مقاله های قهوه

قهوه سیاه یا بلک کافی و طرز تهیه آن

دانه های قهوه و یک فنجان قهوه سیاه

قهوه سیاه یا بلک کافی یک فنجان قهوه تازه دم کرده است که هیچ ماده افزودنی مانند شکر، شیر و یا خامه ندارد. امروزه بلک کافی طرفداران زیادی در جهان پیدا کرده است و جزو نوشیدنی های قهوه تقریبا جدید است.

کسانی که در صنعت قهوه بسیار حرفه ای هستند معتقدند تهیه بلک کافی در واقع یک هنر است. چیزی که بلک کافی را متمایز می کند تمرکز بیشتر در استخراج طعم قهوه بدون شکر است. در واقع چون در تهیه بلک کافی از شکر استفاده نمی شود باید تمرکز زیادی وجود داشته باشد تا قهوه طعم و طراوت واقعی خود را داشته باشد.

اغلب بلک کافی بوسیله قوری دم آوری می شود اما برخی باریستا ها از روش pour_over برای تهیه آن استفاده می کنند. در روش pour_over از گردش آب برای تهیه قهوه استفاده می شود. آنها معتقدند این روش طعم واقعی بلک کافی را نشان می دهد.

دانه های قهوه و یک فنجان قهوه سیاه

قهوه سیاه یا بلک کافی چیست؟

بلک کافی در دهه های گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی تمایل دارند که درباره از فواید و خواص این قهوه و چگونگی خرید آن اطلاعاتی داشته باشند. هر چند نوشیدنی ها و غذاهای رنگارنگ افراد بیشتری را به خود جذب می کنند اما درباره بلک کافی باید گفت که به دلیل طعم خاص و فوایدی که برای بدن دارد با وجود رنگ سیاه آن باز هم محبوبیت دارد.

بلک کافی فواید زیادی برای بدن دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که در اندازه مناسب باید مصرف شود. مصرف بیش از حد آن می تواند خطراتی را برای بدن داشته باشد. اما اگر به میزان مناسب مصرف شود هم طعم بسیار دلنشین و خوشمزه ای دارد و هم برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

برخی از باریستاهای حرفه ای با استفاده از کربن فعال رنگ آن را به خاکستری تغییر دادند و بلک کافی مدرن را تهیه کردند. بلک کافی یک نوشیدنی قهوه گرم است که در حال حاضر در کافی شاپ های لندن و استرالیا به فروش می رسد.

فواید قهوه سیاه

بلک کافی منبع غنی از آنتی اکسیدان است. همان طور که می دانید آنتی اکسیدان برای سلامتی بدن انسان بسیار ضروری است. برخی سبزیجات و میوه ها دارای آنتی اکسیدان هستند اما باید آنها را به اندازه زیاد مصرف کرد تا آنتی اکسیدان لازم برای بدن تامین شود. این در حالی است که نوشیدن یک فنجان بلک کافی با قهوه عربیکا می تواند آنتی اکسیدان لازم برای بدن را تامین کند.

البته نباید در تهیه آن از کربوهیدرات ها و چربی ها استفاده کرد. استفاده از خامه و شکر در تهیه بلک کافی میتواند مشکلاتی را برای شما بوجود آورد.

خواص بلک کافی

نوشیدنی قهوه خواص بسیار زیادی دارد اما مصرف آن با افزودنی هایی مانند شکر و خامه می تواند خواص آن را از بین ببرد. در عین حال افزودن این مواد به قهوه باعث افزایش کالری قهوه و اضافه وزن می شود. مصرف شکر باعث ایجاد مشکلات و بیماری های زیادی مانند دیابت می شود.

چربی های سالم مانند امگا3 که در ماهی، زیتون و … یافت می شوند برای بدن مفیدند. اما شیر مخصوصا پرچرب دارای چربی هایی است که فایده زیادی برای بدن ندارند. البته می توانید به مقدار کم در قهوه خود از آن استفاده کنید اما استفاده مداوم و همیشه توصیه نمی شود. اگر شیر و شکر را با هم به قهوه اضافه کنید سرعت بدن در هضم آن کم می شود.

بلک کافی چون در تهیه آن از هیچ ماده افزودنی مانند شکر، شیر و خامه استفاده نمی شود خواص بسیار زیادی دارد و برای بدن بسیار مفید است. البته برای کسانی که طعم تلخ قهوه را دوست ندارند توصیه می شود در تهیه آن از مقدار کمی شیر خشک استفاده کنند.

روش های تهیه بلک کافی

تهیه بلک کافی به دو روش امکان پذیر است. می توانید این قهوه را با یک دستگاه قهوه ساز فیلتر دار تهیه کنید و یا از یک فیلتر کاغذی و یک لیوان که دهانه پهن دارد برای تهیه آن استفاده کنید.

اگر از دستگاه قهوه ساز استفاده می کنید دانه های قهوه با رست تیره را آسیاب کنید. سپس پودر قهوه را داخل دستگاه بریزید و آن را روشن کنید تا قهوه آماده شود.

برای تهیه بلک کافی با فیلتر و لیوان باید آب را به جوش آورید. فیلتر را با آب داغ خیس کنید و آب را دور بریزید تا نوشیدنی بوی کاغذ نگیرد. فیلتر را داخل لیوان قرار دهید. دقت کنید لیوان به اندازه کافی پهن باشد. حال قهوه را داخل فیلتر ریخته و روی آن آب جوش بریزید. آب را باید در چند مرحله اضافه کنید. ابتدا مقداری آب بریزید تا قهوه شکوفه بزند سپس هر 30 ثانیه یکبار این کار را انجام دهید. ریختن آب حدود سه تا چهار دقیقه طول می کشد.

با این روش طعم قهوه به خوبی استخراج می شود. برای رسیدن به بهترین طعم بهتر است از قهوه‌های باکیفیت مانند خرید قهوه ربوستا 80 درصد، خرید قهوه عربیکا 80 درصد و …استفاده کنید.

میزان آسیاب دانه ها در بلک کافی

بهترین میزان آسیاب دانه ها به اندازه دانه های شکر است. البته اگر مایلید بلک کافی شما تلخ تر باشد می توانید آنها را ریزتر آسیاب کنید. البته به نظر بهترین طعم بلک کافی با درجه آسیاب با روش اول است. درجه آسیاب در میزان کافئین دانه ها تاثیری ندارد.

نکات مهم در تهیه بلک کافی

مهم ترین نکته در تهیه بلک کافی استفاده از آب مناسب است. آب لوله کشی املاح زیادی دارد و برای تهیه بلک کافی مناسب نیست. البته آب مقطر هم گزینه مناسبی نیست زیرا املاحی که باعث بهتر شدن طعم بلک کافی نیاز است را ندارد. البته می توانید در تهیه بلک کافی از فیلترهای کربن دار استفاده کنید تا طعمی که از املاح شیمیایی آب لوله کشی حس می شود کاهش یابد.

تهیه قهوه سیاه با وی 60

بهترین دستگاهها برای تهیه بلک کافی وی 60، کمکس و قهوهساز فیلتری هستند.

میزان رست دانه ها به سلیقه شما بستگی دارد اما در تهیه بلک کافی اگر از رست روشن استفاده می کنید زمان بیشتر و اکر از رست تیره استفاده می کنید زمان کمتری نیاز است.

جمع بندی

شاید این تصور وجود داشته باشد که بلک کافی بدون شکر چندان خوشایند نیست. اما در واقع این نوشیدنی طعم واقعی قهوه را برای شما به ارمغان می آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *