مقاله های قهوه

قهوه قاصدک چیست؟

یک فنجان قهوه قاصدک

قهوه قاصدک یا Dandelion Coffee یک نوع نوشیدنی است که به آن دمنوش یا چای هم می گویند. دلیل اینکه به آن قهوه می گویند این است که طعم آن شبیه به قهوه است.

این نوشیدنی از ریشه یک گیاه به نام قاصدک درست می شود. به این ترتیب که ریشه گیاه را کاملا تمیز کرده و سپس آن را تفت می دهند. بعد آن را خوب آسیاب می کنند. بطوریکه مانند دانه های ریز شکر می شود. سپس آن را در آب جوش دم می کنند. بعضی به این دلیل به قاصدک دمنوش نیز می گویند و عده ای معتقدند چای است.

اما قهوه قاصدک رنگ تیره و همینطور طعم شبیه به قهوه دارد. البته می توان گفت قاصدک یک قهوه بدون کافئین (Decaf) است. چون این گیاه حتی یک درصد هم کافئین ندارد. اسیدیته آن هم بسیار کم است و طعم تلخ قهوه را نیز ندارد. گاهی برای این که طعم آن بیشتر شبیه قهوه شود به آن کاسنی اضافه می کنند.

شاید بتوان گفت برای افرادی که معتاد به قهوه هستند، این نوشیدنی می تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد و کمک کند قهوه را بهتر ترک کنند. بدن این افراد در واقع نمی تواند کافئین را کنار بگذارد و با خوردن قهوه کافئین بدن خود را تامین می کنند. گیاه قاصدک به دلیل اینکه طعم قهوه را دارد و عاری از کافئین است بهترین گزینه برای این افراد است.

امروزه باریستاها توانسته اند با این گیاه نوشیدنی بسیار دلچسبی برای صبحگاه تهیه کنند. قهوه قاصدک را شاید نتوان در تمام فروشگاههای قهوه پیدا کرد.

ریشه گیاه قاصدک سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. چون این قهوه بدون کافئین است و خواص زیادی دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

فنجان قهوه قاصدک

خواص گیاه قاصدک

گیاه قاصدک سرشار از ویتامین A است. همینطور املاح زیادی مانند کلسیم، منیزیم، گوگرد، پتاسیم، آهن و … در این گیاه وجود دارد. اما میزان پتاسیم آن بسیار بالاست. گیاه قاصدک حاوی اسیدهای چرب و انواع قندها نیز می باشد.

این گیاه باعث افزایش عملکرد سم زدایی بدن می شود. برای درمان بیماری های کبدی مفید است. گیاه قاصدک باعث تقویت معده، کاهش درد پریود، زیاد شدن شیر مادر شده و خون را تصفیه می کند. همچنین از این گیاه می توان برای کاهش ورم و دردمفاصل، اگزما و رماتیسم نیز استفاده کرد.

قهوه قاصدک در ابتدا به وسیله داروسازان و شیمی دان ها مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه به یک نوشیدنی محبوب در کافی شاپ ها مورد استفاده است.

این قهوه در جریان جنگ های داخلی در آمریکا به دلیل قحطی بسیار محبوبیت پیدا کرد.

مزایای قهوه قاصدک

قهوه قاصدک مزیت های زیادی دارد که در این قسمت آنها را مورد بررسی قرار می دهیم

مغذی بودن

گیاه قاصدک در ریشه و گل ها حاوی مواد مغذی زیادی است. این گیاهان سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها هستند.

ویتامین های K, A, C در این گیاه فراوان وجود دارند. همچنین گیاه قاصدک حاوی ویتامین E و مقداری ویتامین B است.

گیاه قاصدک سرشار از انواع مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است.

ریشه این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات است. همچنین فیبر موجود در این گیاه برای دستگاه گوارش بسیار مفید می باشد.

ریشه گیاه قاصدک را می توان خشک کرد و مانند چای مصرف نمود.

حاوی آنتی اکسیدان های قوی

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند. و برای بدن بسیار مفید هستند. گیاه قاصدک حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها می باشد.

همچنین آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کنند.

مدیریت قند خون با نوشیدن قهوه قاصدک

قهوه قاصدک حاوی دو ترکیب غیرفعال به نام اسید کاسنی و کلروژنیک است که به کاهش قند خون کمک می کند. همچنین باعث ترشح انسولین و جذب گلوکز در عضلات می شود.

کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید

کلسترول بالا و تری گلیسرید هر دو باعث بیماری های قلبی می شوند. قهوه قاصدک حاوی ترکیباتی است که میزان کلسترول و تری گلیسرید را در خون کاهش می دهد.

کاهش فشار خون

تحقیقات زیادی روی این موضوع که گیاه قاصدک باعث کاهش فشار خون می شود انجام نگرفته است. اما بعضی اطبا سنتی بر این باورند که گیاه قاصدک خاصیت ادرار آوری دارد. پس می گویند به همین دلیل فشار خون را پایین می آورد. چون ادرار باعث می شود مایعات اضافی از بدن دفع شوند. و این مسئله به کاهش فشارخون کمک می کند.

کمک به تقویت کبد

برخی تحقیقات که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد قهوه قاصدک به درمان بیماری های کبدی کمک می کند. همچنین باعث کاهش چربی در کبد می شود.

کاهش وزن با قهوه قاصدک

قهوه قاصدک می تواند متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و باعث کاهش جذب چربی در بدن شود. به همین دلیل می توان گفت این گیاه به کاهش وزن کمک می کند. هر چند این ادعا از نظر علمی هنوز ثابت نشده است.

یک فنجان قهوه قاصدک

خواص ضد سرطانی

یکی از مهمترین فواید قهوه قاصدک این است که از رشد سلول های سرطانی در تمام اندام های بدن جلوگیری می کند.

تقویت ایمنی بدن

بعضی مطالعات نشان داده است که قهوه قاصدک خاصیت ضد میکروب و ضد ویروس دارد. به همین دلیل نوشیدن این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

تقویت استخوان ها

چون گیاه قاصدک سرشار از ویتامین K و همینطور کلسیم است. پس می تواند به سلامت استخوان ها کمک کند. همچنین این گیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که باعث تقویت استخوان ها می شوند.

عوارض جانبی احتمالی قهوه قاصدک

گیاه قاصدک جزو گیاهان بی خطر است. احتمال اینکه گونه ای از این گیاه سمی باشد خیلی کم است. اما با این حال چون تحقیقات در این زمینه کامل نیست باید احتیاط کرد.

ممکن است افرادی به این گیاه آلرژی داشته باشند. حساسیت های پوستی در گیاه قاصدک دیده شده است.

قهوه قاصدک ممکن است با بعضی داروها مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد انعقاد خون و همینطور داروی قند خون تداخل پیدا کند. اگر از این داروها مصرف می کنید قبل از استفاده از قهوه قاصدک با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

قهوه قاصدک یک گیاه پرخاصیت با عطر و طعم مطبوع است. شاید بیشترین طرفداران این نوشیدنی کسانی هستند که مایلند طعم قهوه را بدون کافئین تجربه کنند. البته به دلیل داشتن خواص گوناگون هم این نوشیدنی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در این مقاله با قهوه قاصدک و خواص آن آشنا شدیم.

البته ناگفته نماند که خرید قهوه باکیفیت، تاثیر بسیار مهمی در طعم قهوه شما دارد برای خرید قهوه‌های ربوستا و عربیکا با درصدهای گوناگون مانند خرید قهوه ربوستا 60 درصد، خرید قهوه عربیکا 70 درصد و… میتوانید به فروشگاه قهوه کویز مراجعه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *