مقاله های قهوه

قهوه ماروچینو چیست؟| طرز تهیه قهوه ماروچینو

یک لیوان قهوه ماروچینو

قهوه ماروچینو مانند قهوه اسپرسو به صورت نرمال تهیه سرو نمی شود. این قهوه یک نوشیدنی ایتالیایی بوده و به صورت لایه لایه سرو می شود. لایه های آن قهوه اسپرسو، پودر کاکائو و فوم یا کف شیر هستند. این قهوه معمولا در فنجان های شیشه ای کوچک سرو می شود. طعم آن هم به دلیل مشابه بودن مواد استفاده در لایه ها با بعضی نوشیدنی ها مانند موکا مشابه است.

معمولا تهیه این قهوه به دلیل لایه ای بودن زمان بیشتری نسبت به نوشیدنی های نرمال مانند اسپرسو نیاز دارد.

تاریخچه ماروچینو

این قهوه همانطور که گفته شد در کشور ایتالیا اختراع شد. البته نوشیدنی های لایه ای از خیلی قبل تر از قهوه ماروچینو در ایتالیا تهیه می شدند. اولین قهوه به صورت لایه ای در ایتالیا که در قرن 18 اختراع شد bavareisa نام داشت. لایه های آن قهوه غلیظ، شکلات و خامه شیر بودند. این نوشیدنی فوق العاده بسیار مورد توجه قرار گرفت.

بعد از حدود صد سال نوع بعدی قهوه لایه ای به نام قهوه bicerin تهیه شد. این قهوه در شهر تورین ایتالیا اختراع شد و خیلی سریع گسترش پیدا کرده و محبوبیت زیادی پیدا کرد. سومین قهوه لایه ای که در ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم اختراع شد ماروچینو (Marocchino) بود. مردم ایتالیا بعد از جنگ نیاز به نوشیدنی های جدید داشتند.

دو لیوان قهوه ماروچینو

Marocchino در واقع یک واژه ایتالیایی _ مراکشی است. در مراکش به یک نوع چرم قهوه ای ماروچینو می گویند. این چرم رنگی قهوه ای با یک نوار سفید دارد. به دلیل شباهت رنگ این چرم با قهوه تازه تهیه شده نام آن را ماروچینو گذاشتند.

تفاوت ماروچینو و موکا

اغلب افراد وقتی این قهوه را میل می کنند طعم موکا را هم درک می کنند. این به دلیل شباهت لایه های Marocchino با موکا می باشد. نام قهوه موکا از یک شهر بندری در یمن گرفته شده است.

دانه های قهوه عربیکا اولین نوع از دانه هایی بودند که در طبیعت کشت شدند. طعم این دانه ها ملایم و شیرین بود و به دلیل طعم آنها بسیار محبوبیت پیدا کردند. دانه های قهوه روبوستا نوع دیگری از قهوه بودند که طعم قوی و مزه تلخ تری نسبت به عربیکا دارند. قهوه موکا طعم قوی و شکلاتی دارد. هر چند گاهی اوقات در کافی شاپ ها از قهوه بیشتری برای سرو آن استفاده می کنند.

برای تهیه قهوه موکا از 2 شات اسپرسو، یک سوم قاشق چایخوری شکلات داغ، مقدار کمی شیر جوشیده و یک لایه نازک فوم شیر استفاده می کنند. موکا به دلیل استفاده از اسپرسو بیشتر نسبت به لاته و کاپوچینو طعم قوی تری دارد.

تفاوت ماروچینو و موکا در این است که در تهیه موکا از دو شات اسپرسو و شکلات داغ به جای پودر شکلات استفاده می شود و معمولا در لیوان های با حجم بزرگ سرو می شود. اما در تهیه ماروچینو از اسپرسو و دو لایه پودر کاکائو استفاده می شود. استفاده از پودر کاکائو بیشتر باعث غلیظ تر شدن قهوه و طعم شکلاتی قوی و منحصر بفرد در آن می شود. ماروچینو معمولا در لیوان های شیشه ای با حجم کم سرو می شود. در تهیه موکا بر خلاف ماروچینو از شیر فوم گیری استفاده می شود.

تفاوت ماروچینو و ماکیاتو

قهوه ماکیاتو یک نوشیدنی بر پایه اسپرسو است که با شیر طراحی می شود. طرز تهیه قهوه ماکیاتو را می توانید در وبلاگ فروشگاه قهوه کویز مطالعه کنید. میزان استفاده از شیر نسبت به اسپرسو در ماکیاتو کمتر از ماروچینو است. یعنی به طور مثال برای یک شات اسپرسو در ماکیاتو از دو قاشق شیر و در ماروچینو از پنج قاشق شیر استفاده می شود.

قهوه ماکیاتو در فنجان های سرامیکی با تزیین رنگ شیر سرو می شوند اما قهوه ماکیاتو در لیوان های شیشه ای کوچک سرو می شود. برای تهیه ماکیاتو از شیر کف کرده و ماروچینو از شیر کامل استفاده می شود.

طرز تهیه ماروچینو

قهوه Marocchino را می توان در منزل به راحتی تهیه کرد و در فنجان های شیشه ای کوچک (حدود 60 میلی لیتر) سرو کرد. در این قسمت طرز تهیه این قهوه را برای سه نفر شرح می دهیم.

مواد لازم :

  • شکلات خرد شده : 2 قاشق غذاخوری
  • پودر قهوه : 2 قاشق غذاخوری
  • پودر کاکائو : 2 قاشق غذاخوری
  • شیر سرد : 2 فنجان
  • آب سرد : 2 فنجان
  • شکر : 2 پیمانه
یک لیوان قهوه ماروچینو

طرز تهیه :

در مرحله اول شکلات خرد شده را با شکر مخلوط کرده و به سه قسمت تقسیم می کنیم. هر کدام از قسمت ها را ته یکی از لیوان های شیشه ای می ریزیم.

در این مرحله باید قهوه اسپرسو را تهیه کرد. برای تهیه اسپرسو می توان از دستگاه اسپرسو ساز، موکاپات یا جذوه استفاده کرد. وقتی قهوه اسپرسو آماده شد آن را داخل لیوان ها روی ترکیب شکلات و شکر بریزید.

در مرحله بعد باید فوم شیر را باید تهیه کنید. برای تهیه فوم شیر می توانید از نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز یا فرنچ پرس استفاده کنید. وقتی فوم شیر آماده شد و قوام لازم را پیدا کرد آن را روی اسپرسو بریزید.

در مرحله آخر پودر کاکائو را روی فوم شیر بریزید. می توانید پودر کاکائو و فوم شیر را ترکیب کرده و روی اسپرسو بریزید. البته برخی باریستاها ابتدا یک لایه پودر کاکائو روی اسپرسو ریخته و سپس فوم شیر و دوباره یک لایه پودر کاکائو دیگر روی فوم شیر می ریزند.

قهوه ماروچینو شما آماده است. می توانید آن را میل کرده و از طعم این نوشیدنی جذاب لذت ببرید.

می توانید به جای پودر کاکائو از کرم فندق، خامه شکلاتی یا مایع شکلات و نوتلا استفاده کنید. شکر هم میتواند در این نوشیدنی حذف شود. البته این مسئله به طعم کاکائو و تلخی آن بستگی دارد.

جمع بندی

قهوه ماروچینو تفاوت های خاصی با دیگر نوشیدنی ها دارد. در تهیه آن از دو لایه پودر کاکائو استفاده می شود و این موضوع طعم قهوه را قوی تر و بدنه آن را غلیظ تر می کند. این نوشیدنی در حجم کم و در لیوان های کوچک سرو و میل می شود. این قهوه طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده است.

شما میتوانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید قهوه عربیکا 60 درصد، خرید قهوه ربوستا 70 درصد ، خرید پودر کافی میت ، خرید پودر قهوه سبز ، خرید پودر قهوه ترک کلاسیک و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *