مقاله های قهوه

قهوه ریسترتو چیست؟| طرز تهیه ریسترتو

لیوان قهوه ریسترتو

قهوه ریسترتو (Ristretto) یک نوع قهوه اسپرسو می باشد. این قهوه کاملا شبیه به اسپرسو است. اما حجم قهوه کمتر از اسپرسو است. و زمان عصاره گیری و دم آوری قهوه کمتر می باشد.

کلمه ریسترتو در زبان ایتالیایی به معنی محدود می باشد. میزان قهوه برای ریستر تو مانند اسپرسو است. اما میزان آب جوشی که درون قهوه می رود کمتر است. به همین دلیل قهوه بسیار غلیظ تر از اسپرسو معمولی می باشد. این قهوه نسبت به اسپرسو شات کوچکتر، غلیظ تر و طعم شیرین تری دارد. طعم این قهوه از اسپرسو غنی تر است.

یک فنجان قهوه ریسترتو و یک لیوان آب

تفاوت ریسترتو با اسپرسو

فرایند تهیه قهوه ریسترتو تقریبا شبیه به اسپرسو هست. در هر دو نوشیدنی آب داغ با فشار بالا وارد پودر قهوه که در سبد فیلتر است وارد می شود. و به درون قهوه نفوذ می کند. در فرایند استخراج قهوه غلیظ به دست می آید. اما برای تهیه یک شات ریسترتو بعد از مدت زمان کوتاهی فرآیند استخراج متوقف می شود. و اجازه ورود آب بیشتر به سبد فیلتر قهوه نیست.

مهمترین تفاوت ریسترتو و اسپرسو اندازه آن هاست. در هر دو نوشیدنی از یک مقدار پودر قهوه خشک استفاده می شود. اما میزان آب در ریسترتو کم تر از اسپرسو هست. یعنی آب کمتری به درون قهوه نفوذ می کند. بنابراین قهوه به دست آمده بسیار غلیظ تر است. برای مثال هنگام تهیه اسپرسو اگر از 15 گرم قهوه استفاده کنید. اسپرسوی به دست آمده 60 گرم است. اما با همین مقدار قهوه ریسترتو تهیه شده 30 گرم است. با همین مثال متوجه شدید ریسترتو غلظت بیشتری نسبت به اسپرسو دارد.

چون فرایند استخراج ریسترتو کوتاه تر است طعم قهوه سریعتر در می آید. و قهوه ریسترتو طعم میوه ای تر و شیرین تری دارد.

طرز تهیه قهوه ریسترتو

مواد لازم برای تهیه ریسترتو :

  • پودر قهوه : 7 تا 9 گرم ( پودر قهوه باید نوع و درجه آسیاب آن برای دستگاه اسپرسو ساز مناسب باشد.
  • آب : به میزان لازم
  • دستگاه اسپرسوساز برقی یا قهوه ساز موکاپات

طرز تهیه ریسترتو :

در تهیه ریسترتو به مقدار و حجم آب کمتری نسبت به اسپرسو نیاز است. پس آب کمتری به درون پودر قهوه وارد می شود. در عین حال زمان کوتاه تری طول می کشد تا عصاره گیری قهوه انجام شود. هر چند این فرآیند شبیه به تهیه اسپرسو است. اما مدت زمان کوتاه و آب کمتری قهوه ای متفاوت با اسپرسو بوجود می آورد. در تهیه قهوه ریسترتو چون آب کمی در مدت زمان کوتاهی با قهوه تماس دارد. تلخی آن کمتر

می شود. در عین حال ریسترتو کافئین کمتری نسبت به اسپرسو دارد. چون در دستگاه اسپرسو در یک سوم زمان پایانی آب به میزان بیشتری به درون قهوه نفوذ می کند. این آب باعث می شود در این زمان کافئین و طعم تلخ قهوه بیشتر آزاد شود. پس قهوه اسپرسو تلخی و کافئین بیشتری نسبت به قهوه ریسترتو دارد. اما چون ریسترتو غلیظ تر و طعم شیرینی بیشتری دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اگر برای تهیه اسپرسو به جای دستگاه اسپرسو ساز از موکاپات استفاده می کنید. برای اینکه ریسترتو تهیه کنید کافیست موکاپات را زودتر از روی شعله اجاق گاز بردارید. تا آب کمتری به داخل آن نفوذ کند. در نتیجه قهوه شما غلیظ تر و شیرین تر خواهد شد.

معمولا قهوه ریسترتو را در فنجان های مخصوص اسپرسو سرو می کنند. و آن را در ته فنجان می ریزند.

طرز تهیه دابل ریسترتو

دابل ریسترتو هم مانند دابل اسپرسو است. برای تهیه آن هم مانند دابل اسپرسو عمل می کنند با ابن تفاوت که حجم آب وارد شده به قهوه کمتر و زمان آن کوتاه تر است.

برای تهیه دابل ریسترتو میزان قهوه بیشتر از ریسترتو است. حجم قهوه استفاده شده مانند دابل اسپرسو است. اما زمان عصاره گیری بسیار کوتاه تر و حجم آب کمتر از دابل اسپرسو است. به همین دلایل دابل ریسترتو کافئین کمتری دارد. و میزان تلخی آن هم کمتر است. حتی می توان گفت کافئین و تلخی دابل ریسترتو از اسپرسو معمولی هم کمتر است.

تهیه قهوه ریسترتو با شیر

می توان برای تهیه قهوه ریسترتو به جای آب از شیر یا فوم شیر استفاده کرد. عده زیادی از افراد طعم قوی و تلخ قهوه اسپرسو را دوست ندارند. این افراد می توانند ریسترتو را با شیر درست کرده و طعم اسپرسوی کمی هم که در آن وجود دارد را کم کنند. در عین حال شیر می تواند طعم قهوه را دلچسب تر و خاصیت آن را بیشتر کند.

یک فنجان قهوه ریسترتو

جمع بندی درباره قهوه ریسترتو

همانطور که گفته شد قهوه ریسترتو مانند اسپرسو است. اما زمان عصاره گیری کوتاه تر است و میزان آبی که وارد قهوه می شود کم تر است. به همین دلایل ریسترتو غلیظ تر از اسپرسو است و کافئین آن کمتر است. افراد زیادی به این قهوه علاقمندند. چون طعم آن شیرین تر است.

ریسترتو را می توان با دستگاههای اسپرسو ساز تهیه کرد. کافیست بعد از حدود 15 ثانیه فرآیند استخراج متوقف شود. به این ترتیب میزان آب وارد شده به سبد فیلتر حاوی قهوه کمتر می شود. و قهوه غلظت بیشتری پیدا می کند.

همچنین می توان قهوه ریسترتو را با موکاپات تهیه کرد. کافیست مدت زمان قرار گرفتن موکاپات را روی شعله کمتر کرد. بدین ترتیب آب کمتری به قهوه نفوذ می کند و شما یک فنجان قهوه ریسترتو خواهید داشت.

برای تهیه دابل ریسترتو کافیست میزان قهوه نسبت به ریسترتو بیشتر شود. در واقع مقدار قهوه برای دابل ریسترتو مانند دابل اسپرسو است. اما حجم آب در این قهوه هم کمتر و زمان عصاره گیری هم کوتاه تر از دابل اسپرسو است. این قهوه هم به نسبت کافئین کمتر و تلخی کمتری از دابل اسپرسو دارد.

می توان برای تهیه قهوه ریسترتو از شیر به جای آب استفاده کرد. تا هم طعم بهتری داشته باشد و هم خاصیت آن بیشتر شود.

سخن پایانی

اگر شما به دنبال یک قهوه شیرین تر و غلیظ تر از اسپرسو هستید قهوه ریسترتو می تواند گزینه مناسبی باشد. نکته جالب درباره این قهوه این است که میزان قهوه استفاده شده با اسپرسو یکسان است.

شما برای خرید قهوه هیچ محدودیتی ندارید. و می توانید ریسترتو را با قهوه مطابق با ذائقه تان تهیه کنید.

در این مقاله با قهوه ریسترتو آشنا شدیم و طرز تهیه ریسترتو و دابل ریسترتو را یاد گرفتیم.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش قهوه فوری گلد، فروش قهوه فوری کلاسیک ، فروش قهوه سبز، فروش پودر کاپوچینو و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *