مقاله های قهوه

فنجان قهوه چه تاثیری بر طعم آن می گذارد؟

وقتی یک فنجان قهوه آماده می کنید یا سفارش می دهید، قبل از نوشیدن ظاهر آن توجه شما را جلب می کند.

یک قهوه با عطر مطبوع و بوی لذت بخش می بینید. وقتی لیوان قهوه را جلوی صورت خود می آورید. بویی که به مشام می رسد به قدری لذت بخش است که احساس رضایت را در شما ایجاد می کند.

اما غیر از بویی که استشمام می کنید، فنجان هم تاثیر بسزایی در این حس لذت دارد.

موسس کمپانی بزرگ KRUVE جناب MARK Vecchiarelli و تیمش تحقیقات زیادی درباره بهبود عطر و طعم قهوه انجام دادند. و توانستند با ساخت یک محصول جدید به نام KRUVE EQ یک مجموعه شامل دو لیوان طراحی کنند، تا بوسیله آن ها عطر و طعم قهوه بهتر درک شود.

این تحقیق نشان می دهد که فنجان قهوه تاثیر زیادی بر عطر و طعم آن دارد.

فنجان قهوه و دانه های قهوه
عطر و بوی قهوه

چرا قهوه به یک فنجان ویژه نیاز دارد؟

وقتی یک قهوه سرو می شود، معمولا تنها دلیل انتخاب یک ظرف خوب این است که برای سرو مایعات داغ مناسب باشد. اما این مسئله چیزی در مورد اینکه ظرف بر طعم قهوه تاثیر دارد نشان نمی دهد.

تحقیقات بسیار زیادی درباره درباره ماگ مناسب برای قهوه انجام شده است. تمام نکات برای ماگ مناسب باید در نظر گرفته شود، از جمله شکل، اندازه و جنس ماگ. تا یک فنجان قهوه دلچسب داشته باشیم.

مارک که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام داده معتقد است : اغلب کافه ها و باریستاها قهوه را در لیوان هایی سرو می کنند که مناسب نیست. و حس یک قهوه خوش طعم را منتقل نمی کند.

علم موجود در پشت ظرف قهوه ایده آل

تحقیقات نشان می دهد تمام نکات برای اینکه فنجان قهوه، عطر و طعم یک قهوه را به خوبی نشان دهد مانند شکل ظرف، اندازه و بافت آن و حتی رنگ لیوان در عطر و طعم قهوه تاثیر دارد.

در سال 2017 تحقیقی درباره شکل ظرف و طعم قهوه انجام شد. با توجه به این تحقیق لیوان های باریک عطر بیشتری دارند. و معمولا قهوه تلخ و قوی در لیوان کوتاه تر و قهوه با طعم شیرین در لیوان های بزرگ تر طعم قهوه را نشان می دهند.

تحقیق دیگری در سال 2016 انجام شد. طبق آن فنجان های زاویه ای سه بعدی طعم تلخ را 27 درصد و فنجان های سطح صاف طعم شیرین را 18 درصد بیشتر مشخص می کنند.

تیم تحقیقاتی Fabiana carvalho محقق دکترای برزیل، بعد از مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدند که طعم قهوه در ماگ هایی که به شکل لاله هستند بهتر درک می شود. همچنین ماگ های گرد و به رنگ صورتی با شیرینی ارتباط زیادی دارند.

یک ظرف خوب می تواند چه فایده ای برای قهوه داشته باشد؟

برای انتخاب یک فنجان خوب برای قهوه به نکات زیر توجه کنید :

  • شکل ظرف که بر عطر و طعم قهوه اثر می گذارد. از قسمت سری و همینطور زاویه خروج بر عطر آن و حفظ گرما و میزان سطح مایع بر طعم آن تاثیر دارد.
  • اندازه ظرف که بر عطر آن تاثیر زیادی دارد. چون ذرات معطر در فضای آزاد پخش می شوند.
  • جنس ظرف که باعث می شود درجه حرارت و دوام آن حفظ شود.

شکل و اندازه ظرف

برای اینکه یک فنجان قهوه معطر داشته باشید باید یک فضا بالای مایع در ماگ قهوه وجود داشته باشد. این فضا کمک می کند که عطر و بوی قهوه بهتر درک شود. اگر ظرف باریک تر باشد و فضای کمتری داشته در قسمت بالا وجود داشته باشد درک عطر قهوه کمتر می شود.

زاویه خروج قهوه با فضای بالای ماگ ارتباط دارد. هر چه قدر این زاویه خروج بزرگ تر باشد و فضای بالا کمتر باشد، برای درک عطر قهوه نیاز به یک زاویه شیب دار با فضای کم دارید.

نمی توان گفت که همیشه فنجان های باریک عطر خوبی ندارند. شما بستگی به نوع قهوه ای که می نوشید آنها می توانند یک انتخاب مناسب باشند.

اگر در ظروف باریک فضای کافی در بالا وجود داشته باشد، کمک می کند که عطر قهوه در یک فضای کوچک متمرکز شود.

مارک معتقد است برای متمرکز شدن عطر قهوه از Excite glass و یا از hnspire که شکل فلوت مانند و باریک دارد استفاده کنید. طراحی inspire باعث می شود عطر قهوه بهتر مشخص شود.

بعلاوه سطح مایع باعث می شود مقدار قهوه ایی که در معرض هوا قرار می گیرد، مشخص شود. این موضوع باعث می شود اکسیداسیون تحت تاثیر قرار گیرد. و بر نرم کردن تانین ها و مقدار گرمایی که از دست می رود تاثیر می گذارد.

از طرف دیگر وقتی ظرف بلندتر و میزان مایع کمتر باشد، اکسیداسیون کند می شود و میزان اسیدی بودن قهوه بیشتر می شود.

طراحی لبه ظرف هم موضوع مهمی است که کمتر به آن توجه شده است. در واقع منظور از اندازه و شکل ظرف نگه داشتن حرارت و گرما است. هر چه قدر حجم بیشتری قهوه در فنجان قرار گیرد دیرتر سرد می شود.

جنس ظرف

یکی از موارد مهم برای انتخاب ماگ قهوه این است که ظرف گرمای قهوه را به خوبی نگه دارد. ماگ ها از جنس های مختلف مانند شیشه، سرامیک، فلز، چوب و … ساخته شده اند. اما بهترین جنس آن ظرفی است که دیرتر سرد شود.

معمولا شرکت هایی که ظروف شیشه ای می سازند برای ساخت ماگ قهوه به این نکته توجه نمی کنند. اما برای مثال ken selly قهرمان تستر جهان معتقد است که نگه داشتن درجه حرارت بسیار مهم است.

فنجان قهوه از نظر زیبایی هم اهمیت دارد. مارک در مورد KRUVE EQ می کوید: برای آن از جنس شیشه پروسیلیکات استفاده کردیم زیرا مقاومت گرمای بالایی دارد. و برای عایق بندی آن هم از دو لایه شیشه استفاده شده است.

این دو جداره بودن باعث می شود که قهوه برای مدت طولانی داغ بماند. و این مسئله خود یک مشکل اساسی بود. بنابراین آنها قسمت پایین را دو جداره و بالا را یک لایه ساختند.

در هر صورت آن چه در مورد جنس ظرف قهوه مهم است این موضوع می باشد که گرما و حرارت را به خوبی نگه دارد. و بدین ترتیب شما طعم قهوه را بهتر درک کنید.

فنجان قهوه و دانه های قهوه

سخن پایانی

وقتی شما برای خرید قهوه به یک کافی شاپ مراجعه می کنید عوامل زیادی وجود دارد که باریستا یک فنجان قهوه با عطر و طعم مطبوع برای شما سرو کند. این موارد از نوع قهوه و مدل آسیاب کردن و دم دادن گرفته تا ظرفی که قهوه در آن سرو می شود. همگی تاثیر زیادی بر عطر و طعم یک قهوه ایده ال دارد.

البته ناگفته نماند که خرید قهوه باکیفیت، تاثیر بسیار مهمی در طعم قهوه شما دارد برای خرید قهوه‌های ربوستا و عربیکا با درصدهای گوناگون مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 70 درصد ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک، خرید قهوه سبز، خرید قهوه فوری گلد، خرید قهوه فوری کلاسیک و… میتوانید به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *