مقاله های قهوه

قهوه مکزیکی و خصوصیات بارز آن

یک فنجان قهوه مکزیکی و یک شاخه گل و شکلات

قهوه مکزیکی یکی از نوشیدنی های قهوه بسیار خوشمزه است که با دارچین و شکلات داغ ترکیب می شود. پیوند شکلات داغ و قهوه در این نوشیدنی باعث ایجاد یک طعم شیرین، فوق العاده و منحصربفرد خواهد شد.

میزان رست دانه ها در این قهوه به صورت مدیوم است. طعم قوی این قهوه با طعم دارچین و شکلات داغ باعث ایجاد طعمی بی همتا و خاص می شود. تهیه این نوشیدنی بسیار ساده است و به راحتی در منزل می توان درست کرد. اغلب این قهوه را با خامه همزده تزیین می کنند.

این نوشیدنی می تواند در صبح همراه با صبحانه و یا بعد از ظهر با کیک، شیرینی و … سرو شود.

تاریخچه قهوه مکزیک

در اواخر قرن 18 میلادی برای اولین بار قهوه وارد یکی از ایالت های کشور مکزیک به نام وراکروز (Veracruz) شد. حدود یک سال بعد در قرن 19 میلادی ایالت چیاپس در مکزیک به بزرگترین مرکز تولید و کشت قهوه در این کشور تبدیل شد.

با افزایش سرعت گسترش قهوه در کشور مکزیک خیلی زود تولید قهوه در این کشور رشد کرد به طوری که در سال 2009 کشور مکزیک جزو 10 کشور برتر در زمینه تولید قهوه شد.

بیشترین نوع قهوه کشت و پرورش یافته در کشور مکزیک دانه های قهوه عربیکا است. این قهوه از نوع مرغوب بوده و طعمی سبک و لطیف دارد و به میزان کم اسیدی است.

یک فنجان قهوه مکزیکی و شکلات

طرز تهیه قهوه مکزیکی

این قهوه نسبتا شیرین بوده و برای کسانی که طعم های شیرین را دوست دارند بسیار مناسب می باشد. این قهوه به دلیل داشتن دارچین و مقدار کمی میخک یک طعم تند کمی دارد که باعث جذاب تر شدن مزه آن می شود. میزان رست دانه ها مدیوم و درجه آسیاب آنها بهتر است درشت باشد. و به دلیل درشت بودن دانه ها باید از قهوه سازهای فیلتر دار مانند فرنچ پرس و یا صافی استفاده کرد.

مواد لازم :

  • قهوه آسیاب شده : سه چهارم فنجان (قهوه معمولی یا قهوه بدون کافئین)
  • پودر دارچین : دو قاشق چایخوری
  • آب : پنج فنجان
  • شیر : یک دوم فنجان
  • خامه : یک دوم فنجان
  • شربت شکلات : یک سوم فنجان
  • شکر قهوه ای : دو قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل : یک قاشق چایخوری
  • چوب دارچین، پودر شکلات، خامه همزده : به میزان دلخواه (برای تزیین)

طرز تهیه :

برای تهیه قهوه به یک قهوه ساز مانند موکاپات و یک ظرف دهانه گشاد مانند ماهیتابه نیاز داریم.

در مرحله اول پودر قهوه آسیاب شده و پودر دارچین را بعد از مخلوط کردن داخل فیلتر دستگاه قهوه ساز و یا موکاپات می ریزیم. آب را هم درون محفظه مخصوص آب ریخته و قهوه را دم می دهیم.

در ظرف دیگر شیر، شربت شکلات، خامه و شکر قهوه ای را ترکیب کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم. حرارت باید کاملا ملایم باشد تا مواد ته نگیرند و بوی سوختگی نگیرند.

وقتی قهوه دم کشید آن را به مواد روی حرارت اضافه کنید. در این مرحله وانیل را به مواد اضافه کنید. می توانید از مقدار کمی میخک هم برای طعم دار کردن قهوه استفاده کنید. استفاده از میخک باعث طبع گرم نوشیدنی می شود.

قهوه شما آماده است. آن را داخل لیوان ریخته و روی آن را با خامه همزده و چوب دارچین و شکلات خرد شده تزیین کنید. می توانید این قهوه را با کیک، کوکی، کلوچه و … سرو کنید.

نکات مهم در تهیه قهوه مکزیکی

استفاده از شربت شکلات در این قهوه اختیاری است. شما می توانید آن را حذف کنید و یا بر اساس ذائقه خود میزان آن را افزایش دهید.

می توانید از مقدار کمی فلفل قرمز در تهیه آن استفاده کنید.

کسانی که به آیس کافی علاقه دارند می توانند بعد از تهیه این قهوه درون آن یخ بریزند.

می توانید قهوه را قوی تر و یا سبک تر دم کنید. البته چون در تهیه این قهوه از شیر و خامه استفاده می کنید در تهیه آن با قهوه سبک طعم شیر و خامه غالب خواهد شد. توصیه می کنیم از قهوه غلیظ با طعم قوی استفاده کنید.

چون میزان آسیاب دانه ها در این قهوه درشت است بهتر است برای دم آوری قهوه از قهوه سازهای فیلتر دار استفاده کنید. البته می توانید آن را با قهوه ساز معمولی دم کنید و سپس از صافی رد کنید.

دو لیوان قهوه مکزیکی

استفاده از دارچین در این قهوه باعث بالا رفتن خاصیت قهوه شده و برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

آیا قهوه ی مکزیکی حاوی کافئین است؟

معمولا در تهیه این قهوه از دانه های قهوه کافئین دار استفاده می کنند. میزان کافئین این نوشیدنی تقریبا مانند یک فنجان لاته و یا کاپوچینو است. البته می توانید در تهیه این قهوه از انواع قهوه بدون کافئین استفاده کرد. هر چند حتی دانه های قهوه بدون کافئین مقداری کافئین دارند.

جمع بندی

امروزه قهوه به یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در کل جهان تبدیل شده است. کشورهای مختلف جهان که تولید کنندگان بزرگ قهوه در جهان هستند این نوشیدنی را با سبک های مختلف تهیه کرده اند. قهوه مکزیکی یکی از این قهوه هاست که با طعم عالی و منحصربفرد طرفداران زیادی دارد.

در این مقاله با این نوشیدنی و تهیه آن آشنا شدید.

شما می‌توانید بهترین نوع قهوه عربیکا و ربوستا با درصدهای متفاوت مانند خرید دانه و پودر قهوه عربیکا 70 درصد، خرید دانه و پودر قهوه ربوستا 80 درصد ، خرید پودر قهوه سبز و… را از فروشگاه قهوه کویز تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *