مقاله های قهوه

قهوه جوش و موکاپات از چه فلزاتی ساخته شده اند؟

موکاپات و فنجان قهوه

قهوه جوش و موکاپات از فلزات مختلفی ساخته می شوند. گاهی برای ساخت آنها از ترکیب چند فلز استفاده می شود. البته سازندگان این محصولات فلزات به کار برده شده را در اولویت قرار نمی دهند. و بیشتر توجه به نحوه کارکرد آنان است.

باید دید هر کدام از این فلزات چه خواصی دارند. آیا تاثیری بر قهوه، عطر و طعم و سلامت آن می گذارند؟

قهوه جوش و موکاپات چیست؟

موکاپات دستگاهی است که با آن قهوه اسپرسو تهیه می کنند. هر چند کیفیت قهوه اسپرسو با آن با دستگاههای اسپرسوساز قابل مقایسه نیست. اما وسیله ای مناسب برای درست کردن اسپرسو خانگی است.

موکاپات از سه قسمت تشکیل شده است : زیرین، میانی، بالایی

در قسمت زیرین آب و در قسمت میانی پودر قهوه می ریزیم. موکاپات را روی شعله مستقیم قرار می دهیم. وقتی آب جوش بیاید به پودر قهوه نفوذ می کند. قهوه نهایی در مخزن بالایی موکاپات درست می شود.

در این مقاله فلزات به کار رفته در موکاپات را بررسی می کنیم.

فلزات به کار رفته در قهوه جوش و موکاپات

آلومینیوم

برنج

مس

استیل

موکاپات روی شعله

موکاپات آلومینیوم

اغلب قهوه سازهای کوچک و خانگی مثل موکاپات با فلز آلومینیوم ساخته می شوند. فلز آلومینیوم از نظر وزن سبک تر است. مقاومت بالاتری در مقابل خوردگی و پوسیدگی دارد. از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است و قیمت آن پایین تر است.

یکی از ویژگی های مثبت موکاپات های آلومینیومی این است که اگر آب قهوه جوش تمام شود، نمی سوزد. این قهوه سازها سریع گرم شده و قهوه در آن زودتر دم می کشد. قهوه جوش های آلومینیومی رسانای حرارتی بسیار خوبی هستند. اگر موکاپات آلومینیومی هنگام خرید خوردگی داشته باشد، ممکن است با قهوه واکنش داده و مقداری آلومینیوم از سطح فلز کنده شده و وارد قهوه شود.

اگر آلومینیوم با قهوه وارد بدن شود. برای سلامتی بسیار ضرر دارد. چون فلز آلومینیوم واکنش پذیری بالایی دارد.

بهتر است هنگام خرید قهوه جوش آلومینیومی مطمئن شوید جنس آن مناسب است. بهترین جنس اکسید آلومینیوم (هاردآنالایزر) است.

برای تمیز کردن قهوه جوش و موکاپات از آب گرم استفاده کنید. وقتی قهوه درون قهوه ساز می جوشد، یک لایه چربی درون آن ایجاد می شود. شستشوی موکاپات با مایع ظرفشویی این لایه را از بین برده و باعث می شود نوشیدنی طعم فلز داشته باشد.

اگر مایل به استفاده از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن قهوه جوش هستید، حتما از اسفنج نرم استفاده کنید. لایه چربی باقیمانده از قهوه باید کاملا تمیز شود. چون اگر خوب تمیز نشود لایه چربی فاسد شده و موکاپات بو می گیرد.

ویژگی موکاپات های آلومینیومی

  • رسانای حرارتی بالا نسبت به مس
  • قیمت ارزان تر نسبت به موکاپات مسی

برای اینکه موکاپات های آلومینیومی دچار خوردگی و همچنین زنگ زدگی نشوند، سازندگان دستگاههای قهوه ساز آنها را با یک رویه از جنس استیل می پوشانند.

لایه استیل ضدزنگ مقاومت موکاپات را در حد فولاد بالا می برد. و گرمایش فلز آلومینیوم را دارد. این لایه استیل از تماس آب با آلومینیوم جلوگیری کرده و قهوه جوش را از خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند.

موکاپات برنج

برنج یک نوع آلیاژ است که از ترکیب فلز مس و روی به دست می آید. چون فلز روی از مس بسیار ارزان تر است، استفاده از این آلیاژ باعث صرفه جویی در هزینه می شود. همچنین فلز روی باعث می شود قدرت گرمایش برنج بیشتر شود. حدود 32 تا 39 درصد آلیاژ برنج، فلز روی است.

برنج در مقایسه با آلومینیوم پایداری دمای بهتری دارد. انتقال گرما هم در این فلز نسبتا خوب است. ارزان ترین موکاپات ها از جنس برنج هستند.

ویژگی موکاپات های برنجی

  • قدرت گرم کردن کمتر نسبت به مس و آلومینیوم دارند.
  • از مس و آلومینیوم ضد زنگ تر هستند.
  • قیمت آن ها از مس ارزان تر است.

آب کاری نیکل

برای اینکه مقاومت قهوه جوش های برنجی بالا رفته و از خوردگی و زنگ زدگی محافظت شوند. از یک لایه نیکل روی آنها استفاده می شود. آبکاری با نیکل یک مانع روی برنج بوجود می آورد که باعث می شود از زنگ زدن محافظت شود.

ریختن قهوه با موکاپات

موکاپات مس

اغلب قهوه جوش و موکاپات ها از فلز مس ساخته می شوند. این قهوه جوش ها گرما را به خوبی حفظ می کنند. به همین دلیل از فلز مس برای ساخت انواع ظروف و همینطور موکاپات استفاده می شود.

مس خاصیت ضد باکتری هم دارد. فلز مس جزو فلزات باارزش محسوب می شود.

فلز مس از لحاظ قیمت از دیگر فلزات گران تر است. بنابراین قهوه جوش و موکاپات مسی از بقیه گران تر است.

ویژگی موکاپات های مسی

  • حفظ حرارت و انتقال سریع گرما
  • قیمت بالاتر نسبت به آلومینیوم، برنج، فولاد
  • خاصیت ضد باکتریایی
  • مقاومت پایین در برابر زنگ زدگی نسبت به فولاد
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا

موکاپات استیل

استیل فلزی است که در تمام ماشین ها ائم از کیفیت بالا یا پایین استفاده می کنند. این فلز مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد. در عین حال دوام بسیار خوبی هم دارد. موکاپات های استیل جنس بسیار محکمی دارند.

استیل واکنش پذیر نیست و با قهوه به راحتی واکنش نمی دهد. به همین دلیل از سایر قهوه جوش ها از لحاظ سلامتی بهتر است.

قهوه جوش های استیل از نظر قیمت به صرفه هستند. اما از موکاپات های آلومینیومی کمی گران تر هستند.

ویژگی موکاپات های استیل

  • مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی
  • دوام بالا و محکم بودن
  • قیمت مناسب و به صرفه

سخن پایانی

قهوه جوش و موکاپات را از فلزاتی مانند آلومینیوم، برنج، مس و استیل می سازند. بهترین فلز آن است که گرما را به خوبی انتقال دهد. و رسانای خوبی باشد. با قهوه واکنش ندهد و کیفیت قهوه را حفظ کند.

برای داشتن یک فنجان قهوه خوش طعم و با کیفیت علاوه بر خرید قهوه، باید قهوه ساز مناسب هم خریداری شود. با توجه به مطالب گفته شده بهترین موکاپات ها از نظر جنس مسی و استیل هستند.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش قهوه عربیکا 70 درصد، فروش قهوه ربوستا 60 درصد، فروش قهوه سبز، فروش چای ماسالا و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *