مقاله های قهوه

فیلتر کاغذی قهوه و تاثیر آن بر طعم قهوه

پودر قهوه درون فیلتر کاغذی

فیلتر کاغذی قهوه یکی از انواع فیلترهایی است که باعث می شود پودر قهوه نتواند وارد نوشیدنی شود. در نتیجه قهوه شما شفاف تر خواهد شد. برای داشتن یک فنجان قهوه خوش طعم باید آب و پودر قهوه به میزان مناسب با هم ترکیب شوند. بعد از ترکیب و دم آوری قهوه اگر بدون فیلتر وارد فنجان شود تفاله هایی از پودر قهوه وارد نوشیدنی می شود که برای اغلب افراد خوشایند نیست.

برای این که فنجان قهوه صاف و شفاف باشد باید از فیلتر های مخصوص آن استفاده کرد. جنس آنها می تواند کاغذی، فلزی و یا پارچه ای باشد اما نوع کاغذی آن طرفدار بیشتری دارد.

امروزه قهوه جزو زندگی افراد زیادی است. وقتی این نوشیدنی طرفداران زیادی پیدا کرد فعالان صنعت قهوه تلاش کردند که روز به روز کیفیت، طعم و عطر آن را بهبود بخشند. به همین دلیل ابزارها و دستگاههای جدیدی وارد بازار شدند. این ابزارها کار را راحت برای طرفداران قهوه آسان تر کردند. در این مقاله درباره نوع کاغذی فیلترهای قهوه صحبت می کنیم.

فیلترهای قهوه

برای داشتن یک فنجان قهوه باید آب جوش و پودر قهوه با هم ترکیب شوند. هنگام دم آوری قهوه پودر قهوه در آب جوش حل می شود. در این مرحله عطر و طعم قهوه کاملا بیرون می آید. حال باید قهوه آماده در فنجان سرو شود. اگر همینطور نوشیدنی را داخل فنجان بریزید مقداری از باقی مانده تفاله قهوه وارد فنجان می شود. برای رفع این مشکل تصمیم گرفتند از یک فیلتر استفاده کنند.

استفاده از فیلتر قهوه باعث می شد تفاله قهوه وارد آن شده و نتواند وارد نوشیدنی شود. در نتیجه علاوه بر طعم قهوه کیفیت آن هم بالاتر رفته و نوشیدنی صاف و شفافی را سرو می کنید که می توانید نور خورشید را درون آن ببینید.

دم آوری قهوه با قهوه ساز دستی و فیلتر کاغذی قهوه

جنس این فیلترها کاغذی، فلزی و یا پارچه ای هستند و هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این جا مزایا و معایب فیلتر کاغذی قهوه را مورد بررسی قرار می دهیم.

فیلتر کاغذی و ایده استفاده از آن

در قهوه سازهای قطره ای از فیلترهای کاغذی هنگام تهیه قهوه استفاده می شود. فیلترهای کاغذی قدرت جذب بالایی داشته و پودر قهوه باقی مانده و ذرات چربی قهوه کاملا جذب فیلتر می شوند. در نتیجه یک فنجان قهوه صاف و کاملا شفاف سرو می شود.

اوایل سال 1800 میلادی بود که کسانی که قهوه را به طور حرفه ای تهیه می کردند به این نتیجه رسیدند که در دم آوری قهوه باید از فیلتر استفاده کنند. در آن زمان از فیلترهای پارچه ای به این منظور استفاده میشد. بعدها جنس پارچه استفاده شده در این فیلترها لنین بود.

خانم ملیتا بِنتز که یک خانم خانه دار در آلمان بود هر روز روی قهوه ای که در خانه تهیه می کرد، کار میکرد و از فیلترهای مختلف استفاده می کرد تا بتواند یک فنجان قهوه یک دست، صاف و شفاف بدون هیچ تفاله ای تهیه کند. وقتی از فیلترهای پارچه ای جنس لنین استفاده کرد این ایده در ذهنش خطور کرد که از فیلتر کاغذی استفاده کند. وقتی از فیلترهای کاغذی استفاده کرد متوجه شد که گزینه بسیار مناسبی هستند. این فیلترها ناخالصی ها و چربی اضافی قهوه را جذب کرده و یک فنجان قهوه خوش طعم و شفاف را تهیه می کردند.

بعد از کشف این موضوع توسط خانم ملیتا، ایشان یک شرکت ساخت فیلتر کاغذی را با کمک همسر و پسرانش تاسیس کرد و شروع به تولید فیلترهای کاغذی قهوه در سطح گسترده کرد. که امروزه هنوز هم این شرکت به فعالیت خود ادامه داده است. وقتی این فیلترها وارد بازار شدند کم کم روش دم آوری قهوه به صورت قطره ای رواج پیدا کرد. دیگر از روش های قدیمی برای عصاره گیری قهوه کمتر استفاده می شد و اغلب از این روش برای دم آوری قهوه استفاده می کردند.

انواع فیلترهای کاغذی

فیلترهای کاغذی قهوه از نظر شکل و رنگ با هم متفاوتند و استفاده از هر کدام از انواع این فیلتر بستگی به سه عامل دارد. قهوه سازی که قرار است قهوه را با آن دم کنیم، میزان پودر قهوه ای که باید در تهیه قهوه استفاده کنیم و در نهایت طعم و عطر قهوه ای که انتظار داریم در فرایند دم آوری به دست آید.

در این قسمت انواع فیلترهای کاغذی از نظر شکل ظاهری و رنگ آنها مورد بررسی قرار می دهیم.

شکل ظاهری فیلتر کاغذی قهوه

مخروطی:

فیلترهای کاغذی مخروطی شکل برای تهیه قهوه با قهوه سازهای قطره ای استفاده می شود. این فیلترها با اندازه های متفاوت برای انواع این قهوه سازها تولید شده اند. یعنی اندازه فیلتر مخروطی مناسب برای قهوه سازی که یک فنجان قهوه تهیه می کند تا قهوه سازهایی که 6 کاپ تهیه می کنند وجود دارد.

بعضی از این فیلترهای مخروطی ته صاف دارند و برای قهوه سازهای قطره ای استفاده می شوند. این فیلترها به دلیل داشتن ته صاف باعث می شوند آب به صورت خیلی آهسته به درون دانه های قهوه راه یابد.

اما بعضی از فیلترهای مخروطی که کاملا مخروطی و بسیار پرکاربرد هم وجود دارد. این فیلترها باعث می شوند قهوه و آب جوش به مدت طولانی تری با هم در تماس باشند. در نتیجه طعم قهوه بسیار بهتر خواهد شد. به همین دلیل در اکثر قهوه سازهای قطره ای از این فیلتر کاغذی قهوه استفاده می شود.

سبدی:

فیلترهای سبدی شبیه به کاغذهای کیک فنجانی و در اندازه بزرگ تر هستند. دهانه آنها گشاد و کف آنها صاف است. این فیلترهای کاغذی برای قهوه سازهایی با همین شکل استفاده می شود. چیزی که مهم است شکل ظاهری فیلتر قهوه در طعم آن تاثیر گذار است. در نتیجه این فیلترها نباید به جای یکدیگر استفاده شوند.

دم آوری قهوه با فیلتر کاغذی سبدی

صفحه‌ای:

در تهیه قهوه با اروپرس از فیلتر کاغذی صفحه ای استفاده می شود. این فیلتر هم در اندازه های متفاوت وجود دارد اما به نسبت بقیه فیلترهای کاغذی کوچک تر است.

رنگ :

کاغذ از چوب درختان درست می شود که رنگ قهوه ای دارند. پس رنگ طبیعی کاغذ قهوه ای رنگ است. این فیلترها به شدت بوی کاغذ می دهند و این بوی کاغذ روی عطر و طعم قهوه تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل فعالان صنعت قهوه توانستند فیلترهای کاغذی با رنگ سفید را تولید کنند. فیلتر کاغذی قهوه با رنگ سفید طعم و رایحه یک فنجان قهوه عالی را برای شما به ارمغان می آورد. در عین حال استفاده از آنها راحتتر از فیلتر کاغذی با رنگ قهوه ای است.

برای سفید کردن فیلتر کاغذی قهوه از دو ماده شیمیایی کلرین و اکسیژن استفاده می کنند. هر چند کلرین ماده شیمیایی خطرناکی است اما میزان استفاده از آن برای سفید کردن فیلتر کاغذی آن قدر زیاد نیست که خطری برای سلامتی داشته باشد. اما به هر حال اگر شما نسبت به این موضوع حساسیت دارید بهتر است از فیلترهای کاغذی استفاده کنید که با اکسیژن سفید شده اند.

اگر فیلتر کاغذی قهوه سفید در اختیار ندارید و فیلتر شما با رنگ قهوه ای است. قبل از دم آوری قهوه این فیلتر را با کمی آب جوش خیس کرده و بعد از چند ثانیه آب را دور بریزید. بدین ترتیب طعم کاغذ این فیلتر تا حدی از بین می رود.

جمع بندی

فیلتر کاغذی قهوه به صورت یک بار مصرف وجود دارد اما با این حال نسبت به انواع فلزی آن مقرون به صرفه تر است. این فیلترها به راحتی در دسترس بوده و استفاده از آنها آسان است. پس طرفداران زیادی دارند و با استفاده از آنها می توانید یک فنجان قهوه خوش عطر و طعم با ظاهر شفاف داشته باشید.

برای تهیه بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 60 درصد ، خرید پودر قهوه سبز و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *