مقاله های قهوه

قهوه ساز وی 60 درجه را بشناسید

کتری و قهوه ساز وی 60

قهوه ساز وی 60 یا Hario V60 توسط یک شرکت ژاپنی به نام هاریو که در زمینه شیشه و کریستال فعالیت می کرد اختراع شد. شرکت Hario ابتدا با کمک علم شیمی موفق شد شیشه هایی را بسازد که ضد حرارت باشند. و از مواد 100 درصد طبیعی برای پاکسازی و تصفیه آنها استفاده کرد.

اولین مدل وی 60 که حدود 10 سال پیش توسط شرکت Hario وارد بازار شد از جنس شیشه و سرامیک بود. بعدها نمونه های پلاستیکی و فلزی آن هم وارد بازار شد. در نهایت قهوه ساز مسی Hario V60 طراحی شد. جنس مسی این مدل رسانای بالایی برای گرما و حرارت است. چون قابلیت حفظ دما و گرما را تا مدت طولانی دارد بهترین گزینه برای فرایند دم آوری و عصاره گیری قهوه می باشد.

Hario V60 چیست؟

قهوه سازهای زیادی برای تهیه قهوه ساخته شده اند. هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارند. کار با بعضی از آنها بسیار سریع و بعضی دیگر بسیار راحت است. برخی از آنها هم به تخصص برای کار نیاز دارند. علم نوین امروزه کمک کرده که مدل های مختلف با تنوع بالا و هر قیمت و سلیقه ای بتوان یافت.

قهوه ساز وی 60 درجه از مدل های بسیار ساده و در عین حال نوین می باشد. این قهوه ساز با تنوع بالا و جنس های مختلف خیلی زود محبوبیت پیدا کرد. طراحی این قهوه ساز به صورتی است که نسبت به تغییرات انعطاف پذیر می باشد. و همینطور قهوه می تواند هم از کناره ها و هم ته دستگاه خارج شود.

قهوه ساز های وی 60

طراحی قهوه ساز V60

  • قهوه ساز حالت مخروطی شکل مانند وی دارد و زاویه آن 60 درجه است. این طراحی باعث می شود آب کاملا جریان داشته و تا مرکز بالا دستگاه بالا بیاید. بنابراین قهوه با آب زمان طولانی تری تماس دارند و طعم قهوه بهتر خواهد شد.
  • یک حفره بزرگ در دستگاه تعبیه شده است. که کمک می کند طعم قهوه در اثر تغییر سرعت جریان آب عوض نشود.
  • وجود دنده های مارپیچی در این قهوه ساز از پایین تا بالا کمک می کند آب بهتر به درون قهوه نفوذ کند.

بهترین نوع قهوه با این دستگاه قهوه عربیکا می باشد. البته بسته

ویژگی های ابزار hario v60

  • کار با V60 بسیار ساده و سریع است.
  • تنوع جنس این قهوه ساز بسیار بالاست.
  • شستشوی آن بسیار راحت و سریع است.
  • سایز آن کوچک است و به راحتی قابل حمل می باشد. در کیف یا کوله هم به راحتی جا می گیرد.

برای تهیه قهوه با این قهوه ساز شما باید کمی صبر و تامل داشته باشد. نکات مهمی که در تهیه قهوه با قهوه ساز وی 60 باید به آنها توجه کنید :

سرعت جریان آب در این قهوه ساز بسیار اهمیت دارد. در واقع کیفیت قهوه با این سرعت تغییر می کند. اگر سرعت جریان آب خیلی سریع باشد عصاره گیری خوب انجام نمی شود و طعم قهوه بسیار بی کیفیت خواهد شد.

درجه آسیاب قهوه هم مهم است. اگر دانه ها کاملا پودر شوند آب به راحتی نمی تواند به درون قهوه نفوذ کند و کیفیت قهوه به شدت پایین می آید.

همانطور که اشاره شد جریان آب و اندازه دانه های قهوه در قهوه ساز وی 60 بسیار اهمیت دارد. اگر جریان آب آهسته و درجه آسیاب متوسط باشد قهوه شما سبک خواهد شد. و اگر با این جریان سایز دانه ها کوچک باشد قهوه بسیار غلیظ و باکیفیت با طعم مطلوب خواهد شد. اگر جریان آب ثابت و پایدار باشد در صورتی که سایز دانه ها متوسط باشد قهوه سبک و رقیق خواهد شد. و در صورتی که اندازه دانه ها کوچک باشد کیفیت قهوه متوسط و نیمه مطلوب خواهد شد.

نحوه دم آوری قهوه با قهوه ساز وی 60

در مرحله اول آب را حدود 45 ثانیه بجوشانید تا دمای آن به حدود 93 درجه سانتی گراد برسد.

در مرحله بعد صافی را درون محفظه دستگاه قرار دهید. مقداری آب جوش روی آن بریزید تا صافی کاملا شسته شود. این عمل باعث می شود محفظه قهوه جوش گرم شود و قهوه طعم کاغذی فیلتر را به خود نگیرد. در عین حال باعث می شود دستگاه در جای خود محکم شود. بلافاصله آب درون قهوه ساز را خارج کنید.

در این مرحله حدود 40 گرم پودر قهوه آسیاب شده را درون صافی V60 ریخته و کمی فشار داده و تکان دهید تا قهوه درون فیلتر جا بگیرد. سپس به اندازه نیم سانت وسط قهوه یک حفره ایجاد کنید.

سپس آب جوش را بوسیله کتری مخصوص این کار خیلی آرام و به صورت دورانی آب جوش را در دو مرحله روی پودر قهوه بریزید. در مرحله اول به اندازه ای آب بریزید تا قهوه خیس شود. حدود 30 ثانیه صبر کنید تا قهوه حباب یا به اصطلاح شکوفه بزند. بعد بقیه آب را به آرامی به حالت دورانی روی قهوه بریزید. دقت کنید آب را روی لبه های صافی نریزید.

اضافه کردن آب با کتری درون قهوه ساز وی 60

میزان آب مصرفی به اندازه ای است که تایمر قهوه ساز یک دقیقه و نیم را نشان دهد یا ترازو روی عدد 300 باشد.

در مرحله آخر زمان بدهید تا قهوه دم بکشد و از صافی پایین بریزد. بهترین زمان دم آوری با قهوه ساز وی 60 بین یک دقیقه و 45 ثانیه تا دو دقیقه و 15 ثانیه است. اگر بیشتر از این زمان طول بکشد اندازه قهوه آسیاب شده بسیار ریز است و آب نمی تواند از آن عبور کند. اگر زمان کمتری برای عصاره گیری صرف شود اندازه آسیاب دانه ها درشت است.

بعد از این که قهوه دم کشید فیلتر (صافی) را از دستگاه خارج کرده و قهوه را در فنجان سرو می کنیم. پودر قهوه باقی مانده در ته قهوه ساز را دور بریزید.

سخن پایانی

امروزه قهوه طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. می توان با دستگاهها و ابزارهای متنوع و زیادی این قهوه را تهیه کرد. یکی از آنها قهوه ساز وی 60 درجه است. طراحی و کار با این قهوه ساز بسیار راحت و سریع است. شما علاوه بر خرید قهوه مناسب می توانید این ابزار را تهیه و به راحتی با آن یک نوشیدنی قهوه دلچسب و خوشمزه تهیه کنید. معمولا دانه های قهوه عربیکا برای این دستگاه مناسب هستند. اما شما می توانید از هر نوع قهوه ای مطابق با ذائقه تان استفاده کنید.

قهوه کویز ارائه دهنده بهترین محصولات قهوه با کیفیت بالا و مرغوب نظیر، فروش دانه و پودر قهوه ربوستا عربیکا 50*50، فروش قهوه ترک کلاسیک، فروش پودر کاپوچینو ، فروش پودر کافی میت، فروش قهوه فوری گلد ، فروش قهوه فوری کاسیک و… است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *