نشانه کشور تولید کننده قهوه، زمین ها و مزارع کشاورزی و شرکتی که قهوه را صادر می کند روی کیسه های قهوه درج کنند. این کدهای ICO توسط سازمان جهانی استاندارد تعیین و تصویب شده اند.

این کدها که تعدادی عدد و رقم هستند به این صورت مشخص می شوند. معمولا از سمت چپ شماره اول کد کشور صادر کننده، دو شماره بعد کد شرکت تولیدکننده و صادر کننده قهوه و چهار شماره بعد کد زمین و مزرعه کاشت و بسته بندی قهوه می باشد. شناسایی کد تک رقمی قهوه بسیار راحت است. کد بعضی کشورها با صفر شروع می شود که ممکن است روی گونی ها صفر اول نوشته نشود.

برای مثال کد کشورهای برزیل “002 “، کاستاریکا “005”، کنیا “037” و تایلند “140” می باشد.

طراحی روی گونی قهوه

کشورهای صادر کننده قهوه و همینطور شرکت هایی که قهوه را تولید و صادر می کنند معمولا از یک طرح منحصر بفرد برای گونی های خود استفاده می کنند. این طرح می تواند توسط طراحان محلی زده شود. آنها با الهام از طبیعت و زمین های کشاورزی این طرح ها را نقاشی و بر روی کیسه ها چاپ می کنند. بعضی از این طرح ها با علائم خاصی مانند مهر صادرات و واردات و کدهای استاندارد و یا نشانه های منحصربفرد مانند درجه، اندازه، نوع کاشت و … بر روی گونی ها نقاشی می شوند.

بعضی از صادر کنندگان از یک سری علائم ارتباطی معما گونه بین خود و خریداران واقعی محصولاتشان که فقط معنی علائم را متوجه می شوند استفاده می کنند. این علامت ها ممکن است برای بقیه نامفهوم و ناشناخته باشد اما خریدارانی که این مفاهیم را درک کنند متوجه آنها خواهند شد.

آنچه در مورد طراحی ها اهمیت دارد این است که هر کدام از آنها معنای خاصی در درونشان نهفته است و فقط خریداران واقعی قهوه می توانند این طرح ها و معنای آن را درک کنند. و در واقع آنها یک پل ارتباطی میان فروشنده و خریدار هستند.

تاریخ انقضای روی گونی

آنچه در مورد دانه های قهوه وجود دارد این است که اگر دانه ها در شرایط مناسب به دور از نور، گرما و رطوبت نگهداری شوند تا مدتها می توان از آنها استفاده کرد. به همین دلیل روی گونی قهوه معمولا تاریخ انقضا درج نمی شود. چون دانه های سبز قهوه در کیسه ها صادر می شوند فقط تاریخ تولید به منظور آگاهی از تازگی دانه ها و زمان اکسایش (واکنش با اکسیژن) روی کیسه درج می شود.

درجه قهوه

بر روی بعضی گونی های قهوه درجه آن ثبت شده است. این درجه به معنای میزان رست قهوه می باشد و به این معنی نیست که دانه های قهوه چه قدر قوی هستند. هر چند طعم این دانه ها بسیار قوی و تند باشد. البته بسیاری از کیسه های قهوه به دلیل صادرات دانه های سبز و برشت نشده قهوه این درجه را ندارند.

گونی های قهوه

درجه قهوه را لات نامبر نیز می گویند.

اندازه و سختی دانه های قهوه

یکی از مهمترین نکات درباره دانه های قهوه اندازه گیری میزان سفتی آنها به منظور دانستن میزان تراکم دانه ها می باشد. این میزان سفتی و تراکم تاثیر زیادی در رست کردن و آسیاب دانه ها دارد.

در کشورهای مختلف میزان سفتی دانه های قهوه را با ابزار یا دستگاههای خاصی اندازه گیری می کنند. البته این پروسه یک مقدار پیچیده است. اما به هر حال سفتی و نرمی دانه های قهوه در فرآیند رست تاثیر زیادی دارد. اغلب کسانی که مسئول برشته کردن دانه ها هستند به این موضوع بسیار توجه می کنند تا فرایند رست بهتر و دقیق تر انجام شود.

روی بعضی از گونی های قهوه تاریخ انقضا و درجه قهوه درج نشده است. این اطلاعات توسط فردی که مسئول رست و برشت دانه ها می باشد در اختیار خریداران قهوه قرار می گیرد.

سخن پایانی

زمانی که شما برای خرید قهوه به یک فروشگاه قهوه مراجعه می کنید شاید هرگز به گونی قهوه و بسته بندی آن و یا علائم روی این کیسه ها توجه نکرده باشید. اما واقعیت این است که صنعت قهوه از کشت، رشد، پرورش، شستشو، رست، آسیاب و حتی حمل و نقل و نگهداری آنها بسیار دقیق و مهم هستند و باید به آنها توجه کرد.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید پودر قهوه سبز، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک ، خرید قهوه فوری گلد، خرید قهوه فوری کلاسیک و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *